6
  • Epikurosz
    #6
    ja bocs, a gprs is internet, csak kisebb a sebessége, mint a 3G-nek.
  • Epikurosz
    #5
    gagyi+

    GPRS-ben gondolkodni, ma? Hol élnek ezek?

    De itt vagyok én, hogy megmondjam a tuttit! :-)

    Az én Józan Paraszti Eszem (JPE) azt mondja, hogy mint annyi mást, ezt is az internetre (+wap-ra) kell áthelyezni.

    Adott az ügyfél, aki otthon ül a PC-je előtt, vagy az utcán ácsorog kezében mobillal.

    Kiválasztja az indulás és megérkezés helyét (akár egy repülőjegy foglalásnál). Megad opciókat: luxusautó legyen vagy kombi, esetleg márkaigény is van (Merci), stb.

    A következő lépésben kap 2-3-4... árajánlatot, jellemzőkkel. Az ajánlatokból - figyelembe véve az árakat, de a szolgáltatás minőségét is (pld. lehet dohányozni, napfénytetős a kocsi stb.) kiválasztja a neki leginkább megfelelőt.
    Az Ok gomb megnyomása után létrejön az on-line szerződés az utas és a taxis között, és a taxi elindul az utas után.

    Ki ne felejtsük, csakregisztrált felhasználókkal működik a rendszer, elkerülve a kamuzást.
    Az ajánlatok szűrésénél figyelembe venné a rendszer a taxik aktuális helyzetét (itt jön be a GPS). Lényegében a rendelés felvételekor a taxis navigációs rendszere már meg is tervezné a teljes útvonalat.
  • kiisb
    #4
    Én a 6x6-nál vagyok taxis, de 2002-2003-ban az Est.Taxi-nál dolgoztam. Ott próbáltak egy hasonló rendszert összerakni, hogy úgynevezett "néma címkiadást" valósítsanak meg. Másfél évig fejlesztették, és nem volt képes a 130 autót kiszolgálni, tehát maradt a hagyományos módszer. Bár ott nem GPRS, hanem URH freki volt az adathordozó, ami sokkal kisebb sávszélességet jelent, ezért a legnagyobb probléma a járművek állandó nyomkövetése volt. Sokszor percekre eltűnt egy autó, aztán felbukkant a város másik végén... (Éjjel a rakparton ez simán előadható. Óbuda-Lurdy ház 10 perc.)

    A 6x6-nál tavaly volt egy taxis puhító bevezető tájékoztató, amiben felvázolta a vezetőség, hogy előbb-utóbb lesz ilyen rendszer itt is. Egyelőre az ára a legnagyobb visszatartó erő, de a tapasztalt taxisok is berzenkednek ellene, mert ezzel a rendszerrel megvalósulna a kommunizmus. Minden taxis azonos mértékben részesülne a fuvarokból, ami a pengéket és a válogatósokat hátrányosan érintené, míg a félszeműek hátra tett kézzel is megduplázott forgalmat bonyolítanának. A vezetőség azzal indokolja ennek a rendszernek a bevezetését, hogy a megrendelői oldalon van olyan igény, hogy tudni szeretnék mikorra ér oda az autó, esetleg hogy milyen színű/típusú autót keressenek. (Térdig érő havazásban sem az utasnak, sem a taxisnak nem mindegy, hogy mennyit kell várnia a másikra. Előbbi megfagy, utóbbinak kieső idő = anyagi veszteség.)

    Tény, hogy most az utasforgalom lebonyolításában a legkisebb keresztmetszet a diszpécser központ. A bejövő telefonok kezelésének hatékonyságát a számítógépesített rendelésfelvétel sokszorosára növelte, ugyanakkor a rendelések kiadását a taxik felé maximum a több csatornás forgalmazással próbálják a társaságok megoldani. (Külön URH csatornán megy a budai, és a pesti címek kiadása.) A néma címkiadás automatizálná ezt a felét a rendszernek, így nem lenne korlátja egy taxi társaság méretének, akár több ezer autót is hatékonyan ki tudna szolgálni. Ez is a társaságok tulajdonosainak érdeke. (Több tag = több tagdíj = több bevétel) Mindaddig, amíg az ezzel járó költségeket nem a taxison keresztül az utasokra próbálják hárítani, valódi fejlődésről és érezhető minőségi javulásról lehet beszélni.

    Több külföldi, akár európai példát is lehet említeni, ahol ezt a rendszert már bevezették. Például Prágában már ezzel a rendszerrel vannak felszerelve a taxik. A rendszer további előnyének szokták felhozni, hogy a tapasztalatok szerint nagyobb kihasználtságot, ezzel költséghatékonyabb taxizást lehet megvalósítani a GPRS/GPS alapú címkiadással. A jelenlegi 40%-ról akár 70%-ra is emelhető a km arányú kihasználtság. (Halkan megjegyzem, hogy a tapasztalt taxisok többsége inkább az idő arányú kihasználtságra esküszik, ezért inkább hajlandó több utat megtenni egy újabb utasért, mint egy helyben várni akár órákat(!!!), hogy egy közeli hívás érkezzen. Ennek oka, hogy még mindig az idő arányos kiadások dominálnak.)
  • Hegyikecske
    #3
    "és az árakat a vevőoldal határozza meg" >>én ebből csak annyit észlelek, hogy még a km-díj is radikálisan megemelkedett, valamint azonos kerületben néhány kmen át tartó útért 2000ftot fizetni, úgy h tudtunbk haladni is, sztem még mindig irreális... Sztem a vevőoldal azt szeretné h ha taxira szorul, és A-ból B-be kell mennie, akkor olcsó legyen ne mindenféle technikai kütyü legyen a DRÁGULÁS árán!!!
  • Hawaii
    #2
    Vagy inkább mostanában válik realitássá.
  • T0nk
    #1
    Csak most merült ez fel? Érdekes.