SG.hu

Kihasználatlan csodafegyver a mobiltelefon-reklám

Hatalmas érdeklődés mellett neves szakemberek előadásaival zajlott a második budapesti Mobil Konferencia az Európai Kongresszusi Központban.

A konferencia ez alkalommal a "Mobil és a reklám" kapcsolatát térképezte fel a kezdetektől a lehetőségekkel és korlátokkal teli jelenig, miközben forradalmiként jellemezte annak jövőképét. A mára közel 3,3 milliárd mobilkészülék, melyet világszerte naponta használnak, egyre nagyobb teret hódít az élet számos területén. Az óriási szám nem csupán átértékeli a termék mindennapi szerepét, de a kommunikáció egyéb területeinek is meghatározó, potenciális szereplővé változtatja azt - hangzott el a mobiliparág szakembereit egybegyűjtő konferencián.

A hazai mobilreklám kezdeteiről a sajátos arculat és nyelvezet kialakulásáról, rövid reklámfilmekkel történő szemléltetéssel Sugár András, a Westel és a T-Mobile volt első embere beszélt. "Ha jobban belegondolunk, a mobil és a reklám kapcsolata már régen összefonódott" mondta a szakember. "Egyrészt a termék lényegéből adódóan a hirdetések jelentős részét lefedik a mobiltelefonokról és azok szolgáltatásairól készült reklámok, ugyanakkor a nagy felhasználói csoportnak köszönhetően hangsúlyos reklámfelületté is válik a kis készülék. Az új csatorna - a mobilon továbbított reklám - tulajdonképpen a lehető legegyénibb és legközvetlenebb direkt marketing eszköz." - tette hozzá.

Ahogy Horváth Attila az Akció - Nxs kreatív igazgatója is rámutatott "mára a hálózat, a készülék és a hagyományos tartalmak mellett a kreatív ügynökségeké az új főszerep, amelyek egyre inkább már mint tartalom-előállítók jelennek meg." Számukra ez komoly kihívás és lehetőség is egyben, hiszen sosem volt még akkora esély a személyre szabott reklám elkészítésére, mint ami a mobiltelefonoknak köszönhetően az mára lehetővé vált. "Még sose került ilyen közel a hirdető a célcsoporthoz és sosem volt még ilyen részletes kép a célzott vevő szokásairól" - véli a kreatív szakember.

Ugyanakkor a mobiltelefonon keresztül történő reklámozás nem csak Magyarországon, hanem világszerte kezdeti stádiumában van. Mégis mi az oka annak, hogy ez a nyilvánvalóan embertömegek direkt elérésére alkalmas eszköz nem tört még be a reklámpiacra? A magyarázat ez esetben is a készülék mibenlétében rejlik. Személyes eszköz lévén, a magánszféra része - ezáltal az oda való behatolás aggályokat vethet fel, hiszen pont a nem várt információ közlése rejtheti magában az automatikus elutasítás lehetőségét.

Ám ahogy az online direkt marketing levelek kiegészítették a nyomtatott anyagokat a marketing területén, a mobilon terjedő reklámok is előbb-utóbb teret hódítanak a reklámozás világában. Ahogy Dr. Nagy Bálint a Magyar Reklámszövetség elnöke is kiemelte - az új csatorna beindulásához idő kell. "A küldő félnél ki kell alakítania az üzenet megfelelő formáját és nyelvét, a fogadó félnek pedig meg kell tanulnia értelmezni a kapott üzenetet. Ahogy az online hirdetések is napjainkban kezdik megtalálni saját formájukat, úgy a mobilmarketing is egy teljesen új gondolkodásmódot és közlésformát, azaz saját nyelvezetet követel " - mutatott rá a szakember.

A sikert jelenleg nem a számszerű eladás növekedése, hanem a mobilreklám fogyasztó részéről történő elfogadása jelenti. Ehhez - első lépésben - a reklámszakmában dolgozó szakembereknek kell felnőniük. 2000-ben az Egyesült Államokban alakult szakmai szervezet a Mobile Marketing Association (MMA) pont ezt a feladatot tűzte ki céljául. Roland Taucher a szervezet EMEA régiójának igazgatósági tagja kiemelte "a nemzetközileg is elfogadott standardok és alapelvek letétele a mobilreklámozás területén alapvető fontosságú." A fellendülés az elkövetkezendő évek hozadéka lesz, és az, hogy a reklámszakma képviselői már most elkezdtek foglalkozni a témával, előrevetíti az új csatornában rejlő lehetőségek tárházát, erejét.

"A kódalapú mobilmarketing, amely képes arra, hogy az offline és az online hirdetést összekapcsolja Európában és hazánkban is forradalmasítja majd a reklámozást. Pillanatnyilag azonban gátat szab ennek az, hogy Európában - Japánnal szemben - még nem tudtak megegyezni az egységes standardokról" - mondta Vámos-Hegyi Attila, a Direktmarketing Szövetség alelnöke. Szabó Erik a Carnation kereskedelmi igazgatója a hagyományos online marketing üzleti folyamatának szereplőit mutatta be végigkövetve az értékláncot. Ezzel párhuzamot vonva felvázolta a mobil marketing üzleti szerepköreit és alapos elemzést adott a szerepvállalókkal kapcsolatosan. A mostani szakértői csapatok számára fontos a megfelelő szemlélet és gyakorlat kialakítása, mely időbe telik.

Azonban nem csak a reklámszakmának, de a jogalkotóknak is foglalkozniuk kell ezzel az új csatornával. Sylveszter Nóra, a Nemzeti Hírközlési Hatóság informatikai szabályozási igazgatója szerint "A hazai spam ellenes törvények elvileg már rendelkezésre állnak, de finomítást igényelnek". A felhasználok számára még nem egyértelműek a korlátozások, mivel nem annyira elterjedt hirdetési formáról van szó jelenleg. Vélhetően a mobiltelefonokon keresztüli hirdetések elterjedésével a szabályozást is finomtani kell majd a közeljövőben. Sok esetben a célszemélyek jelenleg még nincsenek tisztában azzal, hogy bizonyos esetekben felléphetnek visszautasítóan is.

A Mobil Konferencia résztvevői a reklám csodafegyvereként jellemezték a mobiltelefont, amely - ahogy eddig forradalmasította hétköznapi kommunikációs szokásainkat - megváltoztatja reklámfogyasztási magatartásunkat is. Ahogy Vekkel László, a HPS Group üzletfejlesztési és kreatív igazgatója előadásában is kifejtette "ma már nincs ATL vagy BTL terület, a határok összemosódtak. Az ügynökségeknek nem szabad egy felületre koncentrálniuk, hanem olyan megoldásokat kell nyújtani az ügyfeleknek, melyek több felületet egyszerre fednek le. Ezen felületek között egyre hangsúlyosabb szerep jut a mobiltelefonnak". Ennek széles körű, hatékony alkalmazásához azonban a reklámszakma szakembereinek meg kell teremteniük a lehetőséget és fontos a piac szereplőinek összefogása, a megfelelő üzleti modellek kialakítása. A kérdés az, ki lesz a gyorsabb, ki vezeti be hamarabb az új szemléleten alapuló marketing megoldásokat?

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • endrúdí #11
    Ja, bebaszna. Miért nem tiltják be a reklámokat?
  • Frosty01 #10
    rohadjonak meg, nehogy elkezdjenek küldözgetni nekem sms reklámokat mert a földhözcsapom a telefonom és nagy szart fogok előfizetni nekik! omg már csak pont ez hiányozna....
  • irkab1rka #9
    3 választás van:
    1, hülye mobilt venni, nem megy rejta a reklám (well,... sms...)
    2, okos mobilt venni és adblockolni :))
    3, megkeresni wander01 cégét, beloppozni a kajáldába és mindenkit megmérgezni (nem javaslom, van még egy csomó ilyen cég, és mindíg lesz valaki aki fizetne nekik és mindíg lesz valaki aki pénzért embert ööö... akarom mondani reklámsoftware-t ir.

    Mondjuk ha végre valaki feltalálná azt, hogy nem szart kell reklámozni össze vissza az embereknek ("ordibálni a piacon") hanem a vevő keresési igényeit kiszolgálni ("customer: - te, van egy kis kokód? Sales: - persze") akkor nem lenne baj. De ez sajnos a jövő, és ott is csak a kiválasztottaknak!

    Persze az is megoldás, ha jó sokan úgy gondolkodnak, hogy bármilyen terméket megveszek, csak azt nem amit reklámoznak (sajnos a jót is reklámozzák, ezért ez szivás lenne).
  • wander01 #8
    igy van. és elárulok valamit, most jöttem ide egy elég komoly szoftverfejlesztő céghez melózni, és az 5 nagy Projekt közül ez az egyik :) dolgoznak rajta a srácok :)
  • JoniBorius #7
    Az a hejzet, hogy szarom a reklamokba, ha lessznek a mobilon is reklamok akor az elso dolgom az lessz, hogy csinalok egy programot ami megszuri oket s jo penzert eladom:D
  • Cat #6
    A helyzet az, hogy pont azért akarnak benyomulni mobilos területre is, mert a tévéreklámoknál elkapcsolnak az emberek, az internetet meg szűrik, de nekik az a dolguk, hogy elérjenek mindenkit, ezért fizetik őket a cégek. EZ A MUNKÁJUK.
  • AgentKis #5
    Már most is van ilyen reklám a szolgáltatók önmagukat reklámozzák az általu kínált telefonok szoftverébe kódoltan. Ennyi szerintem elég is.

    De lehet, hogy ilyesmik lesznek: fogadj mobil reklámot, és 1000 Ft-tal csökkentjük az előfizetési díjadat, vagy 15%-kal a percdíjaidat (természetesen hálózaton belül belföldön). Ezeket a költségeket (illetve nyilván ennél jóval többet) a reklámozó fizeti majd. Így esetleg működhetne...

    Végülis a TV-reklámokra is mennyit költenek, saját bevallása szerint senki sem nézi, mindenki útálja, de ha lemegy egy jó új reklám azért mégiscsak kimutatható az adott termék forgalomnövekedése. Érdekes...
  • wOlFbYTe #4
    Eddig szerencsésen elkerültem a reklámokat, mivel nem nézek TV-t, nem hallgatok rádiót, a gépen és PDA-n pedig a böngészőimet felvérteztem a megfelelő szűrőkkel. Azt hiszem ha a mobilokra eljut a reklám, sokan fognak áttérni GSM-képes PDA-ra. Ez megint csak bevételt jelent nekik...

    Nagyon cseles. :S
  • Romel #3
    Akkor szarnának utoljára, ha a mobilomra reklámokat küldenének...
  • ocsieu #2
    Nehogy azt hidd!!! lásd google 700Mhz-es tervei... Bár biztos eltart egy ideig, mire ideér...