Berta Sándor
Tíz éves a német Sulinet
A projektet egy évtizeddel ezelőtt hirdették meg, célja a számítógépek és a laptopok használatának elterjesztése volt a német iskolákban. Annak ellenére azonban, hogy a tapasztalatok kedvezőek, nem minden szakember kapkod az új tanítási lehetőség kipróbálásért.
"Ami itt látható, az a Fórum. A rómaiaknál ez volt a piactér" - mondta Markus Schega, a Heinrich Zille Általános Iskola tanára. Azonban az iskolások által készített honlapon található fotón nem a Fórum, hanem csak egy berlini park falának maradványai láthatók. Ez azonban a tanár szerint mindegy, a lényeg, hogy a diákok megtanulják használni az új dolgokat, például a digitális fényképezőgépeket, a szkennereket, a Word szövegszerkesztő programot. Majd amint megvoltak a fotók, az osztály tagjai közösen készítették el a weboldalt.
Sajnos azonban hiába hirdette meg közösen immár tíz éve a német oktatási minisztérium és a Deutsche Telekom az Iskolák a világhálón programot, ez a jelenség mégsem általános Németországban. A legtöbb tanár még mindig idegenkedik tanítás közben a laptopok vagy a számítógépek használatától. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a legtöbb oktató vagy nem tudja kezelni a készülékeket vagy nem ért a rájuk telepített szoftverekhez.
A Lehrer Online nevű oldalon szerencsére bőven van ellenpélda is. Ezen a portálon a tanárok számolnak be a számítógépek és más készülékek tanórák közbeni használatának tapasztalatairól. Például Birgit Tramnitz bonni tanárnő osztályában a gyerekek imádnak SMS-ezni, így megtanította őket, hogy hogyan írjanak rövid szöveges üzeneteket francia nyelven.
"Naponta átlagosan 21 000 látogatót regisztrálunk, hírlevelünket 22 000-en kapják meg" - nyilatkozta büszkén Richard Heinen, a Lehrer Online főszerkesztője. Azonban ez azt jelenti, hogy a tanároknak még mindig csak a tíz százalékát tudják megszólítani. Pedig sok szakember örül a lehetőségnek. "Egyértelműen pozitívak a tapasztalataink. A gyerekek felszabadultabbá válnak és mivel össze vannak kötve egy hálózatba, segíthetnek egymásnak, és ellenőrizhetik is egymást" - hangsúlyozta Ulrich Engelen, a Güterslohi Evangélikus Alapítványi Gimnázium igazgatója, ahol immár 1998 óta használnak laptopokat az oktatásban.
"Bebizonyosodott, hogy a notebookkal tanuló gyerekek sokkal nagyobb örömmel tanulnak, mint a hagyományos oktatásban részt vevő társaik, képesek csoportokban is dolgozni és segíteni egymásnak" - összegezte a tapasztalatokat Gabi Reimann médiapedagógus professzor.
"Ami itt látható, az a Fórum. A rómaiaknál ez volt a piactér" - mondta Markus Schega, a Heinrich Zille Általános Iskola tanára. Azonban az iskolások által készített honlapon található fotón nem a Fórum, hanem csak egy berlini park falának maradványai láthatók. Ez azonban a tanár szerint mindegy, a lényeg, hogy a diákok megtanulják használni az új dolgokat, például a digitális fényképezőgépeket, a szkennereket, a Word szövegszerkesztő programot. Majd amint megvoltak a fotók, az osztály tagjai közösen készítették el a weboldalt.
Sajnos azonban hiába hirdette meg közösen immár tíz éve a német oktatási minisztérium és a Deutsche Telekom az Iskolák a világhálón programot, ez a jelenség mégsem általános Németországban. A legtöbb tanár még mindig idegenkedik tanítás közben a laptopok vagy a számítógépek használatától. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a legtöbb oktató vagy nem tudja kezelni a készülékeket vagy nem ért a rájuk telepített szoftverekhez.
A Lehrer Online nevű oldalon szerencsére bőven van ellenpélda is. Ezen a portálon a tanárok számolnak be a számítógépek és más készülékek tanórák közbeni használatának tapasztalatairól. Például Birgit Tramnitz bonni tanárnő osztályában a gyerekek imádnak SMS-ezni, így megtanította őket, hogy hogyan írjanak rövid szöveges üzeneteket francia nyelven.
"Naponta átlagosan 21 000 látogatót regisztrálunk, hírlevelünket 22 000-en kapják meg" - nyilatkozta büszkén Richard Heinen, a Lehrer Online főszerkesztője. Azonban ez azt jelenti, hogy a tanároknak még mindig csak a tíz százalékát tudják megszólítani. Pedig sok szakember örül a lehetőségnek. "Egyértelműen pozitívak a tapasztalataink. A gyerekek felszabadultabbá válnak és mivel össze vannak kötve egy hálózatba, segíthetnek egymásnak, és ellenőrizhetik is egymást" - hangsúlyozta Ulrich Engelen, a Güterslohi Evangélikus Alapítványi Gimnázium igazgatója, ahol immár 1998 óta használnak laptopokat az oktatásban.
"Bebizonyosodott, hogy a notebookkal tanuló gyerekek sokkal nagyobb örömmel tanulnak, mint a hagyományos oktatásban részt vevő társaik, képesek csoportokban is dolgozni és segíteni egymásnak" - összegezte a tapasztalatokat Gabi Reimann médiapedagógus professzor.