Berta Sándor

A Web 2.0 felhasználók veszélyeztetik a cégeket

Egy brit cég felmérése szerint azok az alkalmazottak, akik Web 2.0-s technikákat használnak és közösségi portálokat látogatnak, komoly kockázatot jelentenek az őket foglalkoztató vállalatok számára.

A 18 és 29 év közötti irodai alkalmazottak 42 százaléka beszélget a munkájával kapcsolatos témákról a közösségi oldalakon vagy osztja meg véleményét, árul el részleteket tevékenységéről a blogokban - derült ki a Clearswift tartalombiztonságra specializálódott cég által ezer ember bevonásával elkészített felméréséből. A tanulmány szerint a fiatal munkatársak egynegyede három vagy több órát tölt az internetes naplók olvasásával vagy a YouTube, a MySpace és más közösségi portálokon. Tízből négy alkalmazott elismerte, hogy naponta többször kifejtik véleményüket ezeken a honlapokon.

A 18 és 29 év közötti megkérdezettek 59, a 30 évesnél idősebb munkavállalók 38 százaléka szerint ebben semmi kivetnivaló sincsen, hiszen a cégek dolgozóinak joguk van az internetes tartalmakhoz való hozzáféréshez. "Ezek az adatok azonban azt mutatják, hogy a cégeknél nem árt ha odafigyelnek arra, hogy a munkatársak milyen honlapokat látogatnak meg munkaidejükben, mert könnyen előfordulhat, hogy a kényes vagy titkos információk kerülnek így ki a világhálóra" - nyilatkozta Ian Bowles, a Clearswift egyik vezetője.

Bowles szerint az egy dolog, hogy a vállalatok és az alkalmazottak megpróbálják kihasználni a fejlett technológiákban és alkalmazásokban rejlő lehetőségeket, de tisztában kell lenniük a biztonsági kockázatokkal is. Amennyiben egy munkatárs figyelmetlen, és például egy blogban részleteket árul el egy termékkel kapcsolatban vagy egy szolgáltatás minőségéről szóló információkat tesz közzé, azokat könnyen megszerezheti bárki és ez komoly károkat okozhat a vállalatnak.

Clive Longbottom, a Quocirca elemzője szerint ezekben az esetekben ritka a szándékosság, a legtöbb probléma inkább a figyelmetlenségből fakad. Katie Gotzen, a Frost & Sullivan elemzője pedig úgy véli, a közösségi portálokon vagy a blogokban sokkal nagyobb a valószínűsége egy esetleges adateltűnésnek, mint egy fontos információkat tartalmazó e-mail illetéktelen által történő megszerzésének. A probléma fontosságát jelzi, hogy amegkérdezett alkalmazottak 14 százaléka nem tudta, hogy van a cégénél internethasználati szabályzat, míg másik 14 százalékuk azt állította, hogy az ő vállalatánál egész egyszerűen nincs ilyen irányelv.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Vorpal #17
    és mennyi trágya szar munkáltató létezik - legalább lehetősége van
    a zsebéből kiforgatott csóringernek is beszólni.
  • Tetsuo #16
    Sőt vannak olyan emberek, akik ha tehetnék, ők maguk okoznának kárt a cégben ahol dolgoznak.. mert pl utálják azt a geci rabszolgatartó multicéget, mint a szart.
  • sathinel #15
    Ez igaz. Bár blogokat soha nem olvasok. De egy hacker-arról híres hogy másoknál jobban rátalál az infókra, és jól tudja azokat felhasználni. Én csak arra céloztam hogy aki nagyon akar, az tudja hogy ki hol dolgozik, hol szórakozik, kikkel, és elég ott összehaverkodni, iszogatni, és gépekről dumcsizni. Máris megvan sokminden egy cég feltöréséhez. De kicsit kémfilmesen hangzik, bár a hacker sokszor vállalati szemetet is átnézhet. A kidobott szemétben sok alkalmazott véletlenül is kidobhat kódot, jegyzetet, ami segítheti a munkáját.
  • Morden23 #14
    Ez minds tiszta sor.

    De azért bazinagy különbség van egy kocsmázás alatti tércselés és egy blogon való publikálás között.
    Elkottyintani sokmindent el lehet (így terjednek a pletykák és születnek az urban legend-ek :)), de publikálni azértm ár más kérdés (ugye a szó elszáll, az írás megmarad, ráadásul ebben az esetben letölthetően/lementhetően marad meg, amire adott esetben hivatkozni is lehet).

    Azt tudom, ha én ilyesmit csinálnék és kiderülne, akkor úgy megb*sznának, hogy 10 évig sem tudnék leülni (és ezzel szerintem a legkevésbé sem vagyok egyedi).

    A nagyobb probléma inkább azzal van, hogy blogokban és egyéb hasonlóan "megbízható" forrásokban fellelhető informácikból tájékozódni az esetek méretes részében enyhén szólva is necces (először is, sok "független" a legkevésbé sem független - másodszor is, nem egyszer jelent már meg könyv/film/cikk/akármi azzal a szöveggel, hogy "XY helyen dolgozó, Z munkakört ellátó delikvens most jól megmondja a frankót", aztán később kiderül [vagy nem], hogy annyi köze volt hozzá, hogy semmi)
  • sathinel #13
    Lehet hogy te nem. Ezzel nincs gond, de én meg olyanokat is ismerek, akiknek hivatalból lehalgatták a telefonját is, és mégis megtudhattál sokmindent. Elhiszem hogy vannak normálisak, de sokan akkor is pofáznak a munkahelyről. Főleg egy jó italozás alatt. Pl banki szektorból, vagy más helyekről kiszivárgott infók is mendemondák, mivel nem erősítik meg a cégektől, de mégis valaki elmondta. Katonaság, rendőrség ha nem tud mindenre vigyázni, (márpedig vannak rendőr, katona haverok is) akkor egy síma cégtől se várd el. Emberek kiszámíthatatlanok! Vagyis kiszámíthatóan hibáznak:D
  • Morden23 #12
    "Honnét web2 a web2?"

    Onnan, kitaláltak egy jól hangzó nevet egy rakat (többnyire előzőleg is létező) internetes szolgáltatás népszerűsítése végett.
  • Morden23 #11
    "Ennyi erővel ne engedjük haza, mert haverok előtt beszél róla, és azok meg elpofázzák másoknak. Kinek nem mesélte már el a haverja, hogy mit dolgozik egy cégnél?"

    Ez mondjuk nem igaz ebben a formában.

    Nem kell titkosügynökökre meg kutatókra gondolni. Rengeteg ismerősöm van "átlagos" (tehát elterjedt, ismert) munkakörben, aki nem beszélhet a folyó ügyeiről/cégügyekről (pl. ügyvédek, rendezvényszervezősök), valamint nekem is csomó dolog van, amiről kussolnom kell (marketinges munkakörben vagyok).
  • roliika #10
    Tudom. De ha azt mondom, hogy a kék színű banner amiben van sárga is az banner 4.0 mától, akkor az az is lesz?

    Honnét web2 a web2?

    W3C-ben miért nincs megfogalmazva?

    /Azért mert ahogy az egyik programozással foglalkozó fórumon megmondták...pár, magát trendinek gondoló arc, kitalálta, és osztja az észt./
  • Gerygrey #9
    A Web 2 egy stílusirányzat, egy trend, ami mostanában a neten zajlik. Megosztani, feltölteni, aktívan részt venni a hálózat életében, nem csak nézelődni és letöltögetni. Nem kell túlmisztifikálni ezt a kifejezést, de azért igenis nagy változások mentek végbe az utóbbi években a webes tartalmak terén, valaki ennek ezt a nevet adta, hát istenem.
  • sathinel #8
    "és például egy blogban részleteket árul el egy termékkel kapcsolatban vagy egy szolgáltatás minőségéről szóló információkat tesz közzé, azokat könnyen megszerezheti bárki és ez komoly károkat okozhat a vállalatnak."

    Ennyi erővel ne engedjük haza, mert haverok előtt beszél róla, és azok meg elpofázzák másoknak. Kinek nem mesélte már el a haverja, hogy mit dolgozik egy cégnél? Max azt mondják, hogy munka közben nem beszélhet senkivel, mert biztonságos a cég munkamenete. De ettől még tudhat bárki erről. Egyébként minek vesz egy cég biztonsági embereket, software-t, ha wireless hálózatot használ? Meg más MS progikat. Ennyi erővel megspórolhatnák ezt a pénzt, és értelmesebb fejlesztésre kéne fordítani. Úgysem ér semmit.