Gyurkity Péter
Megjelent a GeForce GTX 200
Az nVidia a korábbi ígéreteknek megfelelően bemutatta legújabb sorozatát, amelynek első két tagja teljesítményénél fogva alapjában véve kedvező fogadtatásra talált. A cég igazi monstrumot készített.
A cég első körben két eltérő változattal próbálkozik ismét meghódítani a piacot, leváltva saját korábbi fejlesztéseit. A GeForce GTX 280 és 260 feladata - a G200 kódjelzésű grafikus chipre építve - többek között ez lesz, illetve az AMD beledöngölése a betonba, amely egyelőre nem igazán tudja (vagy talán nem is akarja) felvenni a versenyt az ilyen csúcskategóriás szörnyetegekkel. Lássuk, milyen technikai mutatókkal érkeznek az nVidia új üdvöskéi!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Az abszolút zászlóshajó szerepét felvállaló GTX 280 egészen pontosan 240 stream processzorral és 80 textúrázó egységgel érkezik, amelyet 512 bites memóriainterfész egészít ki. A grafikus chip ezen kártyákon 602 MHz-en fut, míg az 1 GB GDDR3 memória órajele 2214 MHz. A 260-as jelzéssel ellátott változatok ehhez képest 192 stream processzort és 64 textúrázó egységet foglalnak magukba, a 448 bites interfész pedig a 2 GHz-en hajtott, 896 MB GDDR3 memóriáért felelős - a magórajel ez utóbbinál 576 MHz. Az új megoldások egyaránt támogatják a H.264 tömörítést, a Folding@Home programot, illetve bizonyos PhysX funkciókat. A PCI Express 2.0 ma már természetes, ám a chipekből hiányzik a DirectX 10.1/Shader Model 4.1 támogatása.
Az első tesztek már megszülettek és a lapok általában pozitívan fogadják az új chipeket, kiemelve azok technikai jellemzőit és teljesítményét. Az erővel együtt a méret is megnőtt - hiába a 65 nanométeres gyártástechnológia (és a készülő 55 nm-es változat), a G200 körülbelül 6 Intel Penryn chipnek felel meg, ám a fogyasztás/teljesítmény arányt sikerült javítani. Ez főleg üresjáratban, kisebb kihasználtság esetén mutatkozik meg, hiszen lehetővé vált a vezérlő egyes részeinek kikapcsolása, ezzel pedig alaposan visszaesett a vezérlő étvágya, amely elsősorban attól függ, hogy a chip milyen feladatokat kénytelen ellátni.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Említést érdemel az AnandTech kitétele, miszerint az AMD/ATI ezzel a monstrummal már nem is kívánja felvenni a versenyt, ehelyett inkább olyan középkategóriás megoldásokra koncentrálnak, amelyek a lehető legnagyobb teljesítményt adják le a maguk szintjén - és nyilván kedvezőbb áron. Az biztosnak tűnik, hogy az nVidia egyelőre uralja a csúcskategóriát, ám ez még nem jelenti automatikusan a teljes győzelmet.
A cég első körben két eltérő változattal próbálkozik ismét meghódítani a piacot, leváltva saját korábbi fejlesztéseit. A GeForce GTX 280 és 260 feladata - a G200 kódjelzésű grafikus chipre építve - többek között ez lesz, illetve az AMD beledöngölése a betonba, amely egyelőre nem igazán tudja (vagy talán nem is akarja) felvenni a versenyt az ilyen csúcskategóriás szörnyetegekkel. Lássuk, milyen technikai mutatókkal érkeznek az nVidia új üdvöskéi!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Az abszolút zászlóshajó szerepét felvállaló GTX 280 egészen pontosan 240 stream processzorral és 80 textúrázó egységgel érkezik, amelyet 512 bites memóriainterfész egészít ki. A grafikus chip ezen kártyákon 602 MHz-en fut, míg az 1 GB GDDR3 memória órajele 2214 MHz. A 260-as jelzéssel ellátott változatok ehhez képest 192 stream processzort és 64 textúrázó egységet foglalnak magukba, a 448 bites interfész pedig a 2 GHz-en hajtott, 896 MB GDDR3 memóriáért felelős - a magórajel ez utóbbinál 576 MHz. Az új megoldások egyaránt támogatják a H.264 tömörítést, a Folding@Home programot, illetve bizonyos PhysX funkciókat. A PCI Express 2.0 ma már természetes, ám a chipekből hiányzik a DirectX 10.1/Shader Model 4.1 támogatása.
Az első tesztek már megszülettek és a lapok általában pozitívan fogadják az új chipeket, kiemelve azok technikai jellemzőit és teljesítményét. Az erővel együtt a méret is megnőtt - hiába a 65 nanométeres gyártástechnológia (és a készülő 55 nm-es változat), a G200 körülbelül 6 Intel Penryn chipnek felel meg, ám a fogyasztás/teljesítmény arányt sikerült javítani. Ez főleg üresjáratban, kisebb kihasználtság esetén mutatkozik meg, hiszen lehetővé vált a vezérlő egyes részeinek kikapcsolása, ezzel pedig alaposan visszaesett a vezérlő étvágya, amely elsősorban attól függ, hogy a chip milyen feladatokat kénytelen ellátni.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Említést érdemel az AnandTech kitétele, miszerint az AMD/ATI ezzel a monstrummal már nem is kívánja felvenni a versenyt, ehelyett inkább olyan középkategóriás megoldásokra koncentrálnak, amelyek a lehető legnagyobb teljesítményt adják le a maguk szintjén - és nyilván kedvezőbb áron. Az biztosnak tűnik, hogy az nVidia egyelőre uralja a csúcskategóriát, ám ez még nem jelenti automatikusan a teljes győzelmet.