Gyurkity Péter

Jövőre jönnek a multi-touch noteszgépek

Tajvani források szerint több gyártó is jövőre dobná piacra új érintőképernyős noteszgépeit, amelyek a Windows 7-ben debütáló multi-touch technológiára (és annak gyors elterjedésére) támaszkodnak majd.

A DigiTimes szinte egyszerre számolt be arról, hogy a HP és az Asus esetében is hasonló értesülés kering iparági körökben. Előbbi a friss jelentések szerint csak a Windows 7 operációs rendszerre vár, ennek megjelenése esetében pedig mihamarabb bemutatná új készülékeit, utóbbi pedig a már korábban bejelentett Eee PC-k mellett készítene el speciálisan erre a technológiára kifejlesztett noteszgépeket, valamikor jövőre. Nyáron egy korai fázisban lévő koncepciót be is mutattak a Computex alatt, ám ennél többet nem árultak el.



A multi-touch lényege, hogy a felhasználók egyszerre több ujjal is vezérelhetik az erre felkészített rendszereket. Ezt elsőként a Windows 7 fejlesztése kapcsán említették meg a Microsoft illetékesei, a technológiát pedig a készülőben lévő operációs rendszer egyik legfontosabb újításaként mutatták be. Ennek persze az asztali szegmensben első körben nyilván nem lesz nagy sikere, ám a noteszgépek esetében fontos áttöréshez vezethet. Elemzők szerint a különböző hordozható eszközök, mint például az iPhone, valamint a korábban megjelent laptopok (lásd HP TouchSmart) már megnyitották az utat, ám a mainstream szegmensben eddig még nem terjedtek el az érintőképernyős mobil számítógépek.

A Windows 7 éppen itt hozhat előrelépést, hiszen a Microsoft által keltett hírverés nyilván jól jön majd a laptopgyártóknak is. Az Asus a maga részéről többek között az AU Optronics (AUO) és a Chi Mei Optoelectronics (CMO)  11,6 hüvelykes paneljeire számít, amelyek a tervek szerint februárban jelennek majd meg. Ezeket követik majd a 12 hüvelykes változatok, ám a cég a hírek szerint még nem döntötte el, hogy melyik méret mellett kötelezi el magát.

Ezen idő alatt új netbookok és érkeznek a különböző cégek kínálatában. A Dell hivatalosan még nem jelentette be az Inspiron Mini 12 (1210) készüléket, ám weboldalán a hírek szerint már felbukkant az új változat. A HP egy 10 hüvelykes verzión dolgozik, amelynek megjelenése még az év vége előtt várható - nagy meglepetésre itt nem számíthatunk az belső összetételt illetően.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • valamit #32
    De tényleg, nem lenne jó egy amolyan "elektronikus gyűszű", ami egér helyett funkcionálna? Nem kéne csuklót mozgatni, elég lenne egy ujjat. Felületek felett mozgatva éppúgy érzékelné a mozgást, mint az optikai egerek, és a felületre erősen lenyomva összenyomódna, így akár az egér egy gombjával kattintani lehetne vele? És mondjuk kvarcelemmel működne, ha rádiós.
  • Tetsuo #31
    1et ertek, de tegyuk hozza h az iPhone volt az 1ik legszebb es legergonomikusabb telefon mikor megjelent.
    Pl a Nokia v SE rengeteg mindent tud, de az Apple termekei utan kibszott kenyelmetlen.. (A HTC mar mas ;)
  • valamit #30
    Egér helyett lehetne egy a mutatóujjra hegyére erősíthet kis lézeres érzékelő (mint az egerek alján) és akkor nem kéne húzkodni, csak az asztal felett mutogatni vele. És ha az asztalaphoz nyomásra össze tudna kicsit menni, egy kattintásra, akkor egy kvázi egygombos egér is lehetne.
  • codylcran #29
    Azért maradjunk annyiban, hogy a Microsoft Surface messzemenően feltörli a padlót az iPhone-nal és az első kommentre reagálva megint nem az Apple tojta a spanyolviaszt, mert előttük is volt touchscreenes mobil meg pda meg umpc, csak ma minden idióta venni akar iPhonet, mert az milyen jó, miközben csak telefonálnának vele, mert gőzük sincs, hogyan lehet igazán kihasználni.
  • strogg #28
    nekem a lapon bej9ött az on-screen keyboard. Gyakorlatilag egy virtuális billentyűzet, amit gérrel nyomogatsz. Nagyon kényelmes nekem, ha nem egy könyvet kel megírni. Nah meg a játékokban értelemszerűen nem használható. Viszont ha nem akar a z ember sok szöveget begépelni baromi jól jön, mert nem kell elenegedni sem az egeret.
  • kvp #27
    A touchscreen-eknek van ertelmuk. A legtobb szamitastechnikahoz nem erto felhasznalo nagyon szivesen hasznalna. Egy ismerosom is mindig a kijelzot bokdosi amikor magyarazza hogy mit hova kellene tenni, ugyanis nem tudja hasznalni a laptopja touchpadjet, ezert is kellett neki hozza egy kulso eger, amivel mar kevesbe ugyetlen.

    Alternativakent meg ott van a trackpoint, ami nagyon kenyelmes mivel gepeles kozben is mindig az ember egyik ujja kozeleben van. Anno az osi thinkpad-emen tobbnyire ugy gorgettem, hogy megnyomtam a kozepso gombot (a space alatt) es amilyen iranyba huztam a trackstick-et arra gordult a kep. (akar atlosan is lehet igy mozogni, ez jateknal is hasznos) Ennel egyszerubb es olcsobb technologia nem sok van. (gyakorlatilag egy kis egy analog joystick es 3 gomb)

    A multitouch legnagyobb haszna, hogy igy ket kezzel is lehet gepelni egy erintokijelzon, mivel pl. a betuvel egyutt lehet lenyomni a shift-et is. Az elso sikeres ketkepernyos, erintokijelzos megoldas egyebkent a nintendo gameboy ds volt, az apple es a tobbi gyarto csak ezt masolja.

    "Emlékszem a érgi dos-os időkre... Egy egyszerű GUI-t összeütöttek 300 KB-ban. Most linuxon a KDE 500-600 MB. A KDE-s konzol 12-15 MB."

    Ez alapvetoen a forditokat iro emberek es a programozok hibaja. A nagymerteku meretnovekedes leginkabb a hibasan megtervezett nyelvek (c++ template konyvtarak), azok hibas implementacioinak (msvc, gcc) es a programozok tudashianyanak (kopi+paszta) eredmenye. Egyebkent mar a 300KB-os gui is nagy, ugyanezt c64-en (geos) es mac128k-n (macos) meg 32KB-bol sikerult kihozni. Ha nagyon akarja valaki, akkor ma is irhat ilyen kodot, jo pelda erre az opera bongeszo, ami a par megas telepitoben tartalmazza a teljes gui-jat, ket skin-t es minden mas kodot amire szuksege van mint bongeszo, email kliens, chatprogram, letolteskezelo, stb.

    "Legobb példa a játékok. Optimalizálatlan vacak némelyik, de sebaj a user vesz majd plusz 2GB memóriát, "oszt jó'van"."

    A mai jatekoknal nem a kod veszi el a memoriat, hanem az adatok. Egy jatek eseten a programkod tobbnyire csak par megabyte. Az osszes tobbi maga a jatek. Ha visszavesszuk a kepminoseget akkor ez az igeny nagymertekben csokkentheto, de csak egy hatarig. Egy viszonylag uj jatekban mint amilyen pl. a spore rengeteg adat van, igy viszonylag egyszeru grafika mellett is nagyon sok tarolando adat van amit az atlagfelhasznalo nem vesz eszre. (pl. a gyumolcsok tartozkodasi helye es allapota, ugyanis a jatek koveti az eppen betoltott bolygon az osszes fan termo gyumolcs allapotat, darabonkent, amig meg nem eszik vagy magatol le nem hullik es el nem bomlik) De jo pelda erre az oblivion nevu jatekban az aktiv zonakban talalhato targyak helye. Ha kikapcsoljuk a szemetgyujtest, akkor a jatek kepes megjegyezni az osszes pohar es tanyer pontos poziciojat a vilagban, annak fuggvenyeben hogy hova tettuk vagy hova esett egy kocsmai verekedes soran. Ha nem lenne szemetugyjtes, amikor a jatek egy bizonyos ido utan visszapakol mindent oda ahova valo (ps: ha elloptuk akkor ujat vesz), akkor rovid ido utan hatalmas mentesi file-ok keletkeznek, csak a targyak es npc-k adatai alapjan. (a szemetgyujtes kikapcsolhato, akit erdekel tesztelje le)

    Manapsag ott tartunk, hogy egy atlag irodai alkalmazast meg lehetne irni par megaban, de egy jateknak meg mindig nem all rendelkezesere annyi eroforras (memoria, cpu, ppu), mint amennyit egy jo programozocsapattal ne lehetne siman kihasznalni.
  • Tetsuo #26
    gepelni is meg kell tanulni, v az eger hasznalata sem 1xu elsore..
    ha nagyon elterjedt lesz, majd hozzaszokunk.
  • Tetsuo #25
    a tobberintos azert jobb mert igy exponencialisan megno a funkciok szama.
    Ne csak 1xu kattintasra gondolj, hanem mozgatasokra kulonbozo iranyokban, szamtalan erintesi/mozgatasi kombinaciohoz rendelheto kulon funkcio, amit ha vki begyakorol, nagyon gyorsan lehet dolgozni.. persze a Win nem biztos h tudja majd kovetni.. :)
  • L3zl13 #24
    A gondolatvezérlés remek lenne, csak működőt még nem láttam. (Bár olvastam igéretes dolgokat.)
    A finger gesture meg lehet, hogy gyors, de ha nagyon tanulgatni kell a használatát, akkor soha nem fog elterjedni általánosan max spec területeken.
  • Tetsuo #23
    eger-billentyuvel az a baj, h jo lenne mar lecserelni (szvsz nagyon kenyelmetlen es nem vmi gyors), persze nem ilyen foscsi szarcsi multitáccsal.
    Szerintem gondolatvezerles v finger gesture féle megoldas lesz a kovetkezo..