Gyurkity Péter

Az AMD nem hisz a GeForce GTX 200-ban

Most már tudjuk, hogy - az anyagi vonzatokon kívül - miért nem akar az AMD nagy monolitikus chipeket kifejleszteni, amelyek teljesítményükkel minden rivális maguk mögé utasítanak: szerintük nincs értelme ennek az útnak.

A napokban mutatta be az nVidia legújabb fejlesztését, a GeForce GTX 200 család két első tagját, a 260 és 280 jelölésű chipet, amelyek az első teszteken igen jól szerepeltek. Bár a grafikus vezérlők mérete alaposan megnőtt és ezek a chipek egyhamar nem találják meg az utat a vékonyabb pénztárcájú vásárlókhoz, a sebesség lenyűgöző és a fogyasztást is sikerült elfogadható szinten tartani, különösen a kevésbé számításigényes feladatok esetében, ahol még javítottak is a korábbi adatokon. Az AMD ennek ellenére nem hisz ebben az útvonalban, amelyet feleslegesnek tart.

Rick Bergman, a cég alelnöke, aki egyben a grafikus részleget is vezeti, az EETimes magazinnak adott interjúban elmondta, hogy riválisuk valószínűleg ugyanazt az utat járja majd be, mint amit ők is választottak. Arra hivatkozik elsősorban, hogy a költségek és méretek miatt nem túl ésszerű ilyen monstrumokkal kísérletezni (vagy akár hivalkodni), éppen ezért az nVidia valószínűleg az utolsó nagy monolitikus chipet mutatta most be. Sokkal több rációt látnak a többchipes felállásokban, ahol visszafogott fogyasztású, de azért még kellő sebességű fejlesztések látják el a feladatokat. Az SLI révén ugyan az nVidia is jelen van ezen a téren, az utóbbi negyedévben azonban (és főként a mostani újdonságokkal) mintha visszatértek volna a korábbi elképzelésekhez.

Lássuk, mit is hoz fel még érvként az alelnök: a G200 kódjelzésű chip magmérete 600 négyzetmilliméter, ami azt jelenti, hogy összesen 97 darab ilyen chip jön ki egy 300 mm-es szilíciumostyából. Tekintettel arra, hogy a selejtarány valószínűleg elég nagy az első időkben, kizárható, hogy mindezt emberi áron elő tudják állítani, vagyis a gyártás óriási pénzeket emészt fel, nem beszélve a fejlesztési és tervezési kiadásokról. A csökkentett értékű példányok a legtöbbször olcsóbb változatokban, középkategóriás vagy belépő szintű kártyákon kapnak helyet, a chip mérete azonban csökkenti ennek esélyeit.

A laptopoknál ugyanezen okoknál fogva egyhamar nem jelennek meg a GTX 200 családba tartozó fejlesztések, erre az AMD szerint minimum az év végéig várni kell. Vagyis marad a hivalkodás, amely azonban nem hozhat nagy bevételt magával - kérdés, hogy meddig látja majd járhatónak ezt az utat az nVidia (és mennyire irigykedik majd az AMD, amelynek bevallottan nincs lehetősége ilyen monstrumok kifejlesztésére erőforrásainak végessége miatt).

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #33
    Bla bla bla, csak szövegelsz össze vissza. De most nincs időm tételesen leíni, mi miért hülyeség.
  • kvp #32
    Az amd szerint tobb kisebb chip jobb. Akkor valoszinuleg ezert versenyeznek az intellel, hogy melyikuk tud tobb cpu magot belezsufolni egy chipbe. Pedig gyarthatnanak helyette 16 egymagos cpu-val is alaplapokat. Vagy gf8800 helyett lehetne 128 chipes vga. Valamiert nem ez tunik a jo megoldasnak.

    A konzolokrol meg annyit, hogy ha valaki jatszani akar, akkor vesz egy konzol teljesitmenyu gepet. Egy gf7900-al felszerelt uj pc ma mar az also kategoriaban van, pedig a ps3-ban is az van. Ha egy jatek elmegy a ps3-on, akkor biztos el fog menni egy olcso pc-n is. Ilyen gyorsan sikerult elavulniuk a konzoloknak. Ha valaki most vesz pc-t, es mondjuk csak 160Gb-os merevlemezt, 1Gb ramot es gf7900-at ker hozza, akkor hasonlo aron lesz egy nextgen konzol teljesitmenyu pc-je, amit addig nem kell lecserelnie amig a mai nextgen konzolok helyett nem jon valami uj. Es meg a wow meg az SG is megy a gepen. :-)
  • tomcsa4 #31
    Ja és azok a stratégiák rendesek is? Meert én RTSből az RTSt szeretem...ha érted! Tehát stratégiázni szeretnék és nem akció játékozni. De konzolhoz is van bill és egér, nem értem miért nem foglalkoznak vele, nincs piaca?
  • tomcsa4 #30
    Nem akartalak megbántani! Max annyi lehet a kérdés aki váltani akar, hogy melyik konzolra. DE én pl megszoktam és már egy alsó kategóriás gépen is lehet játszani. Ráadásul ha régi kedvenccel szeretnék nosztalgiázni és sokszor teszem, újakkal alig tolom, akkor felesleges konzol. Ráadásul nekem ritka a konzolos cimbora ez is visszahúzó! Öcsém is marad PC-n, ősszel veszek neki 4 alkatrészt, nem a csúcsból, majd okosan (mindig maximum középkategóriás gép volt itthon, elégé is).

    Nekem S939-es rendszerem van, 4000+ San Diego, 1 GB ram (e mellé veszek 2GB-ot és ennyi a fejlesztés) és Radeon 1950GT.

    Öcsém amit elad: S754es rendszer (MSI K8N Platinum), 3200+ (Venice!!), 1GB ram és HD 3650. Nagyon jó gép, játékok mennek rajta szépen.
  • zola2000 #29
    De kb az összes stratégia jön konzolra is (c&c3, red alert3, spore(az egy kicsit késni fog de jön), halo wars, civilization revolution) és gamepaddal is tökéletesen irányíthatóak (OK, nem úgy mint az fpsek, azokkal wiin játszom). De oké, aki pcn szokta meg az felőlem maradjon a pc mellett, mégha hosszútávon sokszázezer forintjába kerül is... (szerintem a régi játék sem ok a pc fejlesztésre, arra jó a régi pc is, az úgyis kell netezéshez, dvd íráshoz).
  • hdo #28
    Pedig igazán kíváncsi lennék hogy lenne megoldva a célzás abban az esetben ha lenne. Például healer hogy jelöl ki gyorsan és hatékonyan csapattagokat, és nyomja el a megfelelő spelleket heroic instában! :D
  • sathinel #27
    konzolon nincs wow:D
  • tomcsa4 #26
    Meg ugye láthatod, hogy sokan gépre költenek és warezolnak. Nem mindenki szereti a konzolt, aki megszokta a PC-t, ráadásul kedvenc játékai ezen vannak, nem vesznek konzolt. Én legalábbis tuti nem, RTS, TBS pl nincs is rajta. Heroes 5, C&C meg nem sorolom fel, majdnem mindegyik RTSt kipróbálom. Ráadásul örök kedvenceim pl Neverwinter, amit megint kipörgetek, Duntgeon Siege, '95-ös C&C stb. Konzolt meg vegyenek a HC gémerek, én nem vagyok az.
  • tomcsa4 #25
    Zola, te állandóan a konzollal jössz. Nem akarlak megsérteni, de szerintem felesleges: aki konzolra szeretne váltani, az arra vált! Aki nem akar, az nem fog, hiába ennyi meg annyi! Ha kell, akkor csak alsó kategóriásakat vesz (legújabb játékok simán mennek alsó kategóriás VGA-kon is).

    Ott a legjobb ár/teljesítményű HD 3650, bőségesen játszhatóak a játékok, élsimítás nélkül még az elterjedt felbontást (1280x1024) is kiszolgálják highon.
  • hdo #24
    Na, ezúttal se csalódtam ATI-ban. A kártyám egy öt éves Radeon 9000 pro VIVO 128 MB, a legutolsó játék - aminek számít a grafika is - a Quake 4 volt amivel játszottam, azután kellett szembesülnöm azzal hogy az idióta játékfejlesztők elkényelmesedtek és optimalizálás helyett olyan játékokat adtak ki ami meg is hajtja ezeket a szarokat. A következő gépembe szintén ATI videókari lesz, és őszintén szólva leszarom ha azért ez a stratégiájuk mert túl csórók nagy kártyát csinálni, középkategóriában verhetetlenek, és mire ezek az NV dögök árban hasonlóan alacsonyak lesznek addigra ATI-nak megint lesz egy _új_ középkategóriás kártyája, ami ezekre már ráver! Tehát ki merem jelenteni, hogy ilyen kártyát venni egyáltalán nem szükség, hanem sznobizmus. Ha az embernek olyan hardvere van amihez kell ekkora kártya hogy meghajtsa, az is!