Napi Online
Ambiciózus tervek a Synergonnál
Augusztus végére elkészül a Synergon új hároméves stratégiája. A tervek ambiciózus növekedésről szólnak, 2009-re már 30-35 milliárdos árbevételre és javuló profitabilitásra számít a társaság. A cég két frissen kinevezett vezetőjével, Radnóty Zoltánnal, a csoport vezérigazgatójával és Tóth Zsolttal, az anyavállalat - a Synergon Informatika Rt. - vezérigazgatójával beszélgettünk.
Jelentős szervezeti változások előzték meg a kinevezésüket: az igazgatóság döntött az anyavállalat és a nemzetközi vállalatcsoport vezetésének szétválasztásáról, a Synergon élére így a közelmúltban két új vezérigazgató is került. A kinevezésükkor milyen elvárásokat fogalmazott meg a társaság igazgatósága?
Radnóty Zoltán: - Én már régebb óta tagja vagyok a Synergon igazgatóságának, a vezetőkkel már hosszabb ideje közös terveket szövünk. Ennek során elmondtam a véleményemet arról, hogy merre kellene mennie a társaságnak, milyen stratégiát kellene követnünk - az elképzeléseim pedig felkeltették az érdeklődésüket. Ennek nyomán a mostani megbízatásommal kapcsolatban az az elvárás, hogy a vezetőtársakkal közösen kidolgozzam a Synergon új középtávú stratégiáját. Ennek folyamata már meg is kezdődött, várakozásaink szerint augusztus végén már be tudjuk mutatni a Synergon-csoport új, hároméves stratégiáját.
Tóth Zsolt: - Természetesen az én munkámmal kapcsolatban is fogalmazódtak meg elvárások, ezek egy része számszerűsíthető is. Az idei évre már van elfogadott üzleti tervünk, amely meglehetősen ambiciózus számokat tartalmaz, ezek teljesítése nem lesz egyszerű, de nem is lehetetlen. Általános hosszabb távú elvárásként azt fogalmazta meg a vezetés, hogy a Synergon gyorsabban növekedjen, mint a piac, amelyen tevékenykedik, és ezzel párhuzamosan a részvényárfolyam is emelkedjen.
Az árbevétel-növekedés, a piacszerzés az elsődlegesen megvalósítandó cél, vagy mindeközben a profitabilitás fenntartására is koncentrálnak?
R. Z.: - Ilyen értelemben vett prioritások nincsenek, a két dolog nem választható el egymástól. A növekedés központi eleme lesz ugyan az új stratégiának, ugyanakkor a részvényesi érték emelése, az eredményesség javítása is markánsan megfogalmazott célok. Számszerűleg kifejezve úgy gondoljuk, hogy a Synergon az elkövetkezendő három év távlatában bőven két számjegyű éves növekedést fog produkálni, ami azt jelenti, hogy három év múlva az árbevétel csoportszinten meghaladja majd a 30-35 milliárd forintot.
A profitabilitás eközben a jelenlegi szinten marad?
R. Z.: - Nem. A profitabilitásnak muszáj javulnia, véleményem szerint nekünk már 20 milliárdos árbevétel mellett is milliárd körüli eredményt kellene produkálnunk. Ma a Synergonnál elég jelentős működési tartalékok vannak, ez különösen a csoport külföldi tagjaira igaz. Maga a Synergon Rt. az átalakítási, hatékonyságjavítási folyamatban már előrébb tart, mint a leányvállalatok, ám még az anyavállalatnál is tudjuk javítani a versenyképességünket, a megtakarításokat belső racionalizálással, a folyamatok átszervezésével növelni tudjuk.
A leányvállalatokkal kapcsolatban fogalmaztak meg elvárásokat?
R. Z.: - A leányvállatok kész üzleti tervekkel rendelkeznek, amelyek komoly számszerű elvárásokat tartalmaznak. Az Infinitytől szeretnénk az idén pozitív eredményt látni, amire minden esély megvan, az üzleti terv nem túl ambiciózus. A számok teljesítése mellett azonban nagyon sok olyan változást várunk, amely a jövőbe mutat. Az Infinitynél a konszolidációs folyamat több évvel később zajlik, mint az anyavállalatnál, ezért a cég legfontosabb feladatai közé tartozik a csoportkompetenciák átvétele, a hosszú távú építkezés az ügyfelek irányába és egy hatékonyabbá váló működés alapjainak letétele. A Span esetében azt gondolom, hogy a helyzet egy kicsit más, a horvát piac jóval kisebb, mint a magyar vagy a cseh, a cég ráadásul elsősorban a Microsoft-technológia területén különösen erős. Azt szeretnénk, ha zágrábi leányunk más piaci szegmensekben is olyan részesedésű vállalattá válna a horvát piacon, mint az Infinity Csehországban vagy a Synergon Magyarországon.
Középtávon hogy szólnak a tervek, nő vagy csökken a leányvállalatok hozzájárulása a nyereséghez?
R. Z.: - A következő két évben a leányok eredményhez való hozzájárulása várhatóan csökkenni fog, mert ők a konszolidációs görbén még hátrébb vannak, mint a Synergon Rt. Ők jelenleg az átalakulásra koncentrálnak, amely három-négy év múlva emelheti arra a szintre az eredményességi szintjüket, ahol jelenleg az anyavállalaté van. Három-négy év múlva tehát várhatóan már nagyobb mértékben fog nőni az Infinity és a Span nyeresége, mint az anyavállalaté.
A csoport egyébként valódi regionális szereplővé kíván válni, ami azt jelenti, hogy a növekedésünkben a környező piacokra történő belépés rendkívül fontos szerepet tölt be, az stratégiánknak egyik pillére. Ezekre a piacokra akvizícióval és organikus növekedéssel is beléphetünk. Felvásárolni elsősorban olyan vállalatot szeretnénk, amelyről azt gondoljuk, hogy jól beleilleszthető a stratégiánkba, az alapértékei megegyeznek a Synergonéival, kompetenciái megegyeznek a mi kompetenciáinkkal.
Mennyi pénzt terveznek akvizícióra elkölteni?
R. Z.: - A különböző piacokon nagyon mások az árak, ugyanakkora cégért jóval többet kell Szlovákiában fizetni, mint Ukrajnában. Vagyis például az ukrán piac lényegesen olcsóbb bevásárlási lehetőséget kínál, nagy benne a növekedési potenciál, ugyanakkor jelentős kockázatok vannak. A Synergonnak jelentős készpénztartaléka van az akvizíciók lebonyolítására, ugyanakkor ha több kerül a radarernyőnkre a stratégiánkba illeszkedő vállalatok közül és érdemes ezeket az akvizíciókat megvalósítani, akkor ennek a finanszírozására akár a másodlagos részvénykibocsátás is szóba jöhet.
Nagy váltás volt a cég életében a Huawei stratégiai partnerré válása. Úgy tűnik, ezzel kapcsolatban mind önök, mind az elemzők optimisták.
T. Zs.: - Az új stratégiai partner bevonása, úgy tűnik, bevált, de továbbra is kínálni szeretnénk mindkét technológiát, ugyanis az ügyfeleink igényének hol az egyik, hol a másik termékcsoport felel meg inkább, nem érezzük úgy, hogy a két gyártó között zajló technológiai versenyben nekünk kéne döntenünk. A Ciscóhoz kapcsolódó értékesítésünk egyébként tavaly óta nem csökkent jelentősen, a Huawei bevonásával nem vesztettünk sok ügyfelet, sőt együttes árbevételünk a hálózati szegmensből az év végére várhatóan nőni is fog.
A Synergon tulajdonosi struktúrája meglehetősen szétaprózódott, mint gondolnak, fennmaradhat-e ez hosszú távon? Nem fordulhat elő egy ilyen helyzetben, hogy valakinek feltűnik, hogy a Synergon egyre sikeresebb lesz és felvásárolja a céget?
R. Z.: - A választ erre tulajdonképpen a piac adja meg. Ha megnézzük a Synergon-részvény elmúlt néhány hónapban tapasztalt forgalmát, akkor az látható, hogy a papír iránt nagyon jelentős érdeklődés volt tapasztalható. Egyre növekvő árfolyam mellett egyre több embernek tűnik fel, hogy a vállalat prosperál és a jövőképe is biztató, vagyis a részvényei értékesek. Ebben természetesen elméletileg benne van, hogy valaki a jogszabályoknak megfelelően jelentős tulajdoni hányadot szerez a társaságban.
Van-e tudomásuk arról, hogy valaki ezzel próbálkozott? A városban ugyanis már lehet ilyen híreket hallani.
R. Z.: - Eddig senki nem jelentette be, hogy jelentős részesedésre tett szert a Synergonban.
Mit gondolnak a mostani részvényárfolyamról, mit tartanának reálisnak?
T. Zs.: - Szerintem a részvény jelenleg nem túlárazott, sőt valahol 1200 forint és a jelenlegi ár között található a reális ár.
R. Z.: - Mint menedzsmentnek arra kell figyelni, hogy 2-3 éven keresztül teljesítsük azt a növekedést, amiről beszéltem. Ha ez teljesül olyan eredményesség mellett, amit tervezünk, akkor fundamentális alapon a mainál több mint kétszeres részvényárfolyam lesz majd reális.
Az idei célok teljesítésében meddig jutott a cég?
R. Z.: - A negyedéves számok várhatóan nem keltenek csalódást, a becsléseink pedig azt mutatják, hogy a tervet tudjuk tartani, sőt némileg túl is teljesíthetjük.
Jelentős szervezeti változások előzték meg a kinevezésüket: az igazgatóság döntött az anyavállalat és a nemzetközi vállalatcsoport vezetésének szétválasztásáról, a Synergon élére így a közelmúltban két új vezérigazgató is került. A kinevezésükkor milyen elvárásokat fogalmazott meg a társaság igazgatósága?
Radnóty Zoltán: - Én már régebb óta tagja vagyok a Synergon igazgatóságának, a vezetőkkel már hosszabb ideje közös terveket szövünk. Ennek során elmondtam a véleményemet arról, hogy merre kellene mennie a társaságnak, milyen stratégiát kellene követnünk - az elképzeléseim pedig felkeltették az érdeklődésüket. Ennek nyomán a mostani megbízatásommal kapcsolatban az az elvárás, hogy a vezetőtársakkal közösen kidolgozzam a Synergon új középtávú stratégiáját. Ennek folyamata már meg is kezdődött, várakozásaink szerint augusztus végén már be tudjuk mutatni a Synergon-csoport új, hároméves stratégiáját.
Tóth Zsolt: - Természetesen az én munkámmal kapcsolatban is fogalmazódtak meg elvárások, ezek egy része számszerűsíthető is. Az idei évre már van elfogadott üzleti tervünk, amely meglehetősen ambiciózus számokat tartalmaz, ezek teljesítése nem lesz egyszerű, de nem is lehetetlen. Általános hosszabb távú elvárásként azt fogalmazta meg a vezetés, hogy a Synergon gyorsabban növekedjen, mint a piac, amelyen tevékenykedik, és ezzel párhuzamosan a részvényárfolyam is emelkedjen.
Az árbevétel-növekedés, a piacszerzés az elsődlegesen megvalósítandó cél, vagy mindeközben a profitabilitás fenntartására is koncentrálnak?
R. Z.: - Ilyen értelemben vett prioritások nincsenek, a két dolog nem választható el egymástól. A növekedés központi eleme lesz ugyan az új stratégiának, ugyanakkor a részvényesi érték emelése, az eredményesség javítása is markánsan megfogalmazott célok. Számszerűleg kifejezve úgy gondoljuk, hogy a Synergon az elkövetkezendő három év távlatában bőven két számjegyű éves növekedést fog produkálni, ami azt jelenti, hogy három év múlva az árbevétel csoportszinten meghaladja majd a 30-35 milliárd forintot.
A profitabilitás eközben a jelenlegi szinten marad?
R. Z.: - Nem. A profitabilitásnak muszáj javulnia, véleményem szerint nekünk már 20 milliárdos árbevétel mellett is milliárd körüli eredményt kellene produkálnunk. Ma a Synergonnál elég jelentős működési tartalékok vannak, ez különösen a csoport külföldi tagjaira igaz. Maga a Synergon Rt. az átalakítási, hatékonyságjavítási folyamatban már előrébb tart, mint a leányvállalatok, ám még az anyavállalatnál is tudjuk javítani a versenyképességünket, a megtakarításokat belső racionalizálással, a folyamatok átszervezésével növelni tudjuk.
A leányvállalatokkal kapcsolatban fogalmaztak meg elvárásokat?
R. Z.: - A leányvállatok kész üzleti tervekkel rendelkeznek, amelyek komoly számszerű elvárásokat tartalmaznak. Az Infinitytől szeretnénk az idén pozitív eredményt látni, amire minden esély megvan, az üzleti terv nem túl ambiciózus. A számok teljesítése mellett azonban nagyon sok olyan változást várunk, amely a jövőbe mutat. Az Infinitynél a konszolidációs folyamat több évvel később zajlik, mint az anyavállalatnál, ezért a cég legfontosabb feladatai közé tartozik a csoportkompetenciák átvétele, a hosszú távú építkezés az ügyfelek irányába és egy hatékonyabbá váló működés alapjainak letétele. A Span esetében azt gondolom, hogy a helyzet egy kicsit más, a horvát piac jóval kisebb, mint a magyar vagy a cseh, a cég ráadásul elsősorban a Microsoft-technológia területén különösen erős. Azt szeretnénk, ha zágrábi leányunk más piaci szegmensekben is olyan részesedésű vállalattá válna a horvát piacon, mint az Infinity Csehországban vagy a Synergon Magyarországon.
Középtávon hogy szólnak a tervek, nő vagy csökken a leányvállalatok hozzájárulása a nyereséghez?
R. Z.: - A következő két évben a leányok eredményhez való hozzájárulása várhatóan csökkenni fog, mert ők a konszolidációs görbén még hátrébb vannak, mint a Synergon Rt. Ők jelenleg az átalakulásra koncentrálnak, amely három-négy év múlva emelheti arra a szintre az eredményességi szintjüket, ahol jelenleg az anyavállalaté van. Három-négy év múlva tehát várhatóan már nagyobb mértékben fog nőni az Infinity és a Span nyeresége, mint az anyavállalaté.
A csoport egyébként valódi regionális szereplővé kíván válni, ami azt jelenti, hogy a növekedésünkben a környező piacokra történő belépés rendkívül fontos szerepet tölt be, az stratégiánknak egyik pillére. Ezekre a piacokra akvizícióval és organikus növekedéssel is beléphetünk. Felvásárolni elsősorban olyan vállalatot szeretnénk, amelyről azt gondoljuk, hogy jól beleilleszthető a stratégiánkba, az alapértékei megegyeznek a Synergonéival, kompetenciái megegyeznek a mi kompetenciáinkkal.
Mennyi pénzt terveznek akvizícióra elkölteni?
R. Z.: - A különböző piacokon nagyon mások az árak, ugyanakkora cégért jóval többet kell Szlovákiában fizetni, mint Ukrajnában. Vagyis például az ukrán piac lényegesen olcsóbb bevásárlási lehetőséget kínál, nagy benne a növekedési potenciál, ugyanakkor jelentős kockázatok vannak. A Synergonnak jelentős készpénztartaléka van az akvizíciók lebonyolítására, ugyanakkor ha több kerül a radarernyőnkre a stratégiánkba illeszkedő vállalatok közül és érdemes ezeket az akvizíciókat megvalósítani, akkor ennek a finanszírozására akár a másodlagos részvénykibocsátás is szóba jöhet.
Nagy váltás volt a cég életében a Huawei stratégiai partnerré válása. Úgy tűnik, ezzel kapcsolatban mind önök, mind az elemzők optimisták.
T. Zs.: - Az új stratégiai partner bevonása, úgy tűnik, bevált, de továbbra is kínálni szeretnénk mindkét technológiát, ugyanis az ügyfeleink igényének hol az egyik, hol a másik termékcsoport felel meg inkább, nem érezzük úgy, hogy a két gyártó között zajló technológiai versenyben nekünk kéne döntenünk. A Ciscóhoz kapcsolódó értékesítésünk egyébként tavaly óta nem csökkent jelentősen, a Huawei bevonásával nem vesztettünk sok ügyfelet, sőt együttes árbevételünk a hálózati szegmensből az év végére várhatóan nőni is fog.
A Synergon tulajdonosi struktúrája meglehetősen szétaprózódott, mint gondolnak, fennmaradhat-e ez hosszú távon? Nem fordulhat elő egy ilyen helyzetben, hogy valakinek feltűnik, hogy a Synergon egyre sikeresebb lesz és felvásárolja a céget?
R. Z.: - A választ erre tulajdonképpen a piac adja meg. Ha megnézzük a Synergon-részvény elmúlt néhány hónapban tapasztalt forgalmát, akkor az látható, hogy a papír iránt nagyon jelentős érdeklődés volt tapasztalható. Egyre növekvő árfolyam mellett egyre több embernek tűnik fel, hogy a vállalat prosperál és a jövőképe is biztató, vagyis a részvényei értékesek. Ebben természetesen elméletileg benne van, hogy valaki a jogszabályoknak megfelelően jelentős tulajdoni hányadot szerez a társaságban.
Van-e tudomásuk arról, hogy valaki ezzel próbálkozott? A városban ugyanis már lehet ilyen híreket hallani.
R. Z.: - Eddig senki nem jelentette be, hogy jelentős részesedésre tett szert a Synergonban.
Mit gondolnak a mostani részvényárfolyamról, mit tartanának reálisnak?
T. Zs.: - Szerintem a részvény jelenleg nem túlárazott, sőt valahol 1200 forint és a jelenlegi ár között található a reális ár.
R. Z.: - Mint menedzsmentnek arra kell figyelni, hogy 2-3 éven keresztül teljesítsük azt a növekedést, amiről beszéltem. Ha ez teljesül olyan eredményesség mellett, amit tervezünk, akkor fundamentális alapon a mainál több mint kétszeres részvényárfolyam lesz majd reális.
Az idei célok teljesítésében meddig jutott a cég?
R. Z.: - A negyedéves számok várhatóan nem keltenek csalódást, a becsléseink pedig azt mutatják, hogy a tervet tudjuk tartani, sőt némileg túl is teljesíthetjük.