Gyurkity Péter
MP3-lejátszó helyett zenés mobil?
A zenelejátszást támogató mobiltelefonok a piackutatások szerint már most is messze maguk mögött hagyják a különálló MP3-lejátszókat, ami fontos változásokat eredményezhet.
Ilyen értelmű nyilatkozatot tett Mark Kirstein, az iSuppli elemzője, aki a cég adatai alapján kimutatta, hogy napjainkban minden egyes MP3-lejátszóra két olyan mobiltelefon jut, amelyek önmagukban is lehetővé teszik az eltárolt zenei anyagok meghallgatását. Ez önmagában nem túl meglepő, akár természetesnek is vehetjük, hogy az új mobilok száma meghaladja a hordozható lejátszókét, ám ez stratégiai váltásra, illetve a jelenleg zajló fejlesztések felgyorsítására késztetheti a piac fontosabb szereplőit az Apple-től kezdve a Creative-on át a Microsoftig.
Meglehetősen széles a választék a zenelejátszást támogató mobiltelefonok piacán. Megtalálhatók itt a Sony Ericsson Walkman telefonjai, a Motorola Rokr-sorozata, a Nokia Music Edition készülékek, és több más gyártó saját megoldásai, hiszen az MP3-formátum támogatása manapság szinte alapkövetelménynek számít a mobiltelefonoknál.
Ebből a szakemberek azt a következtetést vonják le, hogy az eredetileg kommunikációra szolgáló eszközök nemcsak a hordozható zenelejátszók, hanem az olyan online zeneboltok piacán is jelentős változásokat idézhetnek elő, mint amilyen az iTunes. Szerintük veszélybe kerülhet a jelenleg még gyors növekedést élvező terület, és a zenés mobilok kiszoríthatják az eddigi megoldásokat.
Jól tudjuk, hogy az Apple most is dolgozik iPhone névre keresztelt fejlesztésein, amelyekről azonban eddig csak rajongói koncepciórajzok jelentek meg. Az iPod/iTunes kettős sikerére alapozva kedvező rajtra számítanak a cégnél, de korántsem biztos, hogy meg tudják ismételni az eddigi eredményeket. A Microsoft szintén elejtette, hogy elkészülhet a Zune lejátszó mobiltelefonnal ötvözött változata, és egy ilyen lépést nyilvánvalóan a Creative sem hagyhat választ nélkül.
Az az érdekes helyzet állhat tehát elő, hogy az eddig megszokott nevek helyett e három nagy is megjelenik a mobilos piacon, saját megoldásaikkal igyekezvén kifogni a szelet az MP3 továbbra sem lankadó rohamából. Még az olyan régi motorosok, mint a Samsung is a zenére helyezik a hangsúlyt, ami mindenképpen jelzésértékű.
Ilyen értelmű nyilatkozatot tett Mark Kirstein, az iSuppli elemzője, aki a cég adatai alapján kimutatta, hogy napjainkban minden egyes MP3-lejátszóra két olyan mobiltelefon jut, amelyek önmagukban is lehetővé teszik az eltárolt zenei anyagok meghallgatását. Ez önmagában nem túl meglepő, akár természetesnek is vehetjük, hogy az új mobilok száma meghaladja a hordozható lejátszókét, ám ez stratégiai váltásra, illetve a jelenleg zajló fejlesztések felgyorsítására késztetheti a piac fontosabb szereplőit az Apple-től kezdve a Creative-on át a Microsoftig.
Meglehetősen széles a választék a zenelejátszást támogató mobiltelefonok piacán. Megtalálhatók itt a Sony Ericsson Walkman telefonjai, a Motorola Rokr-sorozata, a Nokia Music Edition készülékek, és több más gyártó saját megoldásai, hiszen az MP3-formátum támogatása manapság szinte alapkövetelménynek számít a mobiltelefonoknál.
Ebből a szakemberek azt a következtetést vonják le, hogy az eredetileg kommunikációra szolgáló eszközök nemcsak a hordozható zenelejátszók, hanem az olyan online zeneboltok piacán is jelentős változásokat idézhetnek elő, mint amilyen az iTunes. Szerintük veszélybe kerülhet a jelenleg még gyors növekedést élvező terület, és a zenés mobilok kiszoríthatják az eddigi megoldásokat.
Jól tudjuk, hogy az Apple most is dolgozik iPhone névre keresztelt fejlesztésein, amelyekről azonban eddig csak rajongói koncepciórajzok jelentek meg. Az iPod/iTunes kettős sikerére alapozva kedvező rajtra számítanak a cégnél, de korántsem biztos, hogy meg tudják ismételni az eddigi eredményeket. A Microsoft szintén elejtette, hogy elkészülhet a Zune lejátszó mobiltelefonnal ötvözött változata, és egy ilyen lépést nyilvánvalóan a Creative sem hagyhat választ nélkül.
Az az érdekes helyzet állhat tehát elő, hogy az eddig megszokott nevek helyett e három nagy is megjelenik a mobilos piacon, saját megoldásaikkal igyekezvén kifogni a szelet az MP3 továbbra sem lankadó rohamából. Még az olyan régi motorosok, mint a Samsung is a zenére helyezik a hangsúlyt, ami mindenképpen jelzésértékű.