Gyurkity Péter

Szűkülőben a digitális szakadék

Jóval kisebb, szűkebb lehet valójában a fejlődő és a fejlett országok közötti digitális szakadék, mint azt korábban gondoltuk - előbbiek esetében a hordozható eszközök és a vezetéknélküli technológiák segítenek behozni a lemaradást.

A Nielsen által évente kétszer elvégzett Global Online Consumer Survey legfrissebb kiadásából kiderült, hogy fejlett ipari és a még fejlődő országok között nem is olyan nagy a szakadék, mint azt korábban gondolták - nem is biztos, hogy a szakadék a megfelelő kifejezés. Amíg ugyanis a fejlett államok polgárai a hagyományos vezetékes megoldások mellett teszik le voksukat, addig kevésbé szerencsés társaik a vezetéknélküli technológiák révén ugorhatják át a nyugatiak által korábban elért lépcsőfokokat.

A szeptemberben, mintegy 26 ezer felhasználó megkérdezésével végrehajtott kutatás azzal a megfigyeléssel zárult, hogy a nyugati országok lakosai többnyire az olyan megszokott és jól bevált eszközökre hajtanak, mint például a DVD-lejátszók, vagy a játékkonzolok. Az ázsiai régióban viszont jóval népszerűbbek a videós és zenei funkciókkal kiegészített mobil eszközök, így a példaként kiemelt Fülöp-szigetek felhasználói körében is ezek végeztek előkelő helyen. Ez többek között azzal is magyarázható, hogy számos ottani ország erősen támogatja a tömegközlekedést, valamint a vezetéknélküli technológiák elterjedését.

Szakértők a vezetékes telefonok átugrásához, kihagyásához hasonlították a jelenséget - ehhez nem kell messzire mennünk, hiszen a távközlés terén mért viszonylagos elmaradottságunk miatt a kilencvenes években számos család vásárolt itthon úgy mobil készüléket, hogy előtte soha nem volt vezetékes telefonjuk. A magyar helyzet szinte pontosan a kanadai ellentéte, hiszen ott a vezetékes telefon maradt rendkívül olcsó, miközben a mobiltelefonok továbbra is drágább megoldásnak számítanak (utóbbiak esetében ezen még tovább rontanak a mobilszolgáltatók által alkalmazott aktivációs, hálózat-használati és egyéb díjak).

A felmérés néhány jellemzőjét illetően azonban óvatosan kell eljárnunk, és ezzel annak készítői is tisztában vannak. Példaként említik, hogy az alacsonyabb internetpenetrációval rendelkező országok esetében nagyobb valószínűséggel szólaltatnak meg a modern eszközöket gyakran használó személyeket, míg a nyugati országokban az online felhasználók jobban képviselik az általános populációt.

Globális szinten azonban mindenképpen fontos, hogy a számítógépek megelőzték a televíziót: a válaszadók 77 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt hónapokban használtak asztali vagy mobil számítógépet, míg a televíziót 75 százalék vette igénybe. A CD-lejátszók esetében ez 50 százalék volt, a DVD-lejátszók pedig 48 százalékot értek el. Az egyszerűbb, videós és internetelérési funkcióval nem rendelkező mobilok a megkérdezettek 40 százalékánál szerepeltek, míg a drágább és funkciógazdag változatok 30 százaléknál játszottak valamilyen szerepet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • hiftu #4
    "Nagy a digitális szakadék" - ez most mit jelent? Azt hogy széles v. azt hogy mély? :)
    Hazánkban állitólag 50% az internetet nem használok aránya (gondolom a megfelelő korosztályra vetitve.) Volt egy cikk róla, hogy ez mekkora nagy baj.
    Én csak annyit kérdeznék, hogy miért baj, ha nem érdekli őket?
    Például a heti rendszerességel krumplit NEM kapálók aránya még kisebb. (vélhetően.) Ez mégsem baj, mert egyszerűen van akit nem érdekel a krumplikapálás. :)
  • DjDano #3
    Én csak egy példát mondok, ha valaki LCD tv-t akar venni súlyos tízezrekkel olcsóbban veheti meg egy netes áruházban, ráadásul ha szerencséje van még ingyenesen házhoz is viszik.... Persze tudni kell, hogy hol érdemes és szabad vásárolni és még ennél is fontosabb a garanciális feltételek tisztázása!
  • Ferrer #2
    Hű, remélem, ha eddig nem estem bele a digitális szakadékba, ezután se fogok!
  • ziipp #1
    Azért azt szögezzük le, hogy kétféle digitális szakadék van:
    1. fejlett-fejlődő országok között,
    2. Internetet használók, nem használók között.

    Az előbbi csak pénz kérdése, ami előbb utóbb megoldódik, hiszen kell a piac a cégeknek, elkezdenek olcsóbban szolgáltatni, egyre több embernek lesz net, stb, stb.

    A második esetben viszont a hozzáállásnak/szemléletnek kell változnia. Ugyanis vannak olyan emberek, akiket nem érdekel az Internet. Például USA-ban - ami az egyik legjobban ellátott ország ilyen szempontból - 20% körüli a netet nem használók aránya, ráadásul egy ideje stagnál ez a szám - hiába jönnek ki a szolgáltatók újabb és újabb akciókkal. Tehát már nem pénzhiány miatt nem fizetnek elő, egyszerűen a szándék nincs meg.