Napi Online
Majdnem ingyenes SMS
Nem sokkal azután, hogy az internetes beszédátvitel (Voice over Internet Protocol, VoIP) lehetővé tette az ingyenes telefonálást - bizonyos megkötöttséggel - megszületett a majdnem ingyenes SMS is.
Egy brit kezdő vállalkozás, a Hotxt "megirigyelhette" a Skype nevű, a szolgáltatásához csatlakozóknak számítógépről számítógépre ingyenes beszédátvitelt kínáló vállalkozás sikerét. A cég majdnem térítésmentes SMS-szolgáltatást kínál - egyelőre csak Nagy-Britanniában -, lényegében ugyanarra az alapra, a mindent behálózó internet kínálta adatátviteli lehetőségre alapozva. Hasonlóan a Skype megoldásához a rendszerhez csatlakozók egy szoftver letöltésével részeseivé válnak egy hálózatnak, amelynek tagjai egymással kommunikálhatnak - ezúttal VoIP-os telefonálás helyett rövid szöveges üzeneteket küldhetnek egymásnak.
A különbség egyrészt az, hogy a Hotxt rendszerét nem számítógépükről, hanem mobiltelefonjukról érik el a jelentkezők, letöltik a szoftvert és választanak egy felhasználói nevet, és alapban nem ingyenes szolgáltatást kapnak, hanem heti 1 fontért (azaz 1,75 dollárért) korlátlan számú sms-t küldhetnek egymásnak - mutatja be az újdonságot a The Economist.
Az így küldött üzeneteket a mobiltelefon-szolgáltatók rendszerei csak mintegy felveszik a feladótól és kézbesítik a címzetthez, az adatátvitel maga nem az ő hálózatukon, hanem az interneten történik. Ennek megfelelően, mivel az internet "úgyis ott van mindenütt", az átviteli költség a nullához közelít, egy penny körül alakul, szemben a hagyományos rövid szöveges üzenetek 10 pennys átviteli költségével.
Ez a megtakarítás elsősorban a tinédzsereket érdekelheti, akiknek - mint mobilosoknak - két fontos jellemzőjük van. Az egyik, hogy Nagy-Britanniában, de egész Európában jellemzően előre fizetéses (kártyás) telefonnal rendelkeznek, nem pedig havonta utólag fizetett előfizetéssel. A kártyás telefonok tarifái jóval magasabbak a számlásakénál és általában nem jár hozzájuk sok költségkímélő szolgáltatás, mint például ingyenes szövegletöltés. Ennek megfelelően annak a fiatalnak, aki naponta hét sms-t küld, 75 százalékos megtakarítást kínál a Hotxt igénybevétele, ami éves szinten 210 fontot tesz ki - állítja Doug Richard társcégalapító.
Az igazi megszállott sms-ezők - és ez a mobiltelefonos tinédzserek másik fontos jellemzője: sokan közülük kényszeres üzenetküldők - azonban ennél sokkal többet spórolhatnak. Josh Dhaiwal, a mobileYouth piackutató munkatársa szerint vannak olyan tinédzserek - főleg 15-16 éves fiúk és 14-15 éves lányok -, akik képesek napi 50 üzenetet küldeni.
Ami jó hír a felhasználóknak, kevésbé örömteli a mobilszolgáltatóknak. A rövid szöveges üzenetek hozzák ugyanis bevételük 20 százalékát és - mivel ezeken az utóbbi időben jelentős árcsökkenésen átesett beszéddel szemben jelentős hasznuk van - a profitjuk felét. Richard úgy véli, a cégeknek nincs legális lehetőségük az újdonság "letiltására", felemelhetik az adattovábbítás rájuk eső részének díját, de ezt nem tehetik egyoldalúan, csak partnereik felé, így a megnövekedett költségek saját új szolgáltatásaikat is megdrágítanák.
Az újdonság sikerének kulcsa, hogy meglovagolják a beindulásakor várható érdeklődés hullámát, azaz elérjék, hogy rövid idő alatt sokan regisztráltassák magukat - és erről meggyőzzék barátaikat is - a szolgáltatásra. Szemben a Skype-pal, amely alapban ingyenes, a Hotxt nem az, ami talán kevésbé villanyozza fel az érdeklődőket, ám az előbbi példája bizonyította, hogy az extra alacsony távközlési kiadások igen vonzók a felhasználóknak, gyors sikert hozhatnak a szolgáltatóknak. Emellett persze a verseny miatt a konkurenseket is árcsökkentésre késztethetik.
Egy brit kezdő vállalkozás, a Hotxt "megirigyelhette" a Skype nevű, a szolgáltatásához csatlakozóknak számítógépről számítógépre ingyenes beszédátvitelt kínáló vállalkozás sikerét. A cég majdnem térítésmentes SMS-szolgáltatást kínál - egyelőre csak Nagy-Britanniában -, lényegében ugyanarra az alapra, a mindent behálózó internet kínálta adatátviteli lehetőségre alapozva. Hasonlóan a Skype megoldásához a rendszerhez csatlakozók egy szoftver letöltésével részeseivé válnak egy hálózatnak, amelynek tagjai egymással kommunikálhatnak - ezúttal VoIP-os telefonálás helyett rövid szöveges üzeneteket küldhetnek egymásnak.
A különbség egyrészt az, hogy a Hotxt rendszerét nem számítógépükről, hanem mobiltelefonjukról érik el a jelentkezők, letöltik a szoftvert és választanak egy felhasználói nevet, és alapban nem ingyenes szolgáltatást kapnak, hanem heti 1 fontért (azaz 1,75 dollárért) korlátlan számú sms-t küldhetnek egymásnak - mutatja be az újdonságot a The Economist.
Az így küldött üzeneteket a mobiltelefon-szolgáltatók rendszerei csak mintegy felveszik a feladótól és kézbesítik a címzetthez, az adatátvitel maga nem az ő hálózatukon, hanem az interneten történik. Ennek megfelelően, mivel az internet "úgyis ott van mindenütt", az átviteli költség a nullához közelít, egy penny körül alakul, szemben a hagyományos rövid szöveges üzenetek 10 pennys átviteli költségével.
Ez a megtakarítás elsősorban a tinédzsereket érdekelheti, akiknek - mint mobilosoknak - két fontos jellemzőjük van. Az egyik, hogy Nagy-Britanniában, de egész Európában jellemzően előre fizetéses (kártyás) telefonnal rendelkeznek, nem pedig havonta utólag fizetett előfizetéssel. A kártyás telefonok tarifái jóval magasabbak a számlásakénál és általában nem jár hozzájuk sok költségkímélő szolgáltatás, mint például ingyenes szövegletöltés. Ennek megfelelően annak a fiatalnak, aki naponta hét sms-t küld, 75 százalékos megtakarítást kínál a Hotxt igénybevétele, ami éves szinten 210 fontot tesz ki - állítja Doug Richard társcégalapító.
Az igazi megszállott sms-ezők - és ez a mobiltelefonos tinédzserek másik fontos jellemzője: sokan közülük kényszeres üzenetküldők - azonban ennél sokkal többet spórolhatnak. Josh Dhaiwal, a mobileYouth piackutató munkatársa szerint vannak olyan tinédzserek - főleg 15-16 éves fiúk és 14-15 éves lányok -, akik képesek napi 50 üzenetet küldeni.
Ami jó hír a felhasználóknak, kevésbé örömteli a mobilszolgáltatóknak. A rövid szöveges üzenetek hozzák ugyanis bevételük 20 százalékát és - mivel ezeken az utóbbi időben jelentős árcsökkenésen átesett beszéddel szemben jelentős hasznuk van - a profitjuk felét. Richard úgy véli, a cégeknek nincs legális lehetőségük az újdonság "letiltására", felemelhetik az adattovábbítás rájuk eső részének díját, de ezt nem tehetik egyoldalúan, csak partnereik felé, így a megnövekedett költségek saját új szolgáltatásaikat is megdrágítanák.
Az újdonság sikerének kulcsa, hogy meglovagolják a beindulásakor várható érdeklődés hullámát, azaz elérjék, hogy rövid idő alatt sokan regisztráltassák magukat - és erről meggyőzzék barátaikat is - a szolgáltatásra. Szemben a Skype-pal, amely alapban ingyenes, a Hotxt nem az, ami talán kevésbé villanyozza fel az érdeklődőket, ám az előbbi példája bizonyította, hogy az extra alacsony távközlési kiadások igen vonzók a felhasználóknak, gyors sikert hozhatnak a szolgáltatóknak. Emellett persze a verseny miatt a konkurenseket is árcsökkentésre késztethetik.