Berta Sándor

A YouTube törölte Michael Moore új filmjét

A Sicko terjesztését végző Lionsgate nevű cég elérte, hogy töröljék a YouTube oldaláról Michael Moore legújabb Sicko című filmjét. A népszerű videomegosztó oldal példáját követte a Google Video is.

A Sicko 124 perc hosszú változatát június 17-én, vasárnap késő délután két felhasználó 14 részre bontva tette elérhetővé a YouTube-on. A filmipar azonban nem örült a lépésnek, hiszen a mű hivatalosan csak június 29-től lesz látható az amerikai mozikban. Ezért a Lionsgate felszólította a honlapot, hogy haladéktalanul távolítsa el az alkotást. Amíg ez megtörtént, becslések szerint az egyes videókat legalább 5-600 ember látta.

A Google Video oldalára szintén felkerült a kereken 9 millió dollárból készült és a gyógyszeripart és a Bush-adminisztráció egészségügyben tett intézkedéseit górcső alá vevő dokumentumfilm. Tegnap délután még látható volt, összesen 28 000-en tekintették meg, azóta azonban onnan is letörölték. A fájlcserélő hálózatokban egyébként Moore legújabb filmje már múlt hét csütörtök óta letölthető.

Maga az alkotó nem háborodott fel, ismerve álláspontját a kérdésben ez nem is csoda. Michael Moore még 2004-ben, a Fahrenheit 9/11 nyilvánosságra kerülésekor közölte, hogy örül a fájlcserélő hálózatokon való megjelenéseknek, mert így sokan látják a műveit és egyébként sem nagy híve az amerikai szerzői jogi törvényeknek. Akkor a Fahrenheit 9/11 csak az Egyesült Államokban 119 millió dollár bevételt hozott. Azóta Moore multimilliomos lett.

Mindenesetre a rendező tartja magát korábbi véleményéhez: "Nem foglalkozom a terjesztői jogokkal és nincs problémám azokkal, akik letöltötték a filmemet egészen addig, míg nem próbálnak pénzt keresni vele. A célom az, hogy bizonyos dolgokon változtassak, felhívjam a figyelmet esetleges visszaélésekre. És ha ez így jut el a legtöbb emberhez, ám legyen." Az amerikai mozitulajdonosok és a filmet terjesztő cég azonban korántsem fogadták ennyire jól a kópiák kikerülését az internetre és amint azt az amerikai Nemzeti Filmszínház-tulajdonosok Szövetségének szóvivője is megerősítette: igyekeznek minden lehetséges módon megakadályozni a Sicko illegális terjesztését.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kagemusha #22
    Jo, ertem, a Lionsgate vegzi a terjesztest. De a tulajdonjog kie?
    Konyorgom, ha en tejet arulok, akkor kotelezhetek mindenkit, hogy "rajtam kivul na nehogy mar barki is merjen tejet arulni, mer irgum-burgum, merges leszek es az allam erre azt mondja, hogy igazad van, csak te terjesztheted"?
    Vagy a terjesztes joga azt jelenti, hogy megvettem a tulajdonjogot is? Vagy WTF?
  • Zenty #21
    jah naivak szerint hazudik
  • Lame #20
    Szerintem teljesen jok a filmjei.
    Egy masik szemszogbol mutatja be a dolgokat. Olyanbol amibol az atlag hulye amcsiknak meg csak eszebe sem jutna megkozelitenie.
  • Morden23 #19
    Nem megyek amcsiban a bícsre.

    Nem megyek amcsiba sem :D
  • Morden23 #18
    "Gondolom a legtöbb ember nem Moore-filmeket tartja forrásnak, hanem már előtte v pont annak hatására utánanéz dolgoknak.."

    Érdekes kérdés. Mondjuk szerintem a világon egyedül az amerikaiaknak "meglepő és lehengerlő, leleplező és kitárulkozó" a Moore filmek többsége. Igazából a világ többi része nagyjából tudja, hogy USA-ban nem Hollywood meg Mulholland Drive van csak. Ami persze kicsit vicces, hiszen mégiscsak ők élnek ott, de mégis ők veszik be a saját reklámszövegüket:)
  • Tetsuo #17
    Másik "poén", ha amcsiban lemész a beachre, nyoma sincs a cicababáknak, csak dagadt lusta nőket látsz mindenhol..
  • Tetsuo #16
    Természetesen Moore még soha életében nem csinált dokumentum filmet, hiszen azt amerikában nem is néznék meg.
    Gondolom a legtöbb ember nem Moore-filmeket tartja forrásnak, hanem már előtte v pont annak hatására utánanéz dolgoknak..
    Engem pl kibszottul idegesít Moore stílusa, de a Fahrenheitben többnyire igaza volt, viszont sok dologgal még ki kellett volna egészítenie a mondókáját, hiszen úgy lett volna kerek, csak az már a másik oldalt képviselte.. vagyis tény, h manipulatívak a filmjei.
    Örülök h vannak ilyen filmek, mert legalább a tájékozatlan embereket is ráébresztik a tényekre..
  • Morden23 #15
    Jó, hogy létezik Moore, és jó, hogy megcsinálja a filmjeit, de azért ácsi.

    A te szóhasználatoddal élve: az is iszonyat naív, aki Moore filmjeiből akarja megtudni a kendőzetlen igazságot. Ő is csak egy éle a kardnak.

    Azt azért már finoman teszem csak hozzá, hogy Moore minden egyes filmje felettébb manipulatív. Nem azt mondom, eléri, hogy tudatosuljon a nézőben a mondanivaló, de Moore rohadtul nem egy érezemmentes, objektív narrátorhang.

    (egyébként csak aranyosságból írom: "poén", hogy a Sicko a health care industry-ról szól, és gyakrolatilag minden meginterjúvolt alany túlsúlyos, mint az állat)
  • dez #14
    Mitől vagy olyan biztos ebben? Van a világon épp elég visszás dolog, ami önmagában is érdekes, kamu nélkül is.
  • sgbo #13
    A baj az hogy dokumentumfilmnek hívják. De messze nem az (dokumentumfilm azért törekszik az elfogulatlanságra. Moore-nak ez jár a legkevésbé a fejében). Még az igazi Mao-ban is több az igazság :)