Berta Sándor

Gőzerővel kampányolnak a világhálón az amerikai elnökjelöltek

Barack Obama és Hillary Clinton nem csak a televízióképernyők előtt folytat fej-fej melletti versenyt, hanem a világhálón is. A két demokrata elnökjelölt egyre több informatikai cégtől szerez támogatást.

Amennyiben az IT-iparon múlik, mindenképpen demokrata lesz az új amerikai elnök - erre lehet következtetni a támogatási pénzek megoszlásából. A Center for Responsive Politics nevű szervezet kimutatása szerint tavaly december végéig Barack Obama 940 000, Hillary Clinton pedig 883 000 dollárt kapott az informatikai és számítástechnikai cégektől. Ezzel szemben Mitt Romney csupán valamivel több mint félmillió, John McCain pedig 250 000 dollárt tudott összegyűjteni az IT-szektor vállalataitól. A médiaipar, élén Hollywooddal szintén nem fukarkodott az adományokkal: Obama 2,2 millió, Hillary 2,1 millió dollárhoz jutott ilyen módon. Hillary Clinton eddig 116 millió, Obama pedig 102 millió dollár támogatást kapott összesen.


David Dill, a Stanford Egyetem professzora veszélyesnek minősítette a demokraták Szuper Internetes Kedd nevű online szavazási kampányát, amelynek keretében a demokraták szimpatizánsai a világhálón is leadhatják majd a támogató voksaikat. Dill a VoteTrustUSA nevű szervezet alapítója és évek óta az amerikai elektronikus szavazási rendszerek hibáinak és hiányosságainak feltárásával foglalkozik. A szakember szerint az akciónak köszönhetően akár kelet-európai tinédzserek, szervezett bűnözők vagy "barátságtalan kormányok" is befolyásolhatják a szavazás végkimenetelét.

David Dill emellett kifogásolta, hogy a Demokrata Párt által használt rendszert az ausztrál Everyone Counts nevű cég szállította le és azt független szakértők nem minősítették. "Az emberek többsége már rájött, hogy a papírmentes elektronikus választás nem jó ötlet. Azonban ennél van egy még rosszabb lehetőség is, az internetes voksolás" - írta David Dill. A Szuper Internetes Kedd keretében összesen 33 országban lesz lehetőségük az amerikai állampolgároknak a demokrata jelöltekre szavazni.

A Szuper Kedd tétje óriási, hiszen akkor, február 5-én egyszerre 21 amerikai szövetségi államban tartanak előválasztásokat, így minden elnökjelölt kettőzött erővel készül a megmérettetésre. A republikánus John McCain egy saját közösségi portált is elindított. A McCainSpace-ben a szimpatizánsok saját honlapokat készíthetnek és kapcsolatba léphetnek más McCain-támogatókkal. Ezenkívül minden fontos elnökjelöltnek van YouTube-profilja, ahová rendszeresen felkerülnek a legújabb kampányvideók és a médiamixből természetesen nem hiányozhatnak a blogok sem.

Az új médiákban való választási harcban óriási lehetőségek rejlenek és erre már nem csak az Egyesült Államokban jöttek rá a politikai pártok. A hesseni tartományi választások előtt és alatt az FDP honlapját több mint 250 000-en keresték fel, vagyis a párt sok szavazót szerzett a világhálón" -emelte ki Mirela Isic, a müncheni Ludwig-Maximilians Egyetem Alkalmazott Politikakutatási Központ (CAP) munkatársa.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)