Berta Sándor
Hibás szoftverek - 150 milliárd eurós kár?
Egy brit szoftverszakértő becslései szerint - csak Európában - évente akár 100-150 milliárd eurós gazdasági kárt is okozhatnak a számítógépes programok hibáira visszavezethető problémák.
A Royal Academy of Engineering nevű brit intézmény egyik tanulmánya szerint csak Nagy-Britanniában a rosszul megírt szoftverekből eredő gazdasági károk összege elérheti az évi 20-25 milliárd eurót. Les Hatton szoftverszakértő ezekből a számokból kiindulva jutott arra a megállapításra, miszerint Európában akár 100-150 milliárd eurós is lehet a számítógépes programok hibái miatti kár.
"Hatton azt kritizálta, hogy számos esetben már akkor elkezdik írni a fejlesztők a szoftvereket, amikor még le sincs tisztázva, hogy milyen követelményeknek feleljen meg az adott alkalmazás" - nyilatkozta Michael Gressl, az IVM cég munkatársa. Sok szakember véli úgy, hogy a legtöbb problémáért a hibákra hajlamos C programnyelv a felelős. A legtöbb esetben nem is magának a hibának a kijavítása, hanem először annak a megkeresése kerül sokba.
Ezek a költségek pedig annál nagyobbak, minél összetettebb számítógépes rendszerről van szó. Egy repülőgép fedélzeti rendszerében lévő hibakeresés például akár harmincszor avagy még annál is drágább lehet, mint az egyszerű felhasználói környezet esetében.
A Royal Academy of Engineering nevű brit intézmény egyik tanulmánya szerint csak Nagy-Britanniában a rosszul megírt szoftverekből eredő gazdasági károk összege elérheti az évi 20-25 milliárd eurót. Les Hatton szoftverszakértő ezekből a számokból kiindulva jutott arra a megállapításra, miszerint Európában akár 100-150 milliárd eurós is lehet a számítógépes programok hibái miatti kár.
"Hatton azt kritizálta, hogy számos esetben már akkor elkezdik írni a fejlesztők a szoftvereket, amikor még le sincs tisztázva, hogy milyen követelményeknek feleljen meg az adott alkalmazás" - nyilatkozta Michael Gressl, az IVM cég munkatársa. Sok szakember véli úgy, hogy a legtöbb problémáért a hibákra hajlamos C programnyelv a felelős. A legtöbb esetben nem is magának a hibának a kijavítása, hanem először annak a megkeresése kerül sokba.
Ezek a költségek pedig annál nagyobbak, minél összetettebb számítógépes rendszerről van szó. Egy repülőgép fedélzeti rendszerében lévő hibakeresés például akár harmincszor avagy még annál is drágább lehet, mint az egyszerű felhasználói környezet esetében.