Bőgel György

Kreatív szoftverek helyett jön a modularitás korszaka

Larry Ellison minden bizonnyal következetes ember. Ezt abból gondolom, hogy a vele készült riportokban mindig vannak állandó témák, afféle vezérfonalak, amelyekhez mindig visszatér valamilyen aktuális esemény kapcsán.

Ilyen vezérgondolat például az, hogy a szoftveripar jelene és jövője a konszolidáció. Az iparág túl van a kreativitás korszakán, mondja az Oracle vezére, és most a konszolidáció következik. Ez nagyjából azt jelenti, hogy a piacot néhány nagy játékos fogja uralni. Ugyanaz fog történni, hozza kedvenc példái egyikét Ellison, mint az autóiparban, ahol folyamatosan csökken a független cégek száma.

A konszolidáció egyik alapvető kérdése az, hogy ki vásárol fel kicsodát. "Jobb, ha esszük, mint ha ő esz" - mondja a Csongor és Tündében Berreh ördögfi. Nem valószínű, hogy Ellison olvasta ezt, de az Oracle azon cégek közé tartozik, akik nagy pénztartalékokkal vészelték át az informatiki ipar recesszióját, jelenleg pedig az aktív fél szerepét játsszák a konszolidációban. A legnagybb sajtót kapott akció egy másik ERP cég, a PeopleSoft felvásárlása volt. Az ilyen felvásárlási-összeolvadási akciók ritkán szoktak jól sikerülni: lendületes kezdés után döcögős végrehajtás, kulturális illeszkedési problémák, elvándorló vevők, vezetői rivalizálás - hogy csak a tipikus okokat említsük. Úgy tűnik, ez esetben eddig nem jött be a papírforma, az Oracle szép eredményeket produkál.

A szoftveripar konszolidációjának mindazonáltal érdekes kérdései vannak. Nézzük meg például, hogy mi újság a nagy ERP-rivális, az SAP házatáján. Amit rögtön láthatunk a publikált adatokból: a bevételei folyamatosan nőnek, a profittal sincs gond, és az előrejezések is optimisták. A piac azoban változik, és erre a cég új elképzelésekkel igyekszik reagálni. A publikált elemzések és vállalati nyilatkozatok szerint a kérdés az, hogy miként lehet az SAP integrált, robosztus rendszerét rugalmasabbá tenni. Az ERP rendszerek bevezetése sok vállalatot segített abban, hogy eljárásait, folyamatait rendbe tegye, stabilizálja, és ez, a dolog természeténél fogva uniformizálást is jelent: szoftverhez alkalmazkodni kell.

Versenyelőnyt viszont nem az uniformizálás, hanem a megkülönböztetés ad - lásd Michael Porter vonatkozó műveit. A megkülönböztetés rugalmas alkalmazkodást kíván, vagyis olyan IT rendszereket, amelyek könnyen variálhatók, módosíthatók. Rugalmasság, könnyű variálhatóság, módosíthatóság: a nyilatkozatokól ítélve ezek a kulcsszavak állnak az SAP új fejlesztési stratégiájának középpontjában. A nagy, robosztus szoftvereket olyan modulakra kell felbontani, amelyek szabadon kombinálhatók egymással, de akár mások termékeivel is, akik ugyanarra a platformra fejlesztenének. Mindenki azt válogathatja össze belőlük, amire éppen szüksége van.

Ezzel az elképzeléssel az SAP nincs egyedül. Pár napja a Siebelről olvastam egy elemzést, ott is moduláris struktúrákról gondolkodnak a CRM alkalmazásoknál. Ugyanakkor a Siebel vezetői abból sem csinálnak titkot, hogy ha akadna egy megfelelő vőlegény, a vállalat szívesen vállalná a menyasszony szerepét. Szóval konszolidáció és modularitás, modularitás és konszolidáció - meglátjuk, mi lesz ebből.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pemga #2
    Ööö, versenyelőnyt nem csak a megkülönböztető stratégia adhat, hanem az olcsó ár is. (Ez vagy kapcsolat!) Ld. Porter... Egyébként ez a tendecia is látszik, ettől is őrülnek meg gyakran a mérnökök, hogy sok vevőnek nem a legjobb kell, hanem a lehető legolcsóbb, de még működőképes, elfogadható valami. (Annak minden pozitívumával és negatívumával.)

    De az igaz, hogy emiatt _különféle_ piaci szegmensek lesznek a célok. Az jelenlegi "dobozos" nagy termékekre az a jellemző, hogy éveken keresztül megy a testreszabás.
  • [HUN]PAStheLoD #1
    Jó "cikk" , de a blikk-es címadás már kurvára zavaró. Itt nem az egész szoftver piacról van szó, csak egy-két szegmenséről, az enetprise(nagyvállalati) szoftverekről. Ez egy nagyon fontos piac, de azért nem kell általánosítani.