Berta Sándor
Magasabb életszínvonalat biztosít a csúcstechnika
Az emberek többsége úgy véli: az e-mail és mobiltelefon egyértelműen javítottak az életszínvonalukon és sokkal jobban elérhetőbbé váltak általuk. A két technológia ráadásul a korábbinál sokkal rugalmasabbá is tette a felhasználókat - derült ki a BITKOM német szakmai szervezet által végzett felmérésből.
Ennek ellenére a legtöbben, a megkérdezettek 95 százaléka azt emelték ki, hogy az e-mailnek és a mobiltelefonnak köszönhetően korábbinál jóval biztonságosabb lett az életük. "A jelenleg elektronikus levelezést folytatók vagy mobilt használók közül jelenleg gyakorlatilag senki sem tudna ezekről lemondani" - szögezte le Prof. Dr. August-Wilhelm Scheer, a BITKOM elnöke. A válaszolók 64 százaléka viszont elismerte, hogy néha úgy érezte, elárasztják az információk. Különösen az idősebb korosztály tagjai nyilatkoztak így. Scheer szerint ennek elsősorban a televízió az oka, valamint az, hogy az emberek ma még nem tudják, hogyan kezeljék hatékonyan a rájuk zúduló információmennyiséget.
A 14 és 29 év közötti korosztály tagjainak 80, a 65 évnél idősebbeknek viszont csak az 58 százaléka szeretne mindig mobilon elérhető lenni. Az alkalmazottak közel 50 százaléka képes néhány órára lemondani a mobiltelefonjáról, 29 százalékuk ezt hosszabb ideig is meg tudná tenni. 39 százalékuk azonban azt mondta, hogy ha muszáj lenne, akkor sem tudna végleg megválni a készülékétől. Az SMS-ezésnél, illetve a mobilok használatánál érdekesség, hogy az embereknek csak a 76 százaléka hajlandó kikapcsolni a készülékét egy moziban vagy színházban az előadások alatt. Egy tárgyalás alatt a válaszadók csupán 24 százaléka némítja el teljesen a telefonját.
Elsősorban a cégeknél nagyon sokat segíthet az elektronikus levelezés hatékony megszervezése. A legtöbb vállalatnál ma már szinte mindent e-mailen bonyolítanak, telefon helyett elektronikusan szervezik a találkozókat és e-mailek csatolmányaként küldik az iratokat is. A BITKOM elnöke elmondta, hogy az elektronikus levelezésnek az az előnye, hogy gyorsabban és könnyebben férhetünk hozzá a fontos információkhoz. Azonban nem mindig ez a legmegfelelőbb út, a túl sok és haszontalan küldemény ugyanis elvonhatja a munkatársak figyelmét a valódi feladataikról.
Az alkalmazottak 54 százaléka azt szeretné, hogy ha a munkahelyén világos szabályok vonatkoznának a levelezésre, például, hogy mit lehet e-mailen intézni és mit nem, mit ajánlott inkább telefonon vagy személyesen megbeszélni. E-mail mentes munkahelyet azonban csak a megkérdezettek 37 százaléka szeretne. "Az még kérdéses, hogy a felhasználóknak az állandó elérhetőség segít vagy zavaró. Ez attól is függ, hogy valaki jól használja-e a digitális kommunikációt és hogyan viszonyul ezekhez az eszközökhöz, illetve technológiákhoz" - tette hozzá a szakember. Célszerű egyébként az e-maileket tömören megfogalmazni, a tárgymezőt mindig kitölteni, figyelni a megszólításokra és csak akkor írni, ha valóban úgy érezzük, szükséges.
Ennek ellenére a legtöbben, a megkérdezettek 95 százaléka azt emelték ki, hogy az e-mailnek és a mobiltelefonnak köszönhetően korábbinál jóval biztonságosabb lett az életük. "A jelenleg elektronikus levelezést folytatók vagy mobilt használók közül jelenleg gyakorlatilag senki sem tudna ezekről lemondani" - szögezte le Prof. Dr. August-Wilhelm Scheer, a BITKOM elnöke. A válaszolók 64 százaléka viszont elismerte, hogy néha úgy érezte, elárasztják az információk. Különösen az idősebb korosztály tagjai nyilatkoztak így. Scheer szerint ennek elsősorban a televízió az oka, valamint az, hogy az emberek ma még nem tudják, hogyan kezeljék hatékonyan a rájuk zúduló információmennyiséget.
A 14 és 29 év közötti korosztály tagjainak 80, a 65 évnél idősebbeknek viszont csak az 58 százaléka szeretne mindig mobilon elérhető lenni. Az alkalmazottak közel 50 százaléka képes néhány órára lemondani a mobiltelefonjáról, 29 százalékuk ezt hosszabb ideig is meg tudná tenni. 39 százalékuk azonban azt mondta, hogy ha muszáj lenne, akkor sem tudna végleg megválni a készülékétől. Az SMS-ezésnél, illetve a mobilok használatánál érdekesség, hogy az embereknek csak a 76 százaléka hajlandó kikapcsolni a készülékét egy moziban vagy színházban az előadások alatt. Egy tárgyalás alatt a válaszadók csupán 24 százaléka némítja el teljesen a telefonját.
Elsősorban a cégeknél nagyon sokat segíthet az elektronikus levelezés hatékony megszervezése. A legtöbb vállalatnál ma már szinte mindent e-mailen bonyolítanak, telefon helyett elektronikusan szervezik a találkozókat és e-mailek csatolmányaként küldik az iratokat is. A BITKOM elnöke elmondta, hogy az elektronikus levelezésnek az az előnye, hogy gyorsabban és könnyebben férhetünk hozzá a fontos információkhoz. Azonban nem mindig ez a legmegfelelőbb út, a túl sok és haszontalan küldemény ugyanis elvonhatja a munkatársak figyelmét a valódi feladataikról.
Az alkalmazottak 54 százaléka azt szeretné, hogy ha a munkahelyén világos szabályok vonatkoznának a levelezésre, például, hogy mit lehet e-mailen intézni és mit nem, mit ajánlott inkább telefonon vagy személyesen megbeszélni. E-mail mentes munkahelyet azonban csak a megkérdezettek 37 százaléka szeretne. "Az még kérdéses, hogy a felhasználóknak az állandó elérhetőség segít vagy zavaró. Ez attól is függ, hogy valaki jól használja-e a digitális kommunikációt és hogyan viszonyul ezekhez az eszközökhöz, illetve technológiákhoz" - tette hozzá a szakember. Célszerű egyébként az e-maileket tömören megfogalmazni, a tárgymezőt mindig kitölteni, figyelni a megszólításokra és csak akkor írni, ha valóban úgy érezzük, szükséges.