Gyurkity Péter
Rekordot döntött az elnökjelöltek YouTube-os vitája
A CNN rendhagyó vitát rendezett hétfőn, amelynek keretében a demokrata párti elnökjelöltek válaszoltak a YouTube felhasználók által beküldött kérdésekre. A program rögtön az évad második legnézettebb műsorává lépett elő.
A CNN kezdeményezéséről már korábban beszámoltunk - a médiabirodalom alkalmi szövetséget kötött a népszerű videóportállal, amelynek eredményeként megrendezték az első nyilvános vitát az elnökjelöltek és több felhasználó részvételével. Bár ez utóbbiak csak alkotásaik révén lehettek jelen, és a végső válogatás jogát a csatorna magának tartotta fenn, a nézők részéről hihetetlen érdeklődést váltott ki a műsor, amelyet összesen mintegy 2,6 millió amerikai követett figyelemmel.
A portál felhasználói rövid videókat küldhettek be, amelyben feltehették saját kérdéseiket a Demokrata Párt elnökjelöltjeinek. Ezekből a CNN több alkalommal mutatott némi ízelítőt, igyekezvén felcsigázni a nézők érdeklődését. A meglehetősen komoly politikai, társadalmi és szociális problémákat feszegető felvételek mellett pusztán vicces, jópofa felvételeket is láthattunk a csatornán, amelyekből összesen mintegy 2300 gyűlt össze. A végső válogatás után megmaradt 25-30 alkotás a műsorba is bekerült, ahol az elnökjelöltek - köztük Hillary Clinton, aki az első elnöknő lehet az Egyesült Államok történetében - élőben válaszoltak azokra.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Az első vélemények szerint érdekes, igen életszerű és cseppet sem vontatott volt a műsor, amely alig maradt el a június 3-i, szintén demokrata párti (hagyományos) vitától, amely összesen 2,8 millió nézőt érdekelt. Ráadásul ezzel az eredménnyel az amerikai kábeltelevíziózás történetének legnézettebb vitája lett a 18-34 évesek körében, akik közül 407 ezren követték figyelemmel a fejleményeket. A műsor második felvonására a republikánus jelöltek részvételével szeptember 17-én kerül sor.
Mindez szakértők szerint jól jelzi, hogy az internetnek minden eddiginél nagyobb szerepet lesz a következő amerikai elnökválasztáson. Míg 2004-ben még mindig csak marginális szerep jutott a világhálónak, most sok múlhat azon, hogy az egyes jelöltek mennyiben tudják megszólítani a felhasználókat. Mások szkeptikusabbak, szerintük az új formátum nem forradalmasította a politikai kommunikációt.
"Nemigen láttunk mást, mint eddig. Ez a műsor is csak választási fórum volt, ahol hétköznapi emberek kérdéseire válaszolgattak a politikusok" - mondta Ian Bogost digitálismédia-szakértő, az atlantai Georgia Institute of Technology munkatársa. Ennek ellenére a szakértők egyetértenek abban, hogy az internet, és különösen az online videók már most minden eddiginél fontosabb szerepet játszanak a 2008-as elnökválasztási kampányban.
"Egészen új műsortípus ez és forradalmi változást hoz a politikába. Alapvetően különbözik a hagyományos, lakosságifórum-típusú műsoroktól. Olyan, mintha az egész világ eljöhetne a fórumra, bárki bárhol bekapcsolódhat" - mondta Steve Grove. A YouTube politikai- és hírrészlegének vezetője szerint a videós megoldás lehetővé teszi, hogy a kérdezők alaposan átgondolják és megformálják a kérdést. Nincs lámpaláz és esetlen mondatok sem, mint az élőben feltett kérdésekre épülő adásokban, és nagy tér nyílik a kreativitásnak. Az egyik videóban például olvadozó hóember kérdezte a klímaváltozásról a politikusokat.
A CNN kezdeményezéséről már korábban beszámoltunk - a médiabirodalom alkalmi szövetséget kötött a népszerű videóportállal, amelynek eredményeként megrendezték az első nyilvános vitát az elnökjelöltek és több felhasználó részvételével. Bár ez utóbbiak csak alkotásaik révén lehettek jelen, és a végső válogatás jogát a csatorna magának tartotta fenn, a nézők részéről hihetetlen érdeklődést váltott ki a műsor, amelyet összesen mintegy 2,6 millió amerikai követett figyelemmel.
A portál felhasználói rövid videókat küldhettek be, amelyben feltehették saját kérdéseiket a Demokrata Párt elnökjelöltjeinek. Ezekből a CNN több alkalommal mutatott némi ízelítőt, igyekezvén felcsigázni a nézők érdeklődését. A meglehetősen komoly politikai, társadalmi és szociális problémákat feszegető felvételek mellett pusztán vicces, jópofa felvételeket is láthattunk a csatornán, amelyekből összesen mintegy 2300 gyűlt össze. A végső válogatás után megmaradt 25-30 alkotás a műsorba is bekerült, ahol az elnökjelöltek - köztük Hillary Clinton, aki az első elnöknő lehet az Egyesült Államok történetében - élőben válaszoltak azokra.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Az első vélemények szerint érdekes, igen életszerű és cseppet sem vontatott volt a műsor, amely alig maradt el a június 3-i, szintén demokrata párti (hagyományos) vitától, amely összesen 2,8 millió nézőt érdekelt. Ráadásul ezzel az eredménnyel az amerikai kábeltelevíziózás történetének legnézettebb vitája lett a 18-34 évesek körében, akik közül 407 ezren követték figyelemmel a fejleményeket. A műsor második felvonására a republikánus jelöltek részvételével szeptember 17-én kerül sor.
Mindez szakértők szerint jól jelzi, hogy az internetnek minden eddiginél nagyobb szerepet lesz a következő amerikai elnökválasztáson. Míg 2004-ben még mindig csak marginális szerep jutott a világhálónak, most sok múlhat azon, hogy az egyes jelöltek mennyiben tudják megszólítani a felhasználókat. Mások szkeptikusabbak, szerintük az új formátum nem forradalmasította a politikai kommunikációt.
"Nemigen láttunk mást, mint eddig. Ez a műsor is csak választási fórum volt, ahol hétköznapi emberek kérdéseire válaszolgattak a politikusok" - mondta Ian Bogost digitálismédia-szakértő, az atlantai Georgia Institute of Technology munkatársa. Ennek ellenére a szakértők egyetértenek abban, hogy az internet, és különösen az online videók már most minden eddiginél fontosabb szerepet játszanak a 2008-as elnökválasztási kampányban.
"Egészen új műsortípus ez és forradalmi változást hoz a politikába. Alapvetően különbözik a hagyományos, lakosságifórum-típusú műsoroktól. Olyan, mintha az egész világ eljöhetne a fórumra, bárki bárhol bekapcsolódhat" - mondta Steve Grove. A YouTube politikai- és hírrészlegének vezetője szerint a videós megoldás lehetővé teszi, hogy a kérdezők alaposan átgondolják és megformálják a kérdést. Nincs lámpaláz és esetlen mondatok sem, mint az élőben feltett kérdésekre épülő adásokban, és nagy tér nyílik a kreativitásnak. Az egyik videóban például olvadozó hóember kérdezte a klímaváltozásról a politikusokat.