24
-
peetking #24 kihagytam egy 'nem' et : a gps műholdak nem geo stacionárius műholdak -
peetking #23 úgye bár mint már említték, a gps frekveciája 1227 MHz. a mai telefonok tri bandosok 900/1800/1900 (MHz), ami igen csak körbe veszi a 1227Mhzet és a gps technológia az idő múlása és a fény terjedési sebessége által számítva határozza meg a távolság a konkrét műholdtól. szóval több műholdtól vett távolságból meg mondtható a helyzetünk (a gps műholdak geo stacionárius műholdak). aki ismeri a gps technológiát az tudja mi az hogy cold start, wram start, hot start, ephemeris, almanac. úgyebár ha a mobil bezavar akkor szélsőséges esetben akár a gps ki is eshet színkronból és míre megint meg találja a műholdakat addigra meg is van a katasztrófa. igaz ennek kicsi az esélye, de megtörténhet. Azt igaz nem tudom hogy egy repülő gépen mennyire használják a gps-t leszálláshoz,szerintem csak valami kontrólra, vagy pilótának a meg nyugtatására hogy jól halad a landoláshoz. de ha a pilóta figyelmét elvonyja a hibás gps landolás közben akkor nem hiszem hogy többet
(igen-igen rövid)életében tapsotkap miután lette gépet... -
Frenzy #22 Ami komolyan zavarhat a telefon, az éppen más rádiójelek. És ugye a repülőgép és légiirányítás az rádión kommunikál egymással. Mint ahogyan valaki írta lentebb, elég megnézni, hogy mennyire zavarja a mobiltelefon pl. a hangfalakat! Repülés közben - főleg leszállásnál, ami különösen sűrű programmal látja el a pilótákat - ha például egy mobiltelefon beleberreg amikor az irányítás valami fontosat mond ... lehet, hogy a pilóta meg sem hallja rendesen.
Ez nem jelenti azt persze, hogy minden telefonálás veszélyes. De mivel a mobilok ilyen "szarul" vannak leárnyékolva, hogy mindenfélét zavarnak, előfordulhat, hogy valamit valahol zavar.
Nem a torony által sugárzott dolgokat használnak leszálláshoz, mint ahogy m3200gt írta. A torony maximum a légiforgalmi irányítás utasításait sugározza. Más, de szintén rádiófrekvenciás jeladók segítik a leszállást illetve navigálást (VOR, ILS, NDB, ha mond valakinek valamit).
És igenis használnak GPSt is leszálláshoz, bár talán inkább kisebb gépek, kisebb repterek körül való navigáláshoz, ahol esetleg nincsenek komoly navigációs berendezések. (az más kérdés, hogy a GPSt szerintem sem zavarja a mobiltelefon :) -
Gunga #21 "Sajna UMTS még nincs az utak mentén azt csak lassan teszteltem még...Bp."
ne aggódj, 1800 MHz sincs az utak mellet. túl sűrűn kellene pakolni a bázisállomásokat. :)
Amúgy meg pont az a baj a repülégen használni próbált mobilokkal (mert ahogy írta is itt valaki, használni tuti nem fogja), hogy max adóteljesítménnyel próbál felnyomulni a hálózatra. a mai mobilokon pedig ez 2W. áadásul vegyük a sufnituninggal megáldott (pl. ledcerés) mobilokat, ahol az önjelölet műszerész elfelejtkezik arról, a ledcsere pl igenis befolyásolja sok mobilban az antennaillesztést, mert ugyanazon a nyákon van a cucc. na az ilyen mobilok pedig simán túl is lövik a 2W-t.
jobb a békesség, ne telefonáljon senki repgépen... -
vAzz3r #20 Igen, tele van a puszta olyan node-okkal és base stationokkal amiknek az antennája az égbe mered, hogy ott is lehessen telefonálni :P
Ha lehet is telefonálni azt microcellával oldják meg belső sugárzóval (mint pl. irodákban, metróban stb)
Igaz, hogy 180 km/h a garantált dolog, de 120 felett már tré tud lenni a vétel a GSM-nél, igaz 200 felett is telefonáltam már, bár akkor meg olyan a zaj, hogy kihangosítóval értelmetlen.
Sajna UMTS még nincs az utak mentén azt csak lassan teszteltem még...Bp.
-
Inquisitor #19 Múltkor egy filmben elhangzott, hogy 30.000 láb (az kb. 10.000 méter?) magaságban már nem is lehet használni mobilt. Akkor ezek mind alacsonymagasságban (fel-, leszállás) telefonálnak vagy a belföldi járatok alacsonyabban röpködnek? -
m3200gt #18 Nem felejtettem el a freki sávokat, de leszállásnál a barometrikus magasság mérőt (amit, ugye nem mindig állítanak be lásd. szlovák gép esete a magyar dombbal) ill. a torony által sugárzott adatokat használják és nem a GPS -t.
A leszállási sebesség is még túl sok (utasszállítónál kb. 250 km/h), a GSM, DCS, UMTS telók kb.160-180 km/h -ig megbízhatóak.
A busznak telefonál a "nagypofájú"? Ezt nem teljesen értem.
Egy kissé ellentmondasz magadnak, mert ha árnyékolja a mobilt a géptest, akkor ez csak jó a GPS-nek , mert annak az antennája a törzsön kívül van és árnyékolt kábel köti össze azt vele.
Én szoktam GPS -t használni a kocsiban és van, hogy közben telefonálok is, de ez baromira nem zavarja a GPS-t, pedig egyiknek sincs külsőantennája és egy kasztniban vannak. Ez alapján nem álítanám, hogy nekem jobb minőségű készülékem van mint szegény légitársaságoknak, de lehet.
-
Charlie_ #17 "különösen a biztonságos landolásban oly nagy szerepet játszó GPS vevőket"
Kiváncsi lennék arra a repülőre ami GPS-t használ a landolásnál... -
robocop #16 "Jelenleg max gurulás közben tudsz beszélni."
Nos, a leszállás során is elég "lassú" a gép, és ugye te is ismered a jelenséget: kb. 2 perc múlva érkezik be a buszom (remélem azt nem kell magyaráznom, mit jelentene leszállás közben az automatika tévedése)... A géptest ugyan nem ferritanyagból van, de árnyékolja az adást, tehát nagyobb teljesítménnyel kell adnia a mobilnak. A mobiltelókat előírás szerint kikapcsolva kell tartani repzajokon, mivel ott fenn nincs térerő, ergó amikor a teló keresi az adót, azt max teljesítménnyel teszi. A nagypofájú emberekről meg ne is beszéljünk, aki csakazért is meg akarja mutatni a többinek, hogy a műholdas telefon tényleg mindenhol használható (ha jól emléxem, ennek a frekvenciája ráadásul közel is van a GPS-hez, valamint ne felejtsd el, hogy némelyik szolgáltató nem 900-on, hanem 1800-on sugároz, a GPS pedig 1500 ill. 1200-on mozog). -
lowdog #15 azér nem mindegy, hogy autót vagy repülőt vezetsz épp (vagy ülsz benne), mikor a GPS téveszt esetleg picit a mobil vagy más miatt :) -
m3200gt #14 Nem a korlátok még mindig kb. ezek.
Jelenleg max gurulás közben tudsz beszélni.
Ezért írtam, hogy vakítás ez az egész érvrendszer. -
RiddleR #13 Az már ezexerint rég elmúlt, hogy a GSM esetében ~180km/h haladási sebesség a max megengedett a korrekt működéshez? Természetesen nem minden esetben. Bár 300 felett már gondolom mindegy, illetve 10km magasan sem nagyon tudom, hogy hogyan telefonálnak. Vagy csak kimondottan a le- és felszállásra koncetráltak csak? -
m3200gt #12 Nem teljesen világos, hogy a technológiai fegyelem be nem tartása hogy jön ide.
Technikai értelemben abszolut nem zavarna, hogy hányan telefonálnak, max. alvás közben zavarna. Utazási magasságban egyébiránt nem lehet telefonálni mobillal, ez is az ide vonatkozó szabványokból illetve a rendszerek korlátaiból következik.
A tervezettben szerint a gép belsejében egy mobil cella működne, más operátorral és erre kell "rároamingolni". Ebből következően a mobilok a legkisebb teljesítmény szinten működnének ~10mW. -
#11 m3200gt:
Nyugodt szívvel ülnél-e egy olyan gépen ahol 300 utasból 200 Tokióig telefonál?
A szabvány az egy dolog.
A másik dolog meg az, hogy nem tartják be.
Nézd csak meg a repülőgépszerencsétlenségeknek egy nagy hányada azért következett be, mert az ALAPVETŐ szabványban leírtakat SEM tartották be (lsd. pl a Japan Airlines egyik gépének tragédiája, ahol ugye a javításkor nemes egyszerűséggel elfelejtettek +1 szegecssorral dolgozni).
Ilyen esetek után és főleg, hogy 20-25 éves gépek sem ritkák a levegőben még bízzunk abban, hogy tuti, jó a szigetelés ezen a 20 éves gépen hiszen az IEEE szabványban ez le van írva -
m3200gt #10 A lényeg egy része az utolsó bekezdésben van.
Abszolut nem igaz, hogy ezekkel a berendezésekkel lehetne zavarni a gép elektronikáját (IEEE szabvány). Ezt csak az amerikai lobbi állítja. Leginkább a távirányítású bombáktól tartanak, melyeket jelenesetben pl. mobilról lehetne aktiválni. -
#9 Zavarót azért ne szerelj a gépbe, mert akkor magát a gépet is zavarnád.. -
#8 Még valami! A mobil zavarja a GPS-t.
Gondoljuk csak át, milyen eszközeink vannak napi használatban:
- GPS + autó telefon
- PDA, GPS és a mobil adapterrel, magyarul GPS és mobil egyben
- Laptop-ba GPS és kártya telefon
és még sorolhatnám, de ezeknél soha nem hallottam senkitől, hogy gond lett volna, pedig az ilyen integrált cuccok minősége, árnyékolása, biztonsági megoldásai biztos, hogy sokkal gagyibbak, mint a repülön használt technikák. Vagy??? -
#7 Hát nem tudom! Még a mobilnál el tudom képzelni, hogy talán zavar, de mi zavar egy mp3 lejátszóban? Múltkor egy utaskisérő azért szólította fel az egyik utast, mert az videozott leszállás közben.
Az egész gép tele van elektronikus műszerekkel, amik elvileg sugároznak. Miért zavaró egy nyavadt video kamera?
A másik amit nem értek, hogy mennyibe tellene egy zavarót felszerelni a gépre igy mindenkinek elmenne a kedve a mobilozástól!
Egyébként ennek ellenére nem értem, hogy mit és miért zavar egy mobil telefon? -
#6 Minden barom idiótát leütnék akinek mániája telefonálni a gépen! Nem bírják ki nélküle pár órát? Jó játék más életével játszadozni?!
Nehéz felfogni, hogy nem véletelenül tilos?!
Mellesleg végre egy hely ahol nem csörög melettem semmi.
-
Cat #5 és még mondják egyesek, hogy az ember kikapcsolta az evolúciót... :) -
#4 AKKOR ezentúl csak telefonálni fogok ha megyek nyáron nyaralni a repülőgépen. -
Cat #3 én mellettem szoktam tartani a mobiltelót, és onnan tudtam hogy nemsokára meg fog csördülni, hogy a régi CRT monitorom képe kicsit beremegett. Egy idő után ilyenkor automatán ránéztem a telora :) (a mostani LCDnél nincs ilyen)
namármost képzeld el ugyanezt, hogyha valamilyen nagyon érzékeny kábel van melletted - ugyan szigetelnek mindent, de jobb a biztonság, nem? a saját érdekedben... -
#2 "de mégis, hogyan zavarna be a GPS jelbe a mobil?"
Ne legyél ennyire "szakbarbár". Nem a GPS jelekbe zavar be, hanem a repülőgépen található vevőkészülékbe zavarhat be.
Tedd csak oda bármilyen szórakoztató elektronikai eszközödhöz a telód, ha éppen kapásod van... tudod: titiri-titiri-tiiiiiiii---ti-ti-ti :-) -
#1 hm, azt hiszem londonba mentünk.. vagy jöttünk onnan.. és akkor még nem volt HD-s mp3 playam, csak egy ócckúl sony mp3-as discman.
mivel a stewardess képtelen volt megindokolni nekem hogy mért is veszélyes a discmanem, ezért kellő ívből tettem rá, mondtam neki, hogy amint zuhanunk megnyomom a stop-ot :]
Ugyan az aviáció elektrotechnikai oldalához nem sokat konyítok, de mégis, hogyan zavarna be a GPS jelbe a mobil? Pl a kézi GPS vevők, amiket mobilba tesznek, azok is jól működnek.. mégis .. akkor meg? szóval WTF ez így, persze lehet, hogy van valami logikus és kellően racionális magyarázat, tehát aki esetleg birtokában van, ossza meg velem, köszönet :D