MTI
A 3D volt a CES húzószava
Egyetlen kiállító sem maradt túlságosan "egysíkú" idén a világ egyik legnagyobb elektronikai expóján, mindenki meg akarta mutatni a "mélységet" is: a háromdimenziós technikák taroltak a gyártók körében.
Legyen szó akár házimozi-rendszerről, webkameráról, élő televíziós adásokról és iPhone-méretű képernyőkről, semmi sem maradhatott "síkban". De érdekli-e vajon a fogyasztókat a szédítő lehetőség? 3D-s filmek már a múlt század ötvenes éveiben is készültek. Ma a teljes ágazat szerint a térhatás kínál lehetőséget, hogy elhagyjuk a megszokott szórakoztatást és haladjunk a korral. A legújabb laposképernyők képesek olyan gyors kockaváltásra, hogy lehetségessé vált, hogy a speciális szemüveget viselő néző bal és jobb szemébe más-más kép vetüljön. Az idegrendszer ezt sztereó-, azaz térhatású képként érzékeli.
A Panasonic HDTV minőségben mutatott be három dimenzióban olimpiai felvételeket és animációkat. A nézők elemmel működő szemüvegének egyik vagy másik lencséje észrevétlenül elsötétül minden első vagy második képkockánál. A japán televíziógyártó konkurensei - a Samsung, a Sony és az LG - hasonló újításokat mutattak be. Szakértők szerint azért, mert véget ért a "méretverseny". A lapostévék nagysága elérte azt a maximumot, ami még kell az embereknek. A gyártók pedig - hogy mégis fenntartsák az érdeklődést az újítások iránt - csak a 3D irányába menekülhettek.
Az azonban figyelemre méltó, hogy a bemutatott készülékek mindegyike olyan prototípus, amelyek sorozatgyártása még nem indult meg, mi több, ennek idejét sem jelentették be a cégek. A bemutató tanulsága: nem túl nehéz háromdimenziós felvételeket készíteni, és nem túl nehéz otthon ezeket megjeleníteni, de egyelőre a technika még "nincsen benne a köztudatban", vagyis nem lévén ilyen televíziós sugárzás és DVD- vagy Blu-Ray-lemez, ezért nincs mire építeni a terjesztést. Ezt a problémát csak a Panasonic igyekszik megoldani: elkészítették ugyanis a sugárzás és a felvételek szabványait (az utóbbi évek tapasztalatai alapján ismeretes, hogy nem mindegy, ebben kié az elsőség). Ennek alapján a lemez valószínűleg a Blu-Ray módosított változata lesz. A cél, hogy a jövő évben termékekkel jelenhessenek meg a világpiacon.
A CES innováció díjas terméke, a Mitsubishi LaserVue Laser TV. A lézersugár mélységérzetet biztosít és kétszer akkora színgazdagságot tesz lehetővé, mint egy átlag HDTV
A kiállításon Jeffrey Katzenberg, a DreamWorks Animation SKG Inc. főnöke megismételte, amit a filmvállalat már korábban is bejelentett: a következő évben minden DreamWorks-film három dimenzióban készül. Katzenberg szerint ez a fekete-fehérről színes filmre való átállással egyenértékű forradalom. A stúdió azonban egyelőre nem elsősorban a házimozizókat veszi célba. Sőt, remélik, hogy az újszerű élmény ismét olyan népszerűvé teszi a mozit, mint a hőskorban volt.
A televíziók és nagy monitorok 3D-élménye egyelőre speciális szemüveggel élvezhető. A 3M és a Toshiba Matsushita közös fejlesztése azonban ennél többet kínál a kis kijelzők terén. A technológia lényege egy, a 3M által kifejlesztett vékony film, amely speciális módon hol a bal, hol a jobb szembe irányítja a fénysugarakat, ezért szemüveg nélküli térhatású képet kínál. A módszer kissé hasonlít a régifajta "kacsintónős pénztárcára", de a ezt a filmet a képernyő belsejében helyezik el. A térhatás ki- és bekapcsolható az ilyen rendszerű mobilok kijelzőjén. Síkban a készülék megkülönböztethetetlen az iPhone-tól.
A 3M szerint a film már nagyüzemben készül ebben az évben, így - ha a gyártók is akarják - már 3D-s mobilt ajándékozhatunk 2009 karácsonyára. A kijelzők területén érzékelhető enyhe piaci tapogatózás a számítógépes játékok terén egyáltalán nem tapasztalható, mivel a legújabb videojátékok már mind 3D-s technológiával készülnek, így aztán már csak a megfelelő kijelző kell, és máris élvezhetők térben is. Így talán nem elbizakodott Andrew Fearnek, az NVidia Corp. hardvercég termékigazgatójának véleménye, amely szerint talán éppen a számítástechnikai ipar lehet a 3D-ipar motorja.
Az NVidia mint az egyik legnagyobb grafikaichip-gyártó be is mutatta új, GeForce-kártyáját, amely 199 dollárért háromdimenzióssá varázsolhatja a monitort a mellékelt szemüveg segítségével. Így aztán "szinte kézbe vehetjük" alkotásainkat a Spore-ban, vagy menekülhetünk a Left 4 Dead térhatású zombijai elől - és még további 350 játék élményét alakíthatjuk át a World of Warcraftig bezárólag.
A japán Minoru szó magyarul valóságot jelent - ez a világ első 3D webkamerája. A legelterjedtebb üzenőprogramok segítségével 3D-ben láthatjuk partnerünket
A kiállítás legmókásabb 3D-s terméke a mindössze 90 dollárba kerülő Minoru 3 webkamera, amelynek két lencséjét olyan módon helyezték el, mint ahogyan az ember két szeme elhelyezkedik. A kamerához kapott szoftver kombinálja a két lencséből érkező képeket, és képes hagyományos videokonferenciára vagy Skype-ra vagy Windows Live Messengerre térhatású képeket küldeni. Fogadóoldalon persze nem úszható meg a szemüveg, sőt annak is a jó öreg kék-piros fajtája.
Legyen szó akár házimozi-rendszerről, webkameráról, élő televíziós adásokról és iPhone-méretű képernyőkről, semmi sem maradhatott "síkban". De érdekli-e vajon a fogyasztókat a szédítő lehetőség? 3D-s filmek már a múlt század ötvenes éveiben is készültek. Ma a teljes ágazat szerint a térhatás kínál lehetőséget, hogy elhagyjuk a megszokott szórakoztatást és haladjunk a korral. A legújabb laposképernyők képesek olyan gyors kockaváltásra, hogy lehetségessé vált, hogy a speciális szemüveget viselő néző bal és jobb szemébe más-más kép vetüljön. Az idegrendszer ezt sztereó-, azaz térhatású képként érzékeli.
A Panasonic HDTV minőségben mutatott be három dimenzióban olimpiai felvételeket és animációkat. A nézők elemmel működő szemüvegének egyik vagy másik lencséje észrevétlenül elsötétül minden első vagy második képkockánál. A japán televíziógyártó konkurensei - a Samsung, a Sony és az LG - hasonló újításokat mutattak be. Szakértők szerint azért, mert véget ért a "méretverseny". A lapostévék nagysága elérte azt a maximumot, ami még kell az embereknek. A gyártók pedig - hogy mégis fenntartsák az érdeklődést az újítások iránt - csak a 3D irányába menekülhettek.
Az azonban figyelemre méltó, hogy a bemutatott készülékek mindegyike olyan prototípus, amelyek sorozatgyártása még nem indult meg, mi több, ennek idejét sem jelentették be a cégek. A bemutató tanulsága: nem túl nehéz háromdimenziós felvételeket készíteni, és nem túl nehéz otthon ezeket megjeleníteni, de egyelőre a technika még "nincsen benne a köztudatban", vagyis nem lévén ilyen televíziós sugárzás és DVD- vagy Blu-Ray-lemez, ezért nincs mire építeni a terjesztést. Ezt a problémát csak a Panasonic igyekszik megoldani: elkészítették ugyanis a sugárzás és a felvételek szabványait (az utóbbi évek tapasztalatai alapján ismeretes, hogy nem mindegy, ebben kié az elsőség). Ennek alapján a lemez valószínűleg a Blu-Ray módosított változata lesz. A cél, hogy a jövő évben termékekkel jelenhessenek meg a világpiacon.
A CES innováció díjas terméke, a Mitsubishi LaserVue Laser TV. A lézersugár mélységérzetet biztosít és kétszer akkora színgazdagságot tesz lehetővé, mint egy átlag HDTV
A kiállításon Jeffrey Katzenberg, a DreamWorks Animation SKG Inc. főnöke megismételte, amit a filmvállalat már korábban is bejelentett: a következő évben minden DreamWorks-film három dimenzióban készül. Katzenberg szerint ez a fekete-fehérről színes filmre való átállással egyenértékű forradalom. A stúdió azonban egyelőre nem elsősorban a házimozizókat veszi célba. Sőt, remélik, hogy az újszerű élmény ismét olyan népszerűvé teszi a mozit, mint a hőskorban volt.
A televíziók és nagy monitorok 3D-élménye egyelőre speciális szemüveggel élvezhető. A 3M és a Toshiba Matsushita közös fejlesztése azonban ennél többet kínál a kis kijelzők terén. A technológia lényege egy, a 3M által kifejlesztett vékony film, amely speciális módon hol a bal, hol a jobb szembe irányítja a fénysugarakat, ezért szemüveg nélküli térhatású képet kínál. A módszer kissé hasonlít a régifajta "kacsintónős pénztárcára", de a ezt a filmet a képernyő belsejében helyezik el. A térhatás ki- és bekapcsolható az ilyen rendszerű mobilok kijelzőjén. Síkban a készülék megkülönböztethetetlen az iPhone-tól.
A 3M szerint a film már nagyüzemben készül ebben az évben, így - ha a gyártók is akarják - már 3D-s mobilt ajándékozhatunk 2009 karácsonyára. A kijelzők területén érzékelhető enyhe piaci tapogatózás a számítógépes játékok terén egyáltalán nem tapasztalható, mivel a legújabb videojátékok már mind 3D-s technológiával készülnek, így aztán már csak a megfelelő kijelző kell, és máris élvezhetők térben is. Így talán nem elbizakodott Andrew Fearnek, az NVidia Corp. hardvercég termékigazgatójának véleménye, amely szerint talán éppen a számítástechnikai ipar lehet a 3D-ipar motorja.
Az NVidia mint az egyik legnagyobb grafikaichip-gyártó be is mutatta új, GeForce-kártyáját, amely 199 dollárért háromdimenzióssá varázsolhatja a monitort a mellékelt szemüveg segítségével. Így aztán "szinte kézbe vehetjük" alkotásainkat a Spore-ban, vagy menekülhetünk a Left 4 Dead térhatású zombijai elől - és még további 350 játék élményét alakíthatjuk át a World of Warcraftig bezárólag.
A japán Minoru szó magyarul valóságot jelent - ez a világ első 3D webkamerája. A legelterjedtebb üzenőprogramok segítségével 3D-ben láthatjuk partnerünket
A kiállítás legmókásabb 3D-s terméke a mindössze 90 dollárba kerülő Minoru 3 webkamera, amelynek két lencséjét olyan módon helyezték el, mint ahogyan az ember két szeme elhelyezkedik. A kamerához kapott szoftver kombinálja a két lencséből érkező képeket, és képes hagyományos videokonferenciára vagy Skype-ra vagy Windows Live Messengerre térhatású képeket küldeni. Fogadóoldalon persze nem úszható meg a szemüveg, sőt annak is a jó öreg kék-piros fajtája.