Gyurkity Péter
Az előfizetések felé fordulhat az iTunes
A digitális zenei piacon egyre-másra bukkannak fel a pletykák az iTunes előfizetéses modelljének érkezéséről. Mások megerősítik, hogy az Apple valóban tárgyalt egy ilyen lehetőségről a kiadókkal, de vajon mi motiválhatja ebben?
A fenti kérdést boncolgatja a Cnet munkatársa cikkében, kiemelve, hogy márciusban a Financial Times, augusztusban pedig a Wired hozott le egy nagyobb írást egy ilyen esetleges lépésről. A nagy kérdés, hogy az előfizetéses modell bevezetése miért lenne kedvező az Apple számára, amikor a riválisok esetében ez nemigazán vált be, és inkább a lassú szenvedés kiváltójaként, mintsem az óriási profit előidézőjeként vált ismertté az ágazatban.
A rossz példákat hosszasan sorolhatnánk, elég csak a RealNetworks indulása óta küszködő Rhapsody platformjára, vagy a Napsterre gondolni - ezek egyike sem tudott jelentős piaci részesedést kiharcolni magának, a felhasználók pedig szemmel láthatóan nem tudtak megbarátkozni azzal a gondolattal, hogy az előfizetés lejárta után elveszítik a hozzáférést kedvenc tartalmaikhoz. Igaz, a Napster esetében eltérő módon is értékelhetjük a fejleményeket, hiszen a Best Buy által történő felvásárlása azt is jelenti, hogy mások is bíznak a modell életképességében. Ehhez jön még a mobiltelefon-gyártók hasonló lépéseinek egész sora, akár a Nokiára, akár a Sony Ericssonra gondolunk - utóbbi nemrég jelezte, hogy saját zenei platformot indít útjára.
A Wired a nyár végén még arról írt, hogy 130 dollárért juthatnának hozzá a vásárlók az iTunes egyéves előfizetéséhez, a napokban pedig más források azt erősítették meg, hogy az Apple valóban tárgyalt egy ilyen lehetőségről a kiadók képviselőivel. A licenc azonban még mindig nem született meg, konkrétumokról így nem számolhatunk be, az azonban mindenképpen érdekes, hogy a teljes albumok és az egyes zeneszámok után számlázó iTunes egy ilyen modellel egészülhet ki. Az nem vitás, hogy az üzemeltetőnek egy ilyen lépés kedvező lenne, hiszen az előfizetés a visszatérő bevételek biztosítását jelenti, az azonban nem világos, hogy a felhasználók miként fogadnák az újítást.
Steve Jobs a napokban elárulta, hogy a cég adatbázisában 65 millió jelenlegi vásárló hitelkártyájának adatait tárolják - nem lenne nagyon nehéz bevezetni az előfizetéseket és nyilván a tábor egy része hajlana is ennek igénybe vételére. Az azonban nem biztos, hogy mindez megérné-e az erőfeszítést.
A fenti kérdést boncolgatja a Cnet munkatársa cikkében, kiemelve, hogy márciusban a Financial Times, augusztusban pedig a Wired hozott le egy nagyobb írást egy ilyen esetleges lépésről. A nagy kérdés, hogy az előfizetéses modell bevezetése miért lenne kedvező az Apple számára, amikor a riválisok esetében ez nemigazán vált be, és inkább a lassú szenvedés kiváltójaként, mintsem az óriási profit előidézőjeként vált ismertté az ágazatban.
A rossz példákat hosszasan sorolhatnánk, elég csak a RealNetworks indulása óta küszködő Rhapsody platformjára, vagy a Napsterre gondolni - ezek egyike sem tudott jelentős piaci részesedést kiharcolni magának, a felhasználók pedig szemmel láthatóan nem tudtak megbarátkozni azzal a gondolattal, hogy az előfizetés lejárta után elveszítik a hozzáférést kedvenc tartalmaikhoz. Igaz, a Napster esetében eltérő módon is értékelhetjük a fejleményeket, hiszen a Best Buy által történő felvásárlása azt is jelenti, hogy mások is bíznak a modell életképességében. Ehhez jön még a mobiltelefon-gyártók hasonló lépéseinek egész sora, akár a Nokiára, akár a Sony Ericssonra gondolunk - utóbbi nemrég jelezte, hogy saját zenei platformot indít útjára.
A Wired a nyár végén még arról írt, hogy 130 dollárért juthatnának hozzá a vásárlók az iTunes egyéves előfizetéséhez, a napokban pedig más források azt erősítették meg, hogy az Apple valóban tárgyalt egy ilyen lehetőségről a kiadók képviselőivel. A licenc azonban még mindig nem született meg, konkrétumokról így nem számolhatunk be, az azonban mindenképpen érdekes, hogy a teljes albumok és az egyes zeneszámok után számlázó iTunes egy ilyen modellel egészülhet ki. Az nem vitás, hogy az üzemeltetőnek egy ilyen lépés kedvező lenne, hiszen az előfizetés a visszatérő bevételek biztosítását jelenti, az azonban nem világos, hogy a felhasználók miként fogadnák az újítást.
Steve Jobs a napokban elárulta, hogy a cég adatbázisában 65 millió jelenlegi vásárló hitelkártyájának adatait tárolják - nem lenne nagyon nehéz bevezetni az előfizetéseket és nyilván a tábor egy része hajlana is ennek igénybe vételére. Az azonban nem biztos, hogy mindez megérné-e az erőfeszítést.