Gyurkity Péter
Az SMS-től féltik az írott nyelvet az írek
Írországban az illetékesek a mobiltelefonok, ezen belül pedig a rövid szöveges üzenetek népszerűségével magyarázzák a fiatalok egyre romló vizsgaeredményeit, különösen ami a helyesírást illeti.
A 15 éves tanulók dolgozatait szemrevételező állami bizottság a napokban megállapította, hogy a folyamatosan romló eredmények ezen a téren egyértelműen a mobiltelefonok és a szöveges üzenetek, vagyis az SMS rohamos terjedésével indokolhatók. Veszélyt jelent az írott nyelvre a rövid, egyszerű mondatok kizárólagos használata, a mondat végi írásjelek elhagyása, valamint a szókincs hiánya.
"A mobiltelefon megjelenése, illetve a szöveges üzenetek népszerű kommunikációs eszközként való elterjedése a tanulók eredményeinek vizsgálata alapján komoly mértékben befolyásolni látszik az írásos kultúrát. Az SMS a fonetikus írásmód, valamint az írásjelek elhagyása révén veszélyt jelent az írott nyelv hagyományaira nézve" - áll a bizottság jelentésében, amely emellett a legfőbb hiányosságokat is felsorolja, amelyek szembetűnőek a fiatalok vizsgáiban.
Eszerint a legtöbb tanuló erőteljesen támaszkodik az egyszerű, rövid és többnyire hiányos szerkezetű mondatokra, az igeidők végletes leegyszerűsítésére, illetve elhagyására, valamint a leszűkített, lecsupaszított szókincsre, amely az SMS esetében még megengedhető, az élet más területein viszont azonnal szembetűnik. Az illetékesek szerint mindez komoly figyelmeztetés, már csak azért is, mert az OECD által megrendezett 2003-as nemzetközi megmérettetésen az úgynevezett Pisai jelentés szerint az ír 15 évesek a legjobb tíz között végeztek.
Arról egyelőre nem szól a fáma, hogy milyen módon lehetne kiküszöbölni, vagy akár csak csökkenteni a mobiltelefonok hatását. Ennek megválaszolása minden bizonnyal jó időt vesz majd igénybe, hiszen a mindennapok részévé vált eszközöket nem lesz könnyű elkülöníteni az oktatástól.
A 15 éves tanulók dolgozatait szemrevételező állami bizottság a napokban megállapította, hogy a folyamatosan romló eredmények ezen a téren egyértelműen a mobiltelefonok és a szöveges üzenetek, vagyis az SMS rohamos terjedésével indokolhatók. Veszélyt jelent az írott nyelvre a rövid, egyszerű mondatok kizárólagos használata, a mondat végi írásjelek elhagyása, valamint a szókincs hiánya.
"A mobiltelefon megjelenése, illetve a szöveges üzenetek népszerű kommunikációs eszközként való elterjedése a tanulók eredményeinek vizsgálata alapján komoly mértékben befolyásolni látszik az írásos kultúrát. Az SMS a fonetikus írásmód, valamint az írásjelek elhagyása révén veszélyt jelent az írott nyelv hagyományaira nézve" - áll a bizottság jelentésében, amely emellett a legfőbb hiányosságokat is felsorolja, amelyek szembetűnőek a fiatalok vizsgáiban.
Eszerint a legtöbb tanuló erőteljesen támaszkodik az egyszerű, rövid és többnyire hiányos szerkezetű mondatokra, az igeidők végletes leegyszerűsítésére, illetve elhagyására, valamint a leszűkített, lecsupaszított szókincsre, amely az SMS esetében még megengedhető, az élet más területein viszont azonnal szembetűnik. Az illetékesek szerint mindez komoly figyelmeztetés, már csak azért is, mert az OECD által megrendezett 2003-as nemzetközi megmérettetésen az úgynevezett Pisai jelentés szerint az ír 15 évesek a legjobb tíz között végeztek.
Arról egyelőre nem szól a fáma, hogy milyen módon lehetne kiküszöbölni, vagy akár csak csökkenteni a mobiltelefonok hatását. Ennek megválaszolása minden bizonnyal jó időt vesz majd igénybe, hiszen a mindennapok részévé vált eszközöket nem lesz könnyű elkülöníteni az oktatástól.