Napi Online
Szoftverbolhapiac az interneten
Bárki forgalmazhatja üzleti szoftvereit a Salesforce.com elektronikus piacterén, alternatív forrást nyújtva ezzel a vállalati programok beszerzésére.
AppExchange néven valami olyasmit akar indítani az üzleti szoftverek világában a Salesforce.com internetes portál, amilyent az eBay kínál a magánfelhasználóknak: webes bolhapiacot. A dolog nem más, mint egy elektronikus piactér, amelyen bárki, akár professzionális szoftvergyártók, akár laikus, felhasználó vállalkozások felkínálhatják vállalati alkalmazásaikat értékesítésre. A rendszer vásárlói szétnéznek a virtuális polcokon, kiválasztják a számukra vélhetően megfelelő programokat, elolvassák az azokkal kapcsolatban mások által megfogalmazott észrevételeket, kapnak egy ingyenes tesztlehetőséget, majd, ha a vásárlás mellett döntenek, akkor néhány klikkeléssel rendezik az anyagiakat, és viszik a szoftvert. Az AppExchange kínálatába bármilyen célú üzleti program bekerülhet, amelyben minden a piactér használatára előfizető, webböngészővel rendelkező felhasználó keresgélhet - írja le a rendszert a Business Week.
A Salesforce.com vezetői úgy gondolják, találmányuk végül is megváltoztathatja a vállalati szoftverek egész piacát. Tavaly az internetről beszerzett ilyen programok mindössze 10 százalékát adták a teljes, 46 milliárd dollár értékű üzletiszoftver-világpiacnak. Megnyitva egy nyílt hozzáférésű, internetes piacteret alávághatnak a nagy, komplex, ám drága vállalati rendszereknek, amelyeket az SAP vagy az Oracle kínál.
Az ötlet nem egyedülálló: néhány kezdő vállalkozás mellett a Siebel ügyélkapcsolat-menedzsment programokat kínál webes hozzáféréssel, és a hasonló cipőben járó Microsoft éppen most tervezi frissíteni így forgalmazott termékét. Még figyelemreméltóbb, hogy az ágazat legnagyobbja, az SAP is bevezeti saját internetes értékesítését, így összességében nem meglepő, hogy az IDC it-piackutató szerint a 2004-ben 4,2 milliárd dollár értékű részpiac 10,7 milliárdosra nőhet 2009-ig.
A Salesforce.com azzal is kísérletezik, hogy magára a nagy Windowsra nyújtson alternatívát. A portálon futó Multiforce internetes operációs rendszerre bárki - köztük profi szoftverfejlesztők is - kifejlesztheti alkalmazásait, amelyeket a weben keresztül futtathat a Multiforce alatt. Ezzel elvileg alternatív platformot kínálnak a házon belül üzemelő operációs rendszerekre és az azokon elérhető programokra. Szakértők szerint azonban mindez talán túl sok lesz egy viszonylag kis cégnek, különösen ha figyelembe vesszük, hogy vásárlóik többsége kis- és közepes vállalat, azaz az igazán vastag bukszájú nagyvállalatokat nem sikerült megnyerniük.
A Salesforce.com vezetői ugyanakkor abban bíznak, hogy a Multiforce számos kisebb szoftverfejlesztőnek lehetőséget nyújt arra, hogy egy ismert, látogatott helyen mutassák meg mit tudnak. Máris 35 cég 70 terméke van fejlesztés alatt. Emellett sok az informatikát csak felhasználó vállalat talán üzletet lát abban, hogy saját alkalmazásait - megtisztítva azokat a bizalmas cégadatoktól - feltegye az AppExchange-re, hátha akad vevőjük, és így megtérül fejlesztési költségeik egy része.
Persze a kétkedők érvei is jók. Zachary A. Nelson, egy kis szoftverfejlesző, a NetSuite igazgatója felhívja a figyelmet arra, hogy a Salesforce.com site-ján elérhető programok nem igazán illeszkednek a cégek sokaságánál futó, megszokott vállalatirányítási rendszerekbe. Shai Agassi, az SAP igazgatóságának egyik tagja mintegy kiegészíti ezt azzal, hogy nem építhető fel belőlük olyan összefüggő szoftverrendszer, mint amilyet például az SAP kínál, amely lefedi egy vállalat it-megoldásokkal kapcsolatos igényeinek 80 százalékát. Szakértők egyet is értenek ezzel - hozzátéve, hogy a kritikusoknak rövid távon van biztosan igazuk. Különösen a kisebb vállalatok világában hosszabb távon igazolhatja létjogosultságát az az ötlet, hogy az interneten szabadon elérhető alkalmazásokkal működtessék vállalatirányítási rendszerüket.
AppExchange néven valami olyasmit akar indítani az üzleti szoftverek világában a Salesforce.com internetes portál, amilyent az eBay kínál a magánfelhasználóknak: webes bolhapiacot. A dolog nem más, mint egy elektronikus piactér, amelyen bárki, akár professzionális szoftvergyártók, akár laikus, felhasználó vállalkozások felkínálhatják vállalati alkalmazásaikat értékesítésre. A rendszer vásárlói szétnéznek a virtuális polcokon, kiválasztják a számukra vélhetően megfelelő programokat, elolvassák az azokkal kapcsolatban mások által megfogalmazott észrevételeket, kapnak egy ingyenes tesztlehetőséget, majd, ha a vásárlás mellett döntenek, akkor néhány klikkeléssel rendezik az anyagiakat, és viszik a szoftvert. Az AppExchange kínálatába bármilyen célú üzleti program bekerülhet, amelyben minden a piactér használatára előfizető, webböngészővel rendelkező felhasználó keresgélhet - írja le a rendszert a Business Week.
A Salesforce.com vezetői úgy gondolják, találmányuk végül is megváltoztathatja a vállalati szoftverek egész piacát. Tavaly az internetről beszerzett ilyen programok mindössze 10 százalékát adták a teljes, 46 milliárd dollár értékű üzletiszoftver-világpiacnak. Megnyitva egy nyílt hozzáférésű, internetes piacteret alávághatnak a nagy, komplex, ám drága vállalati rendszereknek, amelyeket az SAP vagy az Oracle kínál.
Az ötlet nem egyedülálló: néhány kezdő vállalkozás mellett a Siebel ügyélkapcsolat-menedzsment programokat kínál webes hozzáféréssel, és a hasonló cipőben járó Microsoft éppen most tervezi frissíteni így forgalmazott termékét. Még figyelemreméltóbb, hogy az ágazat legnagyobbja, az SAP is bevezeti saját internetes értékesítését, így összességében nem meglepő, hogy az IDC it-piackutató szerint a 2004-ben 4,2 milliárd dollár értékű részpiac 10,7 milliárdosra nőhet 2009-ig.
A Salesforce.com azzal is kísérletezik, hogy magára a nagy Windowsra nyújtson alternatívát. A portálon futó Multiforce internetes operációs rendszerre bárki - köztük profi szoftverfejlesztők is - kifejlesztheti alkalmazásait, amelyeket a weben keresztül futtathat a Multiforce alatt. Ezzel elvileg alternatív platformot kínálnak a házon belül üzemelő operációs rendszerekre és az azokon elérhető programokra. Szakértők szerint azonban mindez talán túl sok lesz egy viszonylag kis cégnek, különösen ha figyelembe vesszük, hogy vásárlóik többsége kis- és közepes vállalat, azaz az igazán vastag bukszájú nagyvállalatokat nem sikerült megnyerniük.
A Salesforce.com vezetői ugyanakkor abban bíznak, hogy a Multiforce számos kisebb szoftverfejlesztőnek lehetőséget nyújt arra, hogy egy ismert, látogatott helyen mutassák meg mit tudnak. Máris 35 cég 70 terméke van fejlesztés alatt. Emellett sok az informatikát csak felhasználó vállalat talán üzletet lát abban, hogy saját alkalmazásait - megtisztítva azokat a bizalmas cégadatoktól - feltegye az AppExchange-re, hátha akad vevőjük, és így megtérül fejlesztési költségeik egy része.
Persze a kétkedők érvei is jók. Zachary A. Nelson, egy kis szoftverfejlesző, a NetSuite igazgatója felhívja a figyelmet arra, hogy a Salesforce.com site-ján elérhető programok nem igazán illeszkednek a cégek sokaságánál futó, megszokott vállalatirányítási rendszerekbe. Shai Agassi, az SAP igazgatóságának egyik tagja mintegy kiegészíti ezt azzal, hogy nem építhető fel belőlük olyan összefüggő szoftverrendszer, mint amilyet például az SAP kínál, amely lefedi egy vállalat it-megoldásokkal kapcsolatos igényeinek 80 százalékát. Szakértők egyet is értenek ezzel - hozzátéve, hogy a kritikusoknak rövid távon van biztosan igazuk. Különösen a kisebb vállalatok világában hosszabb távon igazolhatja létjogosultságát az az ötlet, hogy az interneten szabadon elérhető alkalmazásokkal működtessék vállalatirányítási rendszerüket.