Gyurkity Péter

Vizsgálják az online zene árazását

A világhálón felbukkant hírek szerint a tengerentúlon ezúttal a nagyobb kiadókat, pontosabban azok árait veszik górcső alá, igyekezvén kideríteni, hogy minden rendben van-e ezen a téren.

A Reuters értesülése szerint a vizsgálatot az amerikai Igazságügyi Minisztérium rendelte el, amely éppen a napokban hozott újabb döntést a memóriaárak rögzítésének ügyében. Ezúttal a zenei piacon jól ismert nagyobb kiadók kerülnek sorra, amelyek közül egyesek állítólag már megkapták az idézést, míg a többiek esetében ez az elkövetkező napokban várható.

A jólértesültek szerint a minisztérium vizsgálata nyomon követi Eliot Spitzer, New York állam főügyészének hasonló kezdeményezését, aki szintén a nagyobb kiadó vállalatok online árainak kialakítására kíváncsi. Felmerültek ugyanis olyan vádak, miszerint ezek az árak túlságosan magasak, illetve, hogy a variálható mennyiség nem tölti be pontosan szerepét. Az érintettek között ott van a Warner Music Group, az EMI Group, az Universal Music Group és a Sony BMG, a Sony és a Bertelsmann közös leányvállalata. Az értesülés szerint ez utóbbi már megkapta a beidézést, és a többieket is értesítették, hogy ez a napokban esedékes. Hivatalos megerősítést sem a kiadók, sem az Amerikai Igazságügyi Minisztérium szóvivőjéből nem sikerült kicsikarni, így jelenleg csak annyit valószínűsíthetünk, hogy a közeljövőben megindul az újabb vizsgálat.

Ebben várhatóan az árazásra koncentrálnak majd, illetve arra, hogy a kiadók között létrejött-e hallgatólagos megállapodást a díjak mértékéről. Némileg hasonlít a helyzet a memóriagyártók esetére, akiknél bebizonyosodott, hogy 1999 és 2002 között titkos megállapodások révén rögzítették áraikat.

Emlékezhetünk arra, hogy Steve Jobs, az Apple elnöke tavaly egyenesen kapzsinak nevezte a kiadókat, amiért azok nagyobb részesedésre vágytak a világhálón értékesített dalok után. Ez ugyanis maga után vonta volna az árak megemelését, amit a cég mindenképp igyekezett elkerülni - a hangadók között ugyanez a négyes szerepelt, amelyek együttesen a piac 75 százalékát uralják.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • strogg #8
    Thx :))
  • Zedas #7
    Nagyon jó cikket írtál, gratula!

    Egyébként ha magyarországon meg merik lépni a másolási jog korlátozását gyűjtök egy csomó embert és be fogom perelni a kiadókat úgy általában az üres médiákárába épített plusz jövedelmük miatt. Megjegyzem, ezt már most meg lehetne tenni a másolásvédett termékek miatt.

    A nagy helyzet az, hogy a kiadóknak már a tehetségek felkarolásán kívül semmilyen szerepe nincs, csak rajta ülnek az egész médiaiparon és szedik a sápot köbméterszámra. A zsírozással meg jól bebiztosították magukat. Remélem a net kihúzza alóluk a szőnyeget.
  • strogg #6
    Ezen a cikken felbuzdulva regisztráltam magamat a t-online zeneboltjában. A weboldamon írtam róla tesztet. (dancsokzoltan.com) Szerintem annyiból tanulságos, hogy mik a feltétlek, tehát mit kapsz a pénzedért. tömören: lóxart.
  • GodBadka #5
    Ez így van.
    A kiadók ezen akarnak még drágítani.
  • pemga #4
    Én anno nézegettem, itt az sg.fórumon is. Valami jópár cd esetén drágább volt ha az album összes számát egyenként megvetted iTunes-on, mintha a dobozos cd-t vetted volna meg. (amazon árakat hasonlítottam össze iTunes árakkal)
  • strogg #3
    Ez jó hír. Az USa-ban a kartell vád nagyon súlyos. És komolyan veszik nagyon. Ha tehát megállapítják, hogy kartell összefogás történt, nagyon kemény anális behatolás fog történni :)))
    Ideje volt ennek. És ha ez a precedens megtörténik, onnantól a CD árazással is oda kell figyelniük.

    Mondjuk mi ebből nem sokat fogunk érezni. Nézd meg a magyar zeneboltokban milyen áron van egy ganxta szám. Ergo: magas ár, okádék minőség. Ez a mahasz...
  • MacrosTheBlack #2
  • artschiatwork #1
    ne csak ellenőrizzék, kényszerítsék a kapzsi, pénzsóvár mocsok kiadókat arra, hogy vigyék jóval lejjebb az árakat.