Berta Sándor
Meghiusult merényletek - reflektorfényben a biztonság
A csütörtökön meghiúsított londoni merényletek ismét rávilágítottak a biztonság kérdésére. Sokan túlzónak tartják a terrorizmus elleni harcban alkalmazott módszereket, ám ezek a kérdések háttérbe szorulnak, ha a saját biztonságunkról van szó.
A gépezet az első hírek után azonnal mozgásba lendült világszerte. A német belügyminisztérium például a leggyorsabb módját választotta a tájékoztatásnak, kör e-mailt küldött, amelyben kiemelték, hogy ugyan Németországban a légiközlekedéssel kapcsolatos biztonsági intézkedések megfelelőnek tekinthetők, azonban a csütörtöki események hatására tovább szigorították ezeket.
Bár eddig csak nagyon kevés konkrét információ szivárgott ki, annyit tudni lehet, hogy egy 25-30 fős, többnyire fiatal férfiakból és nőkből álló csoport egyidejűleg több repülőgépet is fel akart robbantani valamilyen folyékony robbanóanyag (folyékony nitroglicerin vagy triacetát-triperoxid (TATP)) felhasználásával. A bombákat üdítős műanyagdobozokban és más tárolókban helyezték volna el és hordozható MP3-lejátszók elemeivel vagy laptopok akkumulátoraival hozták volna működésbe.
A bevezetett szigorú biztonsági intézkedések érintették a repülőgépekre felvihető hordozható MP3-lejátszókat és a notebookokat, PDA-készülékeket is. Igaz, minden légitársaságnál más és más szabályok vannak érvényben. A Singapur Airwaysnél és az összes amerikai légitársaságnál például ezeket az eszközöket az utasoknak el kell tenniük a bőröndjeikbe, a Lufthansánál azonban kézipoggyászként felvihetők a fedélzetre. A Netzeitung német híroldal információi szerint a Bank of England, együttműködve a brit rendőrséggel, a brit pénzügyminisztérium utasítására azonnal zárolta 19 gyanúsított elektronikus folyószámláit.
Egyúttal sokasodnak a kérdések is. Az egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó téma például, hogy miként lehet kiszűrni a folyékony robbanóanyagokat. A biztonságiak belekóstoltak az utasoknál talált minden üdítőbe, ásványvízbe, tejbe stb., azonban hosszútávon ez nem egy igazán járható út. A megnyugtató megoldást ezúttal is a számítástechnika berkein belül kell keresnünk. A Guardian Technologies International nevű amerikai cég ugyanis kifejlesztett egy PinPoint nevű képanalizáló szoftvert, ami a repülőtereken alkalmazott röntgeneket kiegészítve képes a veszélyes anyagok kiszűrésére.
A vállalat már tárgyalásokat kezdeményezett az Egyesült Államok Szállítási Biztonsági Hivatalával (TSA), hogy az amerikai repülőtereken mielőbb telepíthessék a programot. Steven Lancaster, a Guardian alelnöke szerint a PinPoint képes megkülönböztetni és kimutatni egy fogkrémet és egy samponba rejtett robbanóanyagot. A szakember úgy vélte, a szoftverük gond és további fejlesztések nélkül összeköthető a meglévő biztonsági rendszerekkel. A műanyagot a szoftver zöld, a fémet kék vagy fekete, a robbanóanyagokat, a ruhákat, a cipőket és az élelmiszereket pedig narancs színnel jelöli.
A PinPoint különböző módszerekkel képes keresni és egész addig bombázzák az egyes képeket a szűrőkkel és az algoritmusokkal, amíg meg nem állapítható, hogy mi van az adott bőröndben vagy tárolóedényben. A rendszert már sikeresen alkalmazzák Moszkvában és Caracasban és a csütörtöki esemény után alighanem a világ többi repülőterén is el fog terjedni.
A gépezet az első hírek után azonnal mozgásba lendült világszerte. A német belügyminisztérium például a leggyorsabb módját választotta a tájékoztatásnak, kör e-mailt küldött, amelyben kiemelték, hogy ugyan Németországban a légiközlekedéssel kapcsolatos biztonsági intézkedések megfelelőnek tekinthetők, azonban a csütörtöki események hatására tovább szigorították ezeket.
Bár eddig csak nagyon kevés konkrét információ szivárgott ki, annyit tudni lehet, hogy egy 25-30 fős, többnyire fiatal férfiakból és nőkből álló csoport egyidejűleg több repülőgépet is fel akart robbantani valamilyen folyékony robbanóanyag (folyékony nitroglicerin vagy triacetát-triperoxid (TATP)) felhasználásával. A bombákat üdítős műanyagdobozokban és más tárolókban helyezték volna el és hordozható MP3-lejátszók elemeivel vagy laptopok akkumulátoraival hozták volna működésbe.
A bevezetett szigorú biztonsági intézkedések érintették a repülőgépekre felvihető hordozható MP3-lejátszókat és a notebookokat, PDA-készülékeket is. Igaz, minden légitársaságnál más és más szabályok vannak érvényben. A Singapur Airwaysnél és az összes amerikai légitársaságnál például ezeket az eszközöket az utasoknak el kell tenniük a bőröndjeikbe, a Lufthansánál azonban kézipoggyászként felvihetők a fedélzetre. A Netzeitung német híroldal információi szerint a Bank of England, együttműködve a brit rendőrséggel, a brit pénzügyminisztérium utasítására azonnal zárolta 19 gyanúsított elektronikus folyószámláit.
Egyúttal sokasodnak a kérdések is. Az egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó téma például, hogy miként lehet kiszűrni a folyékony robbanóanyagokat. A biztonságiak belekóstoltak az utasoknál talált minden üdítőbe, ásványvízbe, tejbe stb., azonban hosszútávon ez nem egy igazán járható út. A megnyugtató megoldást ezúttal is a számítástechnika berkein belül kell keresnünk. A Guardian Technologies International nevű amerikai cég ugyanis kifejlesztett egy PinPoint nevű képanalizáló szoftvert, ami a repülőtereken alkalmazott röntgeneket kiegészítve képes a veszélyes anyagok kiszűrésére.
A vállalat már tárgyalásokat kezdeményezett az Egyesült Államok Szállítási Biztonsági Hivatalával (TSA), hogy az amerikai repülőtereken mielőbb telepíthessék a programot. Steven Lancaster, a Guardian alelnöke szerint a PinPoint képes megkülönböztetni és kimutatni egy fogkrémet és egy samponba rejtett robbanóanyagot. A szakember úgy vélte, a szoftverük gond és további fejlesztések nélkül összeköthető a meglévő biztonsági rendszerekkel. A műanyagot a szoftver zöld, a fémet kék vagy fekete, a robbanóanyagokat, a ruhákat, a cipőket és az élelmiszereket pedig narancs színnel jelöli.
A PinPoint különböző módszerekkel képes keresni és egész addig bombázzák az egyes képeket a szűrőkkel és az algoritmusokkal, amíg meg nem állapítható, hogy mi van az adott bőröndben vagy tárolóedényben. A rendszert már sikeresen alkalmazzák Moszkvában és Caracasban és a csütörtöki esemény után alighanem a világ többi repülőterén is el fog terjedni.