Berta Sándor

Szoftver az automata reklámhívások ellen

A spam fogalmat alapvetően a kéretlen elektronikus levelekhez társítják az emberek, de egyre többször kerül sor kéretlen faxüzenetekre vagy telefonhívásokra is.

Magyarországon is folyamatosan nő az automaták által kezdeményezett telefonhívások száma. A gépi hangok nyereményeket ígérnek, ha valaki felhív egy általuk megadott telefonszámot. Egy idő után ezek a hívások tolakodóvá, bosszantóvá válnak, a felhasználók úgy érzik, nem tehetnek ellenük semmit. Nem csoda, hogy több vállalat is úgy döntött, megpróbál hatékony megoldást kifejleszteni a telefonspam ellen. A cél egy olyan program létrehozása volt, amely képes megkülönböztetni a reklámhívásokat a hagyományos beszélgetésektől.

A spamhívások kiszűrésére különböző technikákat lehet alkalmazni. A japán NEC szakemberei a Voip Seal nevű szoftvert elsősorban vállalatoknak és távközlési szolgáltatóknak fejlesztették ki. A program különböző szempontok alapján kategorizálja a beérkező telefonhívásokat és megpróbálja megállapítani, hogy melyik lehet spam. A szoftver a gyanús hívásokat egyáltalán nem engedi át, míg azokat, amelyeknél nem biztos, további vizsgálatokat irányoz elő.

Az egyik szűrési megoldás az úgynevezett mini-turing teszt. Ennél a hívó félnek mielőtt kapcsolnák neki a kívánt számot vagy melléket, két számot kell megadnia. Mivel erre egy automata nem képes, a hívás azonnal tiltólistára kerül.
Egy másik megoldás a várólista és a hívásátirányítás alkalmazása; mivel az automaták a hívásátirányítást szintén nem ismerik, így azonnal kiderül, hogy spamhívásról van-e szó vagy sem. Egy másik funkció felismeri, hogy ha a hívó féltől egyszerre sok helyre megy ki adat és szintén azonnal tiltólistára helyezi az adott kapcsolatot.

"Mi csak megpróbáljuk kiszűrni, hogy egy adott beszélgetés esetén spamkapcsolatról van-e szó vagy nem. De végső soron az ügyfélnek kell döntenie, hogy fogadja-e az adott hívást" - jelentette ki Jürgen Quittek, a NEC projektfelelőse. Hasonló védelmi programon dolgozik kisebb távközlési szolgáltatókkal közösen a Kieli Független Adatvédelmi Központ (ULD) is. A szoftver az idei év közepére készül el és a hívott fél szabhatja majd meg, hogy hol és kitől fogad hívásokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bakagaijin #7
    A Call Center-nek a "térképe" általában fennt van a neten. Ha ezen akarsz spórolni, akkor megnézed milyen gombokat kell nyomogatnod, és nem kell végighallgatnod. A mobilspam sokkal rosszabb, meg kell várni míg az okostelefonok elegendően olcsóak lesznek, s lehet futtatni rajta spamfiltert. Egyébként lekopogom, de mobilon még sosem próbálkoztak be, csak vezetékesen. Ilyenkor jó beadni a fax-hangot :P.
  • JTBM #6
    Az USA-ban erre hoztak egy törvényt. Ha valaki nem akar ilyen hívást kapni, fel kell iratkoznia egy (ingyenes) listára. Ha ennek ellenére kap bármilyen reklámhívást, az hívásonként USD 500 büntetést jelent a hívónak. (Ezt egyébként megkapja a zaklatott.)

    Az USA-ban egyébként az automata hívás egyszerű bűncselekmény és pár év börtönt lehet érte kapni.

    Kellene egy ilyen törvény itthonra is...
  • Hoz_Hun #5
    Mit is mondhatnék: Fel van véve!!!!
  • SymbioC #4
    Automata fax hívások vannak (mert nem hiszem, hogy éjjel vki ott csücsül az irodában és faxot küldözget), szabályos 2órás időközönként, ha nem reagálok rá. Közvélemény kutatást is kaptam már géptől, a számbillentyűkkel kellet válaszolni.
  • arita #3
    Az automata hívással még nem találkoztam. Szerintem a VOIP 'betegsége' lesz vagy lehet. Viszont a kéretlen hívások elöször a 'paragrafus jel', majd a teljes titkositás után is elérnek sajnos! A Call Center meg a világ legnagyobb ökörsége.
    A lista hallgatására elmegy több mint egy perc. Majd a zene. Ön az n-ik a sorban szöveg 'támogatja' a szolgáltatót. Anyagilag meg nem, hogy felhasználó barát de ezért káros is.
    Ezért két startégia célszerü, ha mégis bejön egy ilyen kérdezösködö.
    Az elsöt #1. pontosan leírta. A második meg, ha ráérünk 'vigyük el az erdöbe' a költségére beszélgessünk sokat.
    A mobilnál tisztább a helyzet, ott még nem találkoztam mással, mint 'nem fogadott' hívás. Egy két SMS érkezett, de ezt a szolgáltatóimnak bejelentve sikerrel, múltidönek tudhatom be.
  • egyember1 #2
    Tulajdonkeppen mar magad vagy a software... :D ;)
  • wanek #1
    Én Magyarországon ezt még nem tapasztaltam, gépi hívás egyedül választási időszakokban szokott előfordulni. Kéretlen hívás viszont így is sok van, de azt emberek csinálják, tehát a cikkben leírt technika azok ellen hatástalan. A kéretlen hívások közé egyébként a különböző közvéleménykutatók, meg az ilyen-olyan szokásokról érdeklődő, cégek által megbízott emberkék tartoznak. Azt sikerült kifigyelnem, hogy az ilyen hívások mindig olyan készülékről érkeznek, amik vagy titkosak, vagy a számküldés le van tiltva. Az ilyen hívások nálam eltérő csengőhanggal szólnak, ergo fel sem veszem, felveszi helyettem a rögzítő. Ha ismerős hívott (de pechjére olyan a telefonközpontja, hogy nem tudja küldeni a számot, vagy éppen titkos a száma), az úgyis elkezdi mondani az üzenetet, vagy már ismeri a szokásomat, és csak bemondja a nevét, és megvárja, míg felveszem. A kéretlen hívók nem beszélnek rögzítőre (hiába is tennék).
    Persze előfordult már párszor, hogy valakitől vártam a visszahívást és pont egy kéretlen hívott (és kiírta a számot is). Erre az esetre a technikám sorrendben:
    1. adja meg a telefonszámát, majd visszahívom (általában nem adja meg egyik sem), így gyorsan vége is a beszélgetésnek.
    2. ha az 1.-t sikerrel veszi, akkor megkérdezem, hogy honnan vette a telefonszámomat (titkos). Ha nem tudja megmondani, vagy azt mondja, hogy géppel hívott, akkor elköszönök.
    3. ha a 2.-n is átjutott, akkor közlöm, hogy még nem érkezett meg a pénz, amire automatikusan megkérdezi, hogy milyen pénz, mire én elmagyarázom neki, hogy az én időm nagyon drága, minden megkezdett óra xxxxx Ft-ba kerül, és majd ha megérkezett a pénz, akkor beszélgethetünk, és elbúcsúzom.
    Ilyen egyszerű :)