Gyurkity Péter

Három grafikus chip az Asus kártyáján

A jelek szerint az Asus úgy véli, hogy a kétprocesszoros grafikus kártyák immár semmi rendkívülit nem kínálnak, ezért megalkotta az első háromchipes Radeon változatot, amely brutális erővel hódítana.

A stílusosan Radeon HD 3850 Trinity névre keresztelt megoldás három RV670 jelzésű chipre épül, amelyek a mobil szegmensben jól ismert MXM-modulokon foglalnak helyet. A prototípus immár az első teszteken is átesett, így megérkeztek a többé-kevésbé pontos technikai részletek is - ezek még változhatnak, hiszen az Asus kénytelen tovább tökéletesíteni az első példányt.

Az 55 nanométeren készülő grafikus chipek 668 MHz-en futnak, mindegyikük 512 MB GDDR3 memóriára támaszkodik, amely 1656 MHz-en végzi munkáját. Ezzel összesen 1536 MB memória foglal helyet a kártyán, valamint 960 egyesített shader egység - a brutális jelző tökéletesen illik a megoldásra. Az első nemhivatalos teszteken az EAH3850 kombinált, hagyományos bordákra és vízhűtésre épülő rendszer révén maradt elfogadható hőmérsékleten, a négy DVI-kimenetet és 256 bites memória interfészt tartalmazó kártya pedig rekordot döntött.



A tesztek során a megoldás az ASUS Rampage Formula X48 nevű konfiguráció részeként dolgozott, amelyet Core 2 Extreme QX9770 processzor hajtott meg 4,6 GHz-en. 3DMark 03-ban 94 ezer pontot ért el a kártya, ami rekordnak számít, 3DMark 06-ban pedig csaknem 25 ezret, amely szintén a legmagasabbak között van. A 769/1053 MHz-re túlhúzott grafikus kártya a beszámoló szerint a megfelelő szoftverek hiánya miatt nem volt tovább feszíthető, így az első próbálkozás még nem perdöntő. Kétségtelen, hogy a Radeon HD 3800 X2 után új zászlóshajó jelenik meg, már csak az a kérdés, mikor.

A megjelenési dátumról és a várható árról ugyanis az Asus még mélyen hallgat - nyilván nem olcsó megoldást készítenek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #38
    2x annyi végrehajtóegység egy chipben vagy 2x szélesebb, vagy 2x gyorsabb memóriakezelést igényelne. Egyik sem járható út rövid távon...
  • who am I 7 #37
    Ne tereljél de bazeg, tudod jól, hogy mire gondoltam.Egyértelmű, hogy lázadni fogsz a logikus gondolkodás ellen.Nem kell kimagyarázni baz, ennyi erővel a volt VPU se egy magos..omg..sőt ami nem 1 tranyó az már mind komplex, és nem egy központú.A LÉNYEGET értsd meg 1x végre, és a SZEMELLENZŐT vedd le, és tedd le a szívószálaskólát meg a csipszet, és láss tisztán.Ha 6 gpu-t tenne rá az ati, te akkor is tapsikolnál, és elismernéd őket...
  • dez #36
    ..mintha 8 külön programszál hajtódna végre..
  • dez #35
    De, a shader és egyéb egységek eddig is párhuzamosan működtek.

    Az a "ring" a ringbusz, azaz memóriainterfész belső elosztása. Nem ettől lesz párhuzamos a feldolgozás. Az Nvidiának pl. nem ringbuszos, hanem crossbar.

    Korábban minden PC-s GPU vektoros volt (1 shaderprogramon belüli SIMD). Utóbb az ATI inkább superscalar lett (R600 pl. 64db 5-way superscalar blokk), az Nvidia is átszervezett (SIMD egységek vannak, de azok úgy működnek, mint 8 külön programszál [de ugyanaz a prgram], 8 külön pixelre).
  • tomcsa4 #34
    Shaderek voltak, de azok még nem voltak párhuzamosítva én úgy tudom. Ez a ring (gyűrű) nem a Radeon X1xxx-es szériával jött be? De lehet rosszul emlékszem. Lehet keverem avval, hogy megnövelték a párhuzamosítások számát. Elnézésedet kérem. GPU-k úgy viselkednek, mint a vektorszámítógépek? Tehát értem ez alatt, hogy egy utasítás több adat? Hmm ehhez már szegényes tudományom, utána is nézek (de Te is leírhatod gondolataidat).
  • A1274815 #33
    Gondolom majdnem a 3x-sát az egy GPU-s nak.
  • trogerzsiger #32
    Hejj mik vannak... Ha fejbedobnak egy ilyennel hát, nem dobok vissza. Na de mit fogyaszt egy ilyen fenevad?
  • A1274815 #31
    "Tudom hogy a ring párhuzamosítás már 3 éve van, ..."

    Kicsit el vagy maradva, mert már DX8.x-es kártyákon, sőt DX7-es kártyákon több shader egység volt. Shader egységek száma, kb. a GPU magok számával egyenlő. Ami jelenleg egy ténylegesen n magú GPU és a n-szer több shader egységet tartalmazó közötti különbség lenne: az n magosban talán több rasterizáló egység is lenne (nincs rá garancia, hogy a több shader egységesbe nem ugyan így lenne).

    "Szerinted csak egyféleképpen leeht párhuzamosítani?"

    Nem, a GPU-k típikusan az egyik fajtát (azonos kód szinkronizáció nélkül, sok "primitív" vektor egységen végre hajtva) képviselik (kivéve Vista alatt, mert ott mindkét típus jelen van), míg a CPU-k általában a másikat (több szálazás). (Az elsőre a szakszó nem jót eszembe, kérem ezt elnézni). Sőt ha tovább megyünk van egy 3. fajta is, de az csak analóg processzorokon működik.

    HT csak annyít tett ki, hogy 2 regiszter készlete volt és azok között kapcsolgatott.
  • tomcsa4 #30
    DE nem arra gondoltam lol. Tudom hogy a ring párhuzamosítás már 3 éve van, de nem erről írtam. Nézd meg a Pentium HT-t fizikailag 1, logikailag 2 CPU. Most akkro mondjam, hogy minek a kétmagos? Szerinted csak egyféleképpen leeht párhuzamosítani?
  • magus4884 #29
    Szerintem tök fölösleges három GPU egy videó kártyán!BBár biztos ki lehet öket használni de szerintem 2gpu böven elég egy videó kártyán de még az is sok!
    Ha a Radeon 3870 x2 videó kártyád Cros fire-ba rakjuk akkkor már 4GPu nál tartunk ami brutális erös de akkor már inkább ezt választanám:)De majd ennek a 3Gpu-s dolognak is biztos lesz majd cros fire változata:)Szerintem eg videó kártyán max 2gpu jó és azt kéne tökéletesiteni és jól feltuningolni és nem a gpuk számát kéne növelni!