Napi Online

Eljött a műholdas rádiózás ideje

Minden bizonnyal a múlt hét legnagyobb eseményének lehet nevezni az amerikai piacon a Sirius Satellite és az XM Satellite Radio egyesülési híreit. A piacot rendkívüli módon megmozgatta a dolog, a két papír árfolyama száguldott. Mi van azonban akkor, ha a szövetségi kommunikációs felügyelet nem engedi az összeolvadást? Egyes szakértők szerint az iparág annyira húz, hogy a cégek akkor is további növekedésre számíthatnak.

Ismét bebizonyosodott, hogy a két nagy amerikai műholdas rádióműsor-szóró társaság bármit is csinál, jól jönnek ki belőle. Tipikus win-win szituáció a most kialakult helyzet is: a múlt héten ugyanis - már sokadszorra - a Sirius Satellite Radio (SIRI) és az XM Satellite Radio (XMSR) egyesüléséről szóló hírek tartották izgalomban a piacot. A cégek papírjai rakétaként húztak felfelé a hírt követően, a Sirius részvényei 6 százalékot, az XM-éi pedig 10 százalékot emelkedtek, 3,8, illetve 15,3 dollárra érve.

Amennyiben a szövetségi kommunikációs bizottság (FCC - Federal Communications Committee), az igazságügy-minisztérium trösztellenes osztálya és persze a részvényesek jóváhagyják az ügyletet, az XM tulajdonosai 4,6 Sirius-papírt kapnának minden általuk tulajdonolt XM-részvény után. A 13 milliárd dolláros ügyletben egyúttal szerepel "szakítási" kötbér is, amit 175 millió dollárban határoztak meg - ezt akkor köteles a másiknak kifizetni a szakító fél, ha igazgatótanácsa megvétózza az egyesülést. Az egyesült cégnek 14 millió előfizetője lenne, az új társaságot a Sirius vezére, Mel Karmazin vezetné.

Elsősorban nem a részvényesek és az igazgatóság, hanem az FCC döntéseitől kell tartania a cégeknek: itt valószínűleg megakad a dolog. A bizottság elnöke, Kevin Martin ép­pen egy hónapja nyilat­kozott az ügyben, és azt mondta, nem hagynának jóvá ilyen egyesülést. Az ügy azon áll vagy bukik, hogy a minisztérium és a bizottság egyedi médiumnak tekinti-e az egyesült tár­sa­sá­got, vagy a tradi­cionális média, a klasszikus műsor­szórás részének, épp ezért elemzők szerint mégis lehet esélye az ügyletnek. Az FCC 2002-ben blok­kolta az EchoStar és a DirecTV egyesü­lését azzal az indokkal, hogy monopolhelyzet állna elő - ezen az alapon a mostani ügylet is megakadályozható, mondják mások.

Nem ez az első eset, hogy akvizíciós hírek szivárognak ki a cégek háza tájáról. Legutóbb tavaly júniusban merült fel, hogy az XM-et felvásárolhatják, az elemzők akkor potenciális partnerként vagy felvásárlóként a Siriust, a CBS-t és a ClearChannelt jelölték meg. Ha a hatóságok nem hagyják jóvá az ügyletet, a piac általános vélekedése szerint az árfolyam meredek lejtőre kerülhet mindkét cég esetében. Mások azonban nem így gondolják. Annak ellenére, hogy az előfizetők számának növekedése lelassult, a közvélemény-kutatások szerint sok amerikai tartja a hagyományos földi műsorszórást unalmasnak. Ez ellen fellépve általános tendencia a zenei rádióknál, hogy kevesebb reklámot és több tartalmat próbálnak sugározni.

A műholdas rádióműsor-szórás egyre divatosabbá válik, nem utolsósorban az olyan hírességeknek köszönhetően, mint Howard Stern és Martha Stewart a Sirius, Bob Dylan és Oprah Winfrey pedig az XM színeiben. Az ilyen sztárok alkalmazása azonban a kiadások megugrása miatt kétélű fegyvernek bizonyulhat. Bár a szkeptikusok azt szajkózzák, hogy a társaságok már évek óta nem képesek a piros tartományból kijönni, megítélésük ennél jóval nehezebb. Nagy potenciált jelentenek például a műsorszórók szerződései, mint amilyen a Sirius és az amerikai futball-liga közti megállapodás: az NFL 2004 januárjában egyezett meg a Siriusszal, a rádió így kizárólagos közvetítője lett a liga mérkőzéseinek - ezek között pedig ott van a legnagyobb amerikai médiaesemény, a Super Bowl.

A két társaság megállapodásokat kötött autógyártókkal is, az XM a General Motors, a Honda, a Hyundai, a Porsche, a Suzuki és a Subaru modellekben, a Sirius pedig a Ford, a Chrysler, a Mazda, a Nissan, a Toyota és a Volkswagen autóiban hallható. Korántsem jelentené a két cég halálos ítéletét tehát, ha meghiúsulna az összeolvadás: a prognózis az, hogy mindkét társaság előfizetői száma hamarosan 10 millió fölé nő, a növekedés pedig nem áll meg, pár év távlatában 15 milliót is jósolnak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • juharfalvi #1
    Mit keres itt ez a tőzsdei hír?

    A cikk megtévesztő, már a címe sem igaz (hiszen műholdas rádiózás már régóta létezik). Mivel mi Európában vagyunk, miért érdekes, hogy Amerikában melyik rádiós konzorciumot tudják hallgatni az emberek? Ha valaki nem hallott még műholdas rádiókat, az a benyomása támadhat, hogy Amerikában csak 2 adót lehet hallgatni... ráadásul ha valakinek X márkájú autója van, akkor az csak az egyik rádiós társaságot tudja hallgatni, a másikra nem tud ráhangolni??