Berta Sándor
A Web 2.0 felhasználók veszélyeztetik a cégeket
Egy brit cég felmérése szerint azok az alkalmazottak, akik Web 2.0-s technikákat használnak és közösségi portálokat látogatnak, komoly kockázatot jelentenek az őket foglalkoztató vállalatok számára.
A 18 és 29 év közötti irodai alkalmazottak 42 százaléka beszélget a munkájával kapcsolatos témákról a közösségi oldalakon vagy osztja meg véleményét, árul el részleteket tevékenységéről a blogokban - derült ki a Clearswift tartalombiztonságra specializálódott cég által ezer ember bevonásával elkészített felméréséből. A tanulmány szerint a fiatal munkatársak egynegyede három vagy több órát tölt az internetes naplók olvasásával vagy a YouTube, a MySpace és más közösségi portálokon. Tízből négy alkalmazott elismerte, hogy naponta többször kifejtik véleményüket ezeken a honlapokon.
A 18 és 29 év közötti megkérdezettek 59, a 30 évesnél idősebb munkavállalók 38 százaléka szerint ebben semmi kivetnivaló sincsen, hiszen a cégek dolgozóinak joguk van az internetes tartalmakhoz való hozzáféréshez. "Ezek az adatok azonban azt mutatják, hogy a cégeknél nem árt ha odafigyelnek arra, hogy a munkatársak milyen honlapokat látogatnak meg munkaidejükben, mert könnyen előfordulhat, hogy a kényes vagy titkos információk kerülnek így ki a világhálóra" - nyilatkozta Ian Bowles, a Clearswift egyik vezetője.
Bowles szerint az egy dolog, hogy a vállalatok és az alkalmazottak megpróbálják kihasználni a fejlett technológiákban és alkalmazásokban rejlő lehetőségeket, de tisztában kell lenniük a biztonsági kockázatokkal is. Amennyiben egy munkatárs figyelmetlen, és például egy blogban részleteket árul el egy termékkel kapcsolatban vagy egy szolgáltatás minőségéről szóló információkat tesz közzé, azokat könnyen megszerezheti bárki és ez komoly károkat okozhat a vállalatnak.
Clive Longbottom, a Quocirca elemzője szerint ezekben az esetekben ritka a szándékosság, a legtöbb probléma inkább a figyelmetlenségből fakad. Katie Gotzen, a Frost & Sullivan elemzője pedig úgy véli, a közösségi portálokon vagy a blogokban sokkal nagyobb a valószínűsége egy esetleges adateltűnésnek, mint egy fontos információkat tartalmazó e-mail illetéktelen által történő megszerzésének. A probléma fontosságát jelzi, hogy amegkérdezett alkalmazottak 14 százaléka nem tudta, hogy van a cégénél internethasználati szabályzat, míg másik 14 százalékuk azt állította, hogy az ő vállalatánál egész egyszerűen nincs ilyen irányelv.
A 18 és 29 év közötti irodai alkalmazottak 42 százaléka beszélget a munkájával kapcsolatos témákról a közösségi oldalakon vagy osztja meg véleményét, árul el részleteket tevékenységéről a blogokban - derült ki a Clearswift tartalombiztonságra specializálódott cég által ezer ember bevonásával elkészített felméréséből. A tanulmány szerint a fiatal munkatársak egynegyede három vagy több órát tölt az internetes naplók olvasásával vagy a YouTube, a MySpace és más közösségi portálokon. Tízből négy alkalmazott elismerte, hogy naponta többször kifejtik véleményüket ezeken a honlapokon.
A 18 és 29 év közötti megkérdezettek 59, a 30 évesnél idősebb munkavállalók 38 százaléka szerint ebben semmi kivetnivaló sincsen, hiszen a cégek dolgozóinak joguk van az internetes tartalmakhoz való hozzáféréshez. "Ezek az adatok azonban azt mutatják, hogy a cégeknél nem árt ha odafigyelnek arra, hogy a munkatársak milyen honlapokat látogatnak meg munkaidejükben, mert könnyen előfordulhat, hogy a kényes vagy titkos információk kerülnek így ki a világhálóra" - nyilatkozta Ian Bowles, a Clearswift egyik vezetője.
Bowles szerint az egy dolog, hogy a vállalatok és az alkalmazottak megpróbálják kihasználni a fejlett technológiákban és alkalmazásokban rejlő lehetőségeket, de tisztában kell lenniük a biztonsági kockázatokkal is. Amennyiben egy munkatárs figyelmetlen, és például egy blogban részleteket árul el egy termékkel kapcsolatban vagy egy szolgáltatás minőségéről szóló információkat tesz közzé, azokat könnyen megszerezheti bárki és ez komoly károkat okozhat a vállalatnak.
Clive Longbottom, a Quocirca elemzője szerint ezekben az esetekben ritka a szándékosság, a legtöbb probléma inkább a figyelmetlenségből fakad. Katie Gotzen, a Frost & Sullivan elemzője pedig úgy véli, a közösségi portálokon vagy a blogokban sokkal nagyobb a valószínűsége egy esetleges adateltűnésnek, mint egy fontos információkat tartalmazó e-mail illetéktelen által történő megszerzésének. A probléma fontosságát jelzi, hogy amegkérdezett alkalmazottak 14 százaléka nem tudta, hogy van a cégénél internethasználati szabályzat, míg másik 14 százalékuk azt állította, hogy az ő vállalatánál egész egyszerűen nincs ilyen irányelv.