Berta Sándor
Az MP3 és az iPod árt a zenének?
Zenei producerek, hangmérnökök és előadók tiltakoznak az ellen, hogy az MP3 szabvány és az iPod elterjedése miatt folyamatosan romlik a zeneszámok minősége.
"Napjainkban minden együttes, ha elkészült egy dallal, azonnal meghallgatja azt az iPodján. Ma azt hiszik a fiatal zenészek, hogy az MP3 egy kimagasló minőségű médium, az iPod pedig a csúcstechnika" - nyilatkozta Alan Douches, aki korábban többek között Fleetwood Mac-kel is dolgozott együtt. "Az MP3 hangminősége egyáltalán nem jó, ezt audiológiai szempontból is megerősíthetem. Azonban az igényeket a vásárlók határozzák meg és tény, hogy bizonyos esetekben nem is kell kimagasló hangminőség. Ilyen például, ha a zene csak a háttérben szól" - közölte Peter Rantasa, az Osztrák Zenei Információs Központ (mica) igazgatója.
A szakértők szerint egy másik jelentős probléma a hangerő. Mondván, hogy a hangos zene jobban eladható, számos kiadó dobja piacra direkt emelt hangerővel a zenei albumokat, ez azonban árt a hangminőségnek. "Nekem a minőség a legfontosabb, még akkor is, ha tudom, hogy a fiataloknak az utcán az a zene tetszik, amit a MySpace-nél hallgathatnak és aminek a minősége még az MP3-énál is rosszabb. Mi a legjobb minőséget igyekszünk szállítani, de fel kell mérnünk, hogy ez mennyi időt vesz igénybe" - mondta Stuart Brawley, aki többek között Cherrel és Michael Jacksonnal is együtt dolgozott.
Az MP3 és az iPod ellen felszólaló zenei szakemberek között volt még egyébként Skip Saylor, Jack Joseph Puig, aki a Rolling Stones és Eric Clapton munkatársa is volt és Howard Benson, aki Santanával dolgozott együtt.
Azt ugyanakkor az MP3 ellenzői is elismerték, hogy a többségüknek van MP3-lejátszója és pontosan tisztában vannak azzal is, hogy ezek a készülékek mekkora szerepet játszottak a zenehallgatás elterjedésében. A probléma csak az, hogy egyúttal maguk az eszközök határozzák meg a zene minőségére vonatkozó technikai követelményeket is.
Tavaly Pete Townshend, a brit The Who együttes gitárosa szólalt meg a kérdésben. A 61 éves zenész nagyon súlyos hallásproblémával küzd, szerinte azonban ez nem a koncertezésre, hanem a zenei stúdiókban eltöltött évekre és a fejhallgatók rendszeres használatára vezethető vissza. Townshend a blogjában arra figyelmeztette az iPod-tulajdonosokat, hogy véletlenül se hallgassák nagy hangerő mellett a készülékben lejátszott zeneszámokat. A művész ugyanis úgy véli, hogy a fejhallgatókból származó hangos zene sokkal többet árt és sokkal hamarabb halláskárosodáshoz vezethet, mintha valaki rendszeresen koncertekre jár és ott üvölt a fülébe az élő zene.
Az előadóművész elmondta, hogy hasonló problémáktól szenvedett a The Who másik, időközben már elhunyt basszusgitárosa, John Entwistle is. "Nem akarok senkit sem lebeszélni az iPod használatáról, mert a hordozható zenelejátszó készülékek nagyszerű termékek. Azonban nem árt ügyelni és óvatosnak lenni, mert a nagy hangerő káros lehet" - fűzte hozzá a zenész.
"Napjainkban minden együttes, ha elkészült egy dallal, azonnal meghallgatja azt az iPodján. Ma azt hiszik a fiatal zenészek, hogy az MP3 egy kimagasló minőségű médium, az iPod pedig a csúcstechnika" - nyilatkozta Alan Douches, aki korábban többek között Fleetwood Mac-kel is dolgozott együtt. "Az MP3 hangminősége egyáltalán nem jó, ezt audiológiai szempontból is megerősíthetem. Azonban az igényeket a vásárlók határozzák meg és tény, hogy bizonyos esetekben nem is kell kimagasló hangminőség. Ilyen például, ha a zene csak a háttérben szól" - közölte Peter Rantasa, az Osztrák Zenei Információs Központ (mica) igazgatója.
A szakértők szerint egy másik jelentős probléma a hangerő. Mondván, hogy a hangos zene jobban eladható, számos kiadó dobja piacra direkt emelt hangerővel a zenei albumokat, ez azonban árt a hangminőségnek. "Nekem a minőség a legfontosabb, még akkor is, ha tudom, hogy a fiataloknak az utcán az a zene tetszik, amit a MySpace-nél hallgathatnak és aminek a minősége még az MP3-énál is rosszabb. Mi a legjobb minőséget igyekszünk szállítani, de fel kell mérnünk, hogy ez mennyi időt vesz igénybe" - mondta Stuart Brawley, aki többek között Cherrel és Michael Jacksonnal is együtt dolgozott.
Az MP3 és az iPod ellen felszólaló zenei szakemberek között volt még egyébként Skip Saylor, Jack Joseph Puig, aki a Rolling Stones és Eric Clapton munkatársa is volt és Howard Benson, aki Santanával dolgozott együtt.
Azt ugyanakkor az MP3 ellenzői is elismerték, hogy a többségüknek van MP3-lejátszója és pontosan tisztában vannak azzal is, hogy ezek a készülékek mekkora szerepet játszottak a zenehallgatás elterjedésében. A probléma csak az, hogy egyúttal maguk az eszközök határozzák meg a zene minőségére vonatkozó technikai követelményeket is.
Tavaly Pete Townshend, a brit The Who együttes gitárosa szólalt meg a kérdésben. A 61 éves zenész nagyon súlyos hallásproblémával küzd, szerinte azonban ez nem a koncertezésre, hanem a zenei stúdiókban eltöltött évekre és a fejhallgatók rendszeres használatára vezethető vissza. Townshend a blogjában arra figyelmeztette az iPod-tulajdonosokat, hogy véletlenül se hallgassák nagy hangerő mellett a készülékben lejátszott zeneszámokat. A művész ugyanis úgy véli, hogy a fejhallgatókból származó hangos zene sokkal többet árt és sokkal hamarabb halláskárosodáshoz vezethet, mintha valaki rendszeresen koncertekre jár és ott üvölt a fülébe az élő zene.
Az előadóművész elmondta, hogy hasonló problémáktól szenvedett a The Who másik, időközben már elhunyt basszusgitárosa, John Entwistle is. "Nem akarok senkit sem lebeszélni az iPod használatáról, mert a hordozható zenelejátszó készülékek nagyszerű termékek. Azonban nem árt ügyelni és óvatosnak lenni, mert a nagy hangerő káros lehet" - fűzte hozzá a zenész.