Berta Sándor

Mobil hálózatról irányítható utcai világítás

Közös programot indított a T-Mobile Austria, a Lioris holland lámpagyártó cég, valamint a klagenfurti energiaellátó vállalat.

"A mobil hálózat a jövőben átveheti a közvilágítás szabályozását és ellenőrzését. A mostani projektben a közterületeken elhelyezett LED-lámpákat a mobil rendszerek segítségével irányítják" - jelentette ki Bela Virag, a T-Mobile Austria üzleti marketingért felelős illetékese. A fejlesztések során a világítótesteket SIM-kártyával és GPS-modulokkal szerelik fel.

A szakemberek választása nem véletlenül esett a LED-technikára, ugyanis sokan ezt tartják a jövő lehetséges világítási alternatívájának, mivel olcsó és egy lámpa akár 20 évig is használható. "A LED-eknek számos előnyük van. Szabadon vezérelhetők, energiatakarékosak és különböző színekkel világíthatnak" - nyilatkozta Lucien Laseur, a Lioris vezérigazgatója. A LED-ek előnye még, hogy a világítótestek könnyen kicserélhetők. Laseur szerint a technológia a következő években még tovább fejlődhet.

A világon egyedülálló megoldásként a Lioris SIM-kártya modulokat is épít a lámpáiba, ezáltal minden egyes berendezés önállóan irányítható a közvilágítási központokból. Ráadásul még a világítótestek fényének intenzitása is szabályozható. "Amennyiben például egy utcában éjszaka baleset történik, a környéken lévő összes lámpa maximális erővel világíthat. A távolabb lévő eszközök viszont továbbra is gyengébb fényt bocsájtanak ki vagy pirosan villogathatnak, hogy így figyelmeztessék a balesetre az arra járó autósokat" - emelte ki a T-Mobile Austria illetékese.

A klagenfurti közművek Európában az első városok között tesztelik a következő három hónapban az új megoldást. "Mindenekelőtt azt fogjuk megvizsgálni, hogy a LED-technológia mennyire alkalmazható a mindennapokban, valamint hogy a segítségével mennyi áramot lehet megtakarítani. Csak ezután döntünk egy nagyobb beruházásról" - hangsúlyozta Romed Karre, a cég ügyvezető igazgatója.

A T-Mobile Austria ezt azzal segítené elő, hogy támogatja a kis cégek kreatív ötleteinek megvalósítását. A konszern a mostani programban állja a lámpák lecserélésének költségét, cserébe megkapja az így megtakarított összeg egy részét. Az így befolyó pénzt végül új kutató-fejlesztő projektek támogatására fordítják.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Piel #19
    Felesleges a gsm modul is, amennyiben az áramszolgáltató a hálózatán keresztül kapcsolgatja a lámpákat. Mivel Amerikában az Internet is elfér a 110 V-os hálózaton, ezért nem gondolom, hogy nagy teher lenne a hálózatra kapcsolt lámpákat megcímezni, kapcsolgatásukat pedig a közvilágítással megbízott számítógépre kell bízni.
  • Alvarez999 #18
    A német nyelvű eredeti cikkről beszéltem.
  • GLewy #17
    Vagy az már a második bekezdés???
  • GLewy #16
    Pedig ott van a GPS az első bekezdés utolsó sorában. :)
  • Alvarez999 #15
    Nem mernék megesküdni rá, de nekem úgy rémlik, hogy amikor először olvastam az eredeti cikket, még volt benne szó GPS modulról. Most újra elolvastam és már nem említi.

    Én is értem, hogyan gondolta Benoke. Azt persze kötve hiszem, hogy Klagenfurtban ma még izzólámpákat használnának közvilágításra, ezért furcsa, hogy az eredeti cikk is azokra utal.

    Az RGB LED-ek fényhasznosítása jócskán elmarad a fehéreké mögött, mert csak a fehérekben van fluoreszcens fénykibocsájtó réteg. Lehet, hogy a fehér LED-ek mellé be van szerelve néhány piros is, más színre vsz. nincs is szükség. Még így is megtakarítás, hogy csak 2 darab PWM áramkörre van szükség 3 helyett.
  • kvp #14
    Rossz a cikk ferditese. A GPS valojaban GSM, egesz pontosan ipari gsm modul, ami azon kivul hogy van benne egy gsm radios chip, rendelkezik egy szabadon programozhato mikrovezerlovel es szabvany ki es bemenetekkel, hogy konnyu legyen ipari rendszerekhez illeszteni. Olcso 10-15 ezres kis dobozokrol van szo, aminek adunk tapot, felcsavarozzuk ra az antennat, berakjuk a simkartyat es rakotjuk a vezerelt keszuleket. Jelenleg is hasonlo rendszereket hasznalnak, csak nem lampankent hanem elosztodobozonkent van egy-egy vezerlo aramkor, tehat csak egesz utcakat es haztomboket lehet ki vagy bekapcsolni.

    A 30 Watt fenyero nem eppen szabvany mertekegyseg, de arrol van szo, hogy egy 30 Wattos hagyomanyos izzo fenyereje kivalthato egy 1.5 Wattot fogyaszto led tombbel. Utcai lampak eseten meg jol is jon, hogy a ledek csak egy adott iranyba sugaroznak, mivel az utcan folfele az egre es oldalra az ablakokon befele senki sem akar vilagitani.

    A fenyero szabalyzas eleg egyszeru, a szin szabalyzasa pedig rgb ledekkel tortenhet. Ha minden csatorna azonos fenyerot kap, akkor a lampa feheren vilagit, mint ahogy a kijelzok is mukodnek.
  • szombi #13
    láttad a búrát, okoska? az szórja szét a fényt.
  • Adamul #12
    Hát ez érdekes, mért nem eleve a max fényerőn világítanak? Ezek a ledes lámpák nem olyan hűde erősek még véleményem szerint, és csak egy pontra világítanak leginkább, nem szórt fénnyel.
  • Alvarez999 #11
    "Egy 30-35W fényerőt produkáló ledes lámpa 1,2-1,5W -ot fogyaszt."

    Egely meg szégyenkezve elsunnyog, mert ilyet még ő sem tud - ígérni.
  • Benoke #10
    Hát ez a GPS nem annyira szuper ötlet. Minek villogtatni a ledes lámpákat? Vagy hogyan tervezik ezt? Az egész útca piros fényben villódzik? Mint egy piros lámpás negyed? Milyen magasabb fényerő? Fajlagosan jelenleg a led a fogyasztásához képest valóban a legjobb fényerőt produkálja, csakhogy a max fényereje még messze van az energiatakarékos fénycsövektől. Tehát eleve max fényerőn kéne használni őket. Ebből kifolyólag egy mezei fénymérő kéne hogy ha sötét van akkor kapcsoljon be. Lehet ilyen Sim -es okoskodás GPS -el de annyira nem látom értelmét de legyen, a ledes világításnál azért majd erős probléma lesz a led irányított fénye. Az energia megtakarítás miatt hamar megtérül a dolog. Egy 30-35W fényerőt produkáló ledes lámpa 1,2-1,5W -ot fogyaszt.