Gyurkity Péter

Az IBM is a virtuális világok felé fordul

A Nagy Kék jövőre jelentős összeget fordít a virtuális világokban érzékelhető jelenlétének növelésére, kiterjesztésére. A fő cél a Second Life jobb kihasználása, amelyet képzésre és találkozók lebonyolítására alkalmaznak.

A Reuters tudósítása szerint az IBM egy év alatt nagyjából 10 millió dollárt szándékozik költeni a területre, hogy jobban kiterjessze a virtuális világokban tapasztalható jelenlétét. A Second Life elnevezésű játékot (amely valójában a hagyományos MMO játékok és a valós élet utánzatának egyfajta egyvelege a maga szolgáltatásaival, reklámjaival és oktató anyagaival) több célra is igyekeznek felhasználni. Példaként említik, hogy Sam Palmisano elnök-vezérigazgató mintegy 7 ezer kínai alkalmazottal találkozik jövő kedden, és 250 IBM dolgozóval beszélget majd a cég egyik virtuális szigetén.

Mi értelme van egy ilyen virtuális környezet felhasználásának egy nagyvállalat szempontjából? Nos, a Nagy Kék elsősorban képzési programok, valamint nagyobb találkozók lebonyolítására tartja alkalmasnak a Second Life által nyújtott kereteket, ám a jövőben egyéb célokra is hasznosítanák a világot. A Fortune 500 lista cégei közül már most is ők vannak jelen a legnagyobb súllyal, ám szeretnének egy privát intranet hálózatot kiépíteni, hogy a vállalatot érintő bizalmas részletekről ezen keresztül tárgyaljanak.



Az IBM vezetői és alkalmazottai nem csak a cégen belül, hanem a külső kapcsolatokban is hasznosítják a virtuális világot. Mintegy 20 fontos partnerrel egyeztetnek folyamatosan, amely cégek szintén érdeklődnek a virtuális megoldások iránt. A célok hasonló természetűek: képzésre, valamint kereskedelmi célokra használnák a Second Life-ot, virtuális standok nyitására, ahol valódi szolgáltatásokat vehetnénk igénybe. Elbattyoghatunk kedvenc boltunkba, ahol a teljes árlistából válogatva a legkedvezőbb feltételekkel rendelhetünk valódi termékeket, anélkül, hogy fizikai valónkban tiszteletünket tettük volna a helységben.

Az IBM a jövőre nézve nagyszabású tervekkel készül. Szeretnék egy közös platformban egyesíteni a különböző világokat, ezért tárgyalásokat folytatnak a Multiverse és Bigworld cégekkel, valamint olyan nyílt forráskódú megoldások készítőivel, mint az Uni-Verse.org.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sajoati #26
    Hát nem tudom igazán, de elég gyanús amúgy a dolog, egyébként az FBI jelen van, a tiniknek szóló változat (érthető okokból) állítólag tele az ügynökeikkel.

    Azért mondom, hogy gyanús, mert az L$ árfolyama nagyjából ugyanott van, mégis, lejjebb vitték a heti fizetést, "csak úgy" alapon, vagyis nem valamilyen szervezet parancsolt rájuk. (De lehet ők kontrollálják magukat, passz.)

    Egyébként SL export létezik, mármint ott létrehozott, népszerűvé vált dolgok exportja, mint amilyen pl. a Tringo, vagy akár az SL hírek. ;)
  • BlackRose #25
    Az OK, de gondolom, hogy van nekik valami bevétel, pl. reklámok a játékban stb. és ennek egy részét biztos kifizetődik nekik a rendszerbe önteni. De ha valós pénzt kreálnának akkor biztos vagyok benne, hogy az FBI kopogna az ajtón. Ugyanis erre csak a központi bankoknak van törvényes monopól joguk :) Egyébként igazad van, nem ismerem a rendszert, de azért azt tényleg nem tudom elhinni, hogy olyan pénzt lehet kivenni belőlle ami nem lett berakva, mert ez komoly bűnügyi következményekkel járna.
  • sajoati #24
    (Természetesen a trükk ott van, hogy a premium acc. fizetős. :) )
  • sajoati #23
    Igen, tisztázni kell a virtuális jelentését. De abbant tévedsz -- mivel nem ismerted/-ed pl. az SL-t --, hogy nem gyarapítható a virtuális pénz.

    Ugyanis Lindenék minden premium account-nak fizetést adnak hetente, illetve egyéb ún. "stipend"-eket, vagyis anélkül, hogy valós pénzt tennének be, valós pénzt kreálnak.

    Persze valóban megvan ennek az egyensúlya valahol, de első blikkre (másodikra is) pénzt gyártanak.
  • BlackRose #22
    Tegyük fel, hogy egy pillanatban a virtuális világban forgó pénz összértéke 1 millió USD reális pénzben. Na most tegyük fel, hogy valami okból nem lehet többet befizetni a rendszerben, csak lehet váltani vissza valós pénzre. Na most mondjuk egy idő után a rendszerben mennyi pénz fog forogni? 1 millió? kevesebb mint 1 millió? több mint 1 millió? Ha több akkor valóban van értéktermelés a virtuális világban. De ezt nem hiszem el. Ugyanis akkor a virtuális dolgoknak értéke lenne. Egy szellemi termék egy könyv pl. nem virtuális, mersze az lehet, hogy nem anyagi, de még véletlenül sem virtuális. Ugyanis itt tisztázni kell, a virtuális szó jelentését, a fogalmat. A virtuális világban az anyagi értékek és a szellemi értékek között nincs különbség. A valóságban igen. Na most én nem vagyok materialista, sőt egyenes ellenfele vagyok a dialektikus materializmusnak, és a szellemi értékeket (pl. ötlet stb.) sokkal fontosabbnak tartom a fejlődés szempontjából, de anyagi értékek nélkül a szellemi értékek nem létezhetnek. És mivel a virtuális világban nincs anyagi érték igy szellemi érték sem létezhet, csupán virtuális értéketről van szó. Vagyis egyszerűbben, a virtuális világban a pénz a valós világ pénzének projekciója, és a szellemi értékek is a valós világ szellemi értékeinek projekciója. Ugyanakkor ha nem vagy kötve, pl. a természetes törvényekkel és olyan dolgokat is megtehetsz amelyet a valós világban nem tehetsz meg, akkor miért lennél kötve a valós világ társadalmi törvényeivel? Tehát alapjában ha mondjuk rá kirabolnám a virtuális világban a bankot, akkor ezt a pénzt átválthatnám a valós világban valós pénzre, tehát valós anyagi hasznom lenne. Ugyanakkor mivel a pénz ami a virtuális világban létezik nem gyarapodhat, valós világi befizetések nélkül, akkor azt jelenti, hogy ami pénzt elloptam az valójában azoknak a pénze volt akik a virtuális világ bankjában tartották a pénzüket.
    Ha pedig tudnád a virtuális pénzedet gyarapítani úgy, hogy másnak a pénze ne fogyjon, akkor az érdekes lenne. Pl. beszállunk 1 millióval, aztán felfedezünk egy virtuális aranybányát, aztán eladjuk a virtuális piacon... szóval a virtuális világban nem lehet értéket termleni úgy, hogy annak projekciója meglegyen a valós világban. Ha lehetne, akkor érdekes lenne.

    Persze én nem játszottam ilyen virtuális világban, viszont egy vituális (valós világhoz kötött) játékban a tözsdén már megfordultam (www.virtualstockexchange.com) na most a kezdetleges 1 millió dollárom én kb. 3 hét alatt 2.7 millióra növeltem - jó részvényvásárlási döntések alapján. Most ha ezt ki lehetett volna váltani... akkor most nagyon boldog lennék (azt at indulási 1 milliót nem kell, hogy megadják) :), pedig ez mind egy valós tözsdén ment végbe virtuális pénzel telyessen törvényesen. Na most képzeld el mit tudnák egy virtuális tőzsdén egy virtuális világban amelyben ráadásul ha törvénytlenül jársz el, nem jön az FBI... és a legroszabb ami történhet egy Game Over.
  • BiroAndras #21
    De ezt a viruális javat valakinek meg kell vennie, különben semmit sem ér. A pénz csak egy közvetítő közeg, önmagában nincs értéke. Ahhoz, hogy a virtuális pénzed valódira váltsd az kell, hogy valaki más a valódi pénzét virtuálisra váltsa. Összességében tehát a viruális világban valódi érték nem jön létre. Ha trükközni próbálsz (pl. virtuális pénzt hamisítassz), akkor az árfolyam változás fogja helyére billenteni a mérleget. Te nyersz rajta, de a többiek mind vesztenek egy kicsit.
  • sajoati #20
    De abban egyetértek, hogy fizikai szinten a kettő sosem választható el, plusz valóban, sokan váltják USD-re L$-jaikat, arra kíváncsi lennék, ha egyszerre akarná kirántani mindenki, mi történne.

    (L$ árfolyamesésen kívül. :) )
  • sajoati #19
    "Bármi olyan virtuális tevékenységnek, amivel valódi értéket állítassz elő, valamilyen módon a valósághoz kell kapcsolódnia, a valódi termékek előállítását/szállítását/értékesítését kell elősegítenie."

    Ez nem igaz. Virtuális termékek vásárlására is szolgálhat, mint írtam alább. Persze a virtuális terméknek megvan a való világbeli értéke is, minden egyes L$ esetén (jelenleg) ez 1/272 USD, és a _virtuális világban megtermelt javakat_ lehet valódi értékekre konvertálni.

    Ha egy házat építesz az SL-ben, az nem volt ott, és ott lett, és el tudod adni virtuális pénzért, amit valódira válthatsz, ha akarsz. (Nem kötelező.)

    Az igaz, hogy a test üzemeltetendő, de a jövőben a szerepe tényleg akár az "elem" szintjére csökkenhet. (Ha nem is mindenkinél, de a techeknél pl.)
  • BiroAndras #18
    BlackRose arról beszél, hogy van egy fizikai tested, amit üzemeltetni kell. Ez csak valós termékekkel történhet, tehát pénzed egy részét ezekre kell fordítanod.
    A valós termékeket pedig valakinek elő kell állítani, különben hiába váltod valódi pénzre a viruális dollárjaidat. Tehát, a játékban levő viruális pénz végsősoron annyit ér, amennyi valódi értéket belevisznek a játékosok. Bármi olyan virtuális tevékenységnek, amivel valódi értéket állítassz elő, valamilyen módon a valósághoz kell kapcsolódnia, a valódi termékek előállítását/szállítását/értékesítését kell elősegítenie.
  • sajoati #17
    BlackRose tényleg ajánlom neked mondjuk a kezdetleges kis blogomat de még inkább olyasmiket, mint SL Insider stb.

    Most pl. akiről írtam divatfotós az az ún. virtuális világban hozza létre a javakat, az ottaniakról készít fotókat, fizetsége virtuális pénz, amit egyéb virtuális javakra fog elkölteni, pl. virtuális házra, virtuális lakbér fizetésére, virtuális modellek foglalkoztatására.