SG.hu
Lopott office a jó office?
Már jó ideje létezik számos alternatív megoldás mindazoknak, akik olcsó, mégis használható irodai programcsomagot szeretnének. Ennek ellenére a Microsoft hegemóniája ezen a piacon töretlen.
Ugyanakkor az internet böngészők példája is mutatja, hogy a helyzet nem reménytelen. A világ az ingyenes, vagy olcsó programok felé halad. Makovecz Ádám, az Ability Office magyarországi vállalatának vezetője óvatosan fogalmaz, de bíztatónak látja a helyzetet.
A hazai gyakorlatban, különösen a civil szférában többé-kevésbé még mindig tartja magát a ki nem mondott tétel és gyakorlat, hogy "a lopott office a jó office". Nagyon nehéz változtatni egy kialakult mentalitáson, különösen, ha annak anyagi vonzatai lennének - mutat rá a vezető. Semmiképpen nem érdemes a "törvény szigorával" fenyegetni, mert az jelenleg csak ellenérzéseket szülne, ráadásul betarthatatlan. A megoldást valószínűleg a cégek költségvetésében kell keresni, esetleg állami támogatás bevezetésével, kifejezetten ilyen irányú, költségtakarékos pályázatok kiírásával.
Ennek ellentmondani látszik, hogy a Microsoft lobbi az állami szektorban különösen erős. Ezzel együtt a megoldást valahol itt kell keresni, a keménykedés még soha nem vezetett eredményre. Nem tudni pontosan, hogy külföldön mekkora az alternatív irodai alkalmazások aránya, ilyen statisztika nem készült, mint ahogy az illegális másolatokról is nehéz kimutatást összeállítani. A régi beidegződéseket is nehéz legyőzni. A felhasználók bizalmatlanok, elvárásaik pedig magasak. A többség szemében AZ irodai programcsomag az MS Office, a többi csak utánzat, még akkor is, ha ezeket teljesen független fejlesztők egészen eltérő környezetben állították elő.
Az alternatív szoftverek informatikai megoldásai gyökeresen különböznek (ezt ha máson nem, szerényebb hely- és gépigényükön a felhasználók is észrevehetik), mégis erős a nyomás, hogy megjelenésében, funkcióikban olyanok legyenek, mint az MS Office. Ez alól úgy tűnik, egyik fejlesztő sem tud kibújni. Azonban ha megtalálnák a felhasználók azokat az apróbb eltéréseket, amitől egyik másik jobban használható mint az MS, bizonyára megnőne a forgalom. Azonban az alternatívák között akad jó néhány silány, gyenge minőségű utánzat, vagy pénzért árult, eredetileg ingyenes változat, ami tönkreteszi a felhasználók bizalmát.
Ha lesz áttörés belátható időn belül, akkor az minden bizonnyal a kis- és középvállalatoknál jelentkezik. Az állami szféra ugye elkötelezett, a magánfelhasználók pénztárcája pedig szűkre szabott programok vásárlására. Érdekes kérdés továbbá a lépéstartás, a verseny. Ez egy kisebb piaci szereplő szájából talán úgy hangzik, mintha "savanyú lenne a szőlő", de az Ability szerint nem érdekük versenyezni és lépést tartani. Szerintük egy önálló, ésszerű, a piacra érzékenyebb fejlesztés adja a kitörés lehetőségét.
Hozzáteszik, hogy a helyzet a fenti, lehangoló tények ellenére messze nem reménytelen, legfeljebb hosszabb távú kitartást kíván. Az internet böngészők piacának esete is jól példázza, hogy a felhasználók előbb-utóbb hajlanak lecserélni megszokott programjaikat, ha az új tényleg jobb, használhatóbb, mint a régi. "Úgy gondoljuk, hogy termékünk már alkalmas erre a szerepre, és hamarosan, ha nem is egy csapásra, de eljön a mi időnk is" - zárta szavait Makovecz Ádám.
Ugyanakkor az internet böngészők példája is mutatja, hogy a helyzet nem reménytelen. A világ az ingyenes, vagy olcsó programok felé halad. Makovecz Ádám, az Ability Office magyarországi vállalatának vezetője óvatosan fogalmaz, de bíztatónak látja a helyzetet.
A hazai gyakorlatban, különösen a civil szférában többé-kevésbé még mindig tartja magát a ki nem mondott tétel és gyakorlat, hogy "a lopott office a jó office". Nagyon nehéz változtatni egy kialakult mentalitáson, különösen, ha annak anyagi vonzatai lennének - mutat rá a vezető. Semmiképpen nem érdemes a "törvény szigorával" fenyegetni, mert az jelenleg csak ellenérzéseket szülne, ráadásul betarthatatlan. A megoldást valószínűleg a cégek költségvetésében kell keresni, esetleg állami támogatás bevezetésével, kifejezetten ilyen irányú, költségtakarékos pályázatok kiírásával.
Ennek ellentmondani látszik, hogy a Microsoft lobbi az állami szektorban különösen erős. Ezzel együtt a megoldást valahol itt kell keresni, a keménykedés még soha nem vezetett eredményre. Nem tudni pontosan, hogy külföldön mekkora az alternatív irodai alkalmazások aránya, ilyen statisztika nem készült, mint ahogy az illegális másolatokról is nehéz kimutatást összeállítani. A régi beidegződéseket is nehéz legyőzni. A felhasználók bizalmatlanok, elvárásaik pedig magasak. A többség szemében AZ irodai programcsomag az MS Office, a többi csak utánzat, még akkor is, ha ezeket teljesen független fejlesztők egészen eltérő környezetben állították elő.
Az alternatív szoftverek informatikai megoldásai gyökeresen különböznek (ezt ha máson nem, szerényebb hely- és gépigényükön a felhasználók is észrevehetik), mégis erős a nyomás, hogy megjelenésében, funkcióikban olyanok legyenek, mint az MS Office. Ez alól úgy tűnik, egyik fejlesztő sem tud kibújni. Azonban ha megtalálnák a felhasználók azokat az apróbb eltéréseket, amitől egyik másik jobban használható mint az MS, bizonyára megnőne a forgalom. Azonban az alternatívák között akad jó néhány silány, gyenge minőségű utánzat, vagy pénzért árult, eredetileg ingyenes változat, ami tönkreteszi a felhasználók bizalmát.
Ha lesz áttörés belátható időn belül, akkor az minden bizonnyal a kis- és középvállalatoknál jelentkezik. Az állami szféra ugye elkötelezett, a magánfelhasználók pénztárcája pedig szűkre szabott programok vásárlására. Érdekes kérdés továbbá a lépéstartás, a verseny. Ez egy kisebb piaci szereplő szájából talán úgy hangzik, mintha "savanyú lenne a szőlő", de az Ability szerint nem érdekük versenyezni és lépést tartani. Szerintük egy önálló, ésszerű, a piacra érzékenyebb fejlesztés adja a kitörés lehetőségét.
Hozzáteszik, hogy a helyzet a fenti, lehangoló tények ellenére messze nem reménytelen, legfeljebb hosszabb távú kitartást kíván. Az internet böngészők piacának esete is jól példázza, hogy a felhasználók előbb-utóbb hajlanak lecserélni megszokott programjaikat, ha az új tényleg jobb, használhatóbb, mint a régi. "Úgy gondoljuk, hogy termékünk már alkalmas erre a szerepre, és hamarosan, ha nem is egy csapásra, de eljön a mi időnk is" - zárta szavait Makovecz Ádám.