Berta Sándor
Pontosabban lesznek követhetők a webezők
Az Egyesült Államok Szabadalmi Hivatala elfogadta a Microsoftnak azt a beadványát, ami egy úgynevezett Super Cookie létrehozására vonatkozott. A dokumentum szerint így lehetővé válik a felhasználók szokásainak minden eddiginél precízebb feltérképezése.
A Microsoft célja, hogy a program segítségével minden egyes internetező minden lehetséges mozdulatáról, böngészési szokásairól átfogó képet kaphasson. Hasonló módszereket egyébként többek között az Amazon.com is alkalmaz már, ám szakemberek szerint a redmondi vállalat megoldása még ezeken is túltesz majd.
A felhasználók online útvonalának nyilvántartására többek között láthatatlan képeket (un. mérőpixeleket) és programokat alkalmaznak. Ezekből pontosan nyomon lehet követni, hogy egy adott személy melyik napon pontosan melyik oldalakat kereste fel, ott mennyi ideig tartózkodott és onnan milyen adatokat vagy információkat töltött le.
A Microsoft új szabadalma lehetővé teszi a Javascript, az ASP vagy a VBScript alkalmazások fejlesztőinek, hogy egy olyan tartósan működni képes cookiet hozzanak létre, ami négy egymástól különböző adattípust is regisztrálni tud, később pedig jelentősen bővíthető lesz az adattípusok száma. Az amerikai cég ezzel a megoldással nem csak önmagának, de a weblapüzemeltetőknek is segíteni akar. Miután pontosan és egyénre szabottan feltérképezhetővé válnak a felhasználói szokások, bármely portál úgy alakíthatja majd a kínálatát, hogy csak olyan termékeket reklámozzon, amelyek az emberek többségét érdeklik.
A cél az, hogy egyénre szabott weboldalak jöhessenek létre és egy az autók iránt érdeklődő személynek például ne mutassanak divatcikkeket és ruhareklámokat. Az persze egy más kérdés, hogy a polgári jogvédő szervezetek szerint ez megint az egyéni szabadságjogok semmibe vétele és az embereknek az az alapvető joga sérül, hogy "hadd dönthessem el én, mi érdekel és mi nem". A civil szervezetek szerint szintén aggodalomra adhat okot, hogy kinek mi köze ahhoz, hogy egy felhasználó az online böngészésekor milyen oldalakat látogat meg és milyen termékek vagy információk iránt érdeklődik.
"Adatvédelmi irányelveink megfelelnek minden törvénynek és jogszabálynak, így az embereknek nem kell aggódniuk amiatt, hogy sérülnének a jogaik" - próbálta megnyugtatni a felhasználókat Thomas Lutz, a Microsoft Ausztria szóvivője, ám úgy tűnik, kevés sikerrel. A szabadalmat a Microsoft 2000 májusában nyújtotta be. Bár az idő túlhaladt rajta és számos elemét már alkalmazzák, ez az egyetlen olyan módszer, ami minden cookie-megoldást egyesít magában.
A Microsoft célja, hogy a program segítségével minden egyes internetező minden lehetséges mozdulatáról, böngészési szokásairól átfogó képet kaphasson. Hasonló módszereket egyébként többek között az Amazon.com is alkalmaz már, ám szakemberek szerint a redmondi vállalat megoldása még ezeken is túltesz majd.
A felhasználók online útvonalának nyilvántartására többek között láthatatlan képeket (un. mérőpixeleket) és programokat alkalmaznak. Ezekből pontosan nyomon lehet követni, hogy egy adott személy melyik napon pontosan melyik oldalakat kereste fel, ott mennyi ideig tartózkodott és onnan milyen adatokat vagy információkat töltött le.
A Microsoft új szabadalma lehetővé teszi a Javascript, az ASP vagy a VBScript alkalmazások fejlesztőinek, hogy egy olyan tartósan működni képes cookiet hozzanak létre, ami négy egymástól különböző adattípust is regisztrálni tud, később pedig jelentősen bővíthető lesz az adattípusok száma. Az amerikai cég ezzel a megoldással nem csak önmagának, de a weblapüzemeltetőknek is segíteni akar. Miután pontosan és egyénre szabottan feltérképezhetővé válnak a felhasználói szokások, bármely portál úgy alakíthatja majd a kínálatát, hogy csak olyan termékeket reklámozzon, amelyek az emberek többségét érdeklik.
A cél az, hogy egyénre szabott weboldalak jöhessenek létre és egy az autók iránt érdeklődő személynek például ne mutassanak divatcikkeket és ruhareklámokat. Az persze egy más kérdés, hogy a polgári jogvédő szervezetek szerint ez megint az egyéni szabadságjogok semmibe vétele és az embereknek az az alapvető joga sérül, hogy "hadd dönthessem el én, mi érdekel és mi nem". A civil szervezetek szerint szintén aggodalomra adhat okot, hogy kinek mi köze ahhoz, hogy egy felhasználó az online böngészésekor milyen oldalakat látogat meg és milyen termékek vagy információk iránt érdeklődik.
"Adatvédelmi irányelveink megfelelnek minden törvénynek és jogszabálynak, így az embereknek nem kell aggódniuk amiatt, hogy sérülnének a jogaik" - próbálta megnyugtatni a felhasználókat Thomas Lutz, a Microsoft Ausztria szóvivője, ám úgy tűnik, kevés sikerrel. A szabadalmat a Microsoft 2000 májusában nyújtotta be. Bár az idő túlhaladt rajta és számos elemét már alkalmazzák, ez az egyetlen olyan módszer, ami minden cookie-megoldást egyesít magában.