Berta Sándor
Szoftver az automata reklámhívások ellen
A spam fogalmat alapvetően a kéretlen elektronikus levelekhez társítják az emberek, de egyre többször kerül sor kéretlen faxüzenetekre vagy telefonhívásokra is.
Magyarországon is folyamatosan nő az automaták által kezdeményezett telefonhívások száma. A gépi hangok nyereményeket ígérnek, ha valaki felhív egy általuk megadott telefonszámot. Egy idő után ezek a hívások tolakodóvá, bosszantóvá válnak, a felhasználók úgy érzik, nem tehetnek ellenük semmit. Nem csoda, hogy több vállalat is úgy döntött, megpróbál hatékony megoldást kifejleszteni a telefonspam ellen. A cél egy olyan program létrehozása volt, amely képes megkülönböztetni a reklámhívásokat a hagyományos beszélgetésektől.
A spamhívások kiszűrésére különböző technikákat lehet alkalmazni. A japán NEC szakemberei a Voip Seal nevű szoftvert elsősorban vállalatoknak és távközlési szolgáltatóknak fejlesztették ki. A program különböző szempontok alapján kategorizálja a beérkező telefonhívásokat és megpróbálja megállapítani, hogy melyik lehet spam. A szoftver a gyanús hívásokat egyáltalán nem engedi át, míg azokat, amelyeknél nem biztos, további vizsgálatokat irányoz elő.
Az egyik szűrési megoldás az úgynevezett mini-turing teszt. Ennél a hívó félnek mielőtt kapcsolnák neki a kívánt számot vagy melléket, két számot kell megadnia. Mivel erre egy automata nem képes, a hívás azonnal tiltólistára kerül.
Egy másik megoldás a várólista és a hívásátirányítás alkalmazása; mivel az automaták a hívásátirányítást szintén nem ismerik, így azonnal kiderül, hogy spamhívásról van-e szó vagy sem. Egy másik funkció felismeri, hogy ha a hívó féltől egyszerre sok helyre megy ki adat és szintén azonnal tiltólistára helyezi az adott kapcsolatot.
"Mi csak megpróbáljuk kiszűrni, hogy egy adott beszélgetés esetén spamkapcsolatról van-e szó vagy nem. De végső soron az ügyfélnek kell döntenie, hogy fogadja-e az adott hívást" - jelentette ki Jürgen Quittek, a NEC projektfelelőse. Hasonló védelmi programon dolgozik kisebb távközlési szolgáltatókkal közösen a Kieli Független Adatvédelmi Központ (ULD) is. A szoftver az idei év közepére készül el és a hívott fél szabhatja majd meg, hogy hol és kitől fogad hívásokat.
Magyarországon is folyamatosan nő az automaták által kezdeményezett telefonhívások száma. A gépi hangok nyereményeket ígérnek, ha valaki felhív egy általuk megadott telefonszámot. Egy idő után ezek a hívások tolakodóvá, bosszantóvá válnak, a felhasználók úgy érzik, nem tehetnek ellenük semmit. Nem csoda, hogy több vállalat is úgy döntött, megpróbál hatékony megoldást kifejleszteni a telefonspam ellen. A cél egy olyan program létrehozása volt, amely képes megkülönböztetni a reklámhívásokat a hagyományos beszélgetésektől.
A spamhívások kiszűrésére különböző technikákat lehet alkalmazni. A japán NEC szakemberei a Voip Seal nevű szoftvert elsősorban vállalatoknak és távközlési szolgáltatóknak fejlesztették ki. A program különböző szempontok alapján kategorizálja a beérkező telefonhívásokat és megpróbálja megállapítani, hogy melyik lehet spam. A szoftver a gyanús hívásokat egyáltalán nem engedi át, míg azokat, amelyeknél nem biztos, további vizsgálatokat irányoz elő.
Az egyik szűrési megoldás az úgynevezett mini-turing teszt. Ennél a hívó félnek mielőtt kapcsolnák neki a kívánt számot vagy melléket, két számot kell megadnia. Mivel erre egy automata nem képes, a hívás azonnal tiltólistára kerül.
Egy másik megoldás a várólista és a hívásátirányítás alkalmazása; mivel az automaták a hívásátirányítást szintén nem ismerik, így azonnal kiderül, hogy spamhívásról van-e szó vagy sem. Egy másik funkció felismeri, hogy ha a hívó féltől egyszerre sok helyre megy ki adat és szintén azonnal tiltólistára helyezi az adott kapcsolatot.
"Mi csak megpróbáljuk kiszűrni, hogy egy adott beszélgetés esetén spamkapcsolatról van-e szó vagy nem. De végső soron az ügyfélnek kell döntenie, hogy fogadja-e az adott hívást" - jelentette ki Jürgen Quittek, a NEC projektfelelőse. Hasonló védelmi programon dolgozik kisebb távközlési szolgáltatókkal közösen a Kieli Független Adatvédelmi Központ (ULD) is. A szoftver az idei év közepére készül el és a hívott fél szabhatja majd meg, hogy hol és kitől fogad hívásokat.