Gyurkity Péter
A Napster a Microsoftban látja stagnálása okát
A kilencvenes években berobbanó, majd stagnáló Napster a Microsoftot és a nagyobb szórakoztatóelektronikai gyártókat okolja gyengülő eredményeiért, illetve az Apple folyamatos fölényéért.
Chris Gorog, a Napster első embere az egyszerre három helyszínen, New Yorkban, Párizsban és Hong Kongban zajló Reuters Global Technology, Media and Telecoms Summit rendezvényen beszélt cége kilátásairól, illetve gyengélkedésének okairól. Ezek között legfontosabbnak a Microsoft és a nagyobb gyártók hibáit, tévedéseit említette, amelyek révén az Apple folyamatosan fenn tudja tartani megszerzett egyeduralmát az online zenei piacon.
Az egykor oly népszerű szolgáltatást megalapító vállalat romló mutatóiról már januárban beszámoltunk. Akkor többek között megtudhattuk, hogy bár az előfizetők száma három hónap alatt 12 százalékkal nőtt, megduplázva az egy évvel korábbi eredményüket, a cég mégsem termel nyereséget. Mi több, tavaly novemberben 13,6 milliós veszteségről adtak hírt, és helyzet azóta sem javult - felmerült a szolgáltatás eladásának, illetve a cég felszámolásának ötlete is, enyhébb változatként pedig a tömeges elbocsátás jött szóba.
Gorog mostani nyilatkozatában másokra hárította a felelősséget. Szerinte ugyanis elsősorban a Microsoft és a szórakoztatóelektronikai piac jelentősebb szereplőinek hibája, hogy mindeddig nem sikerült kikezdeni az iTunes/iPod sikerét. A szoftvercég saját formátuma, illetve digitális jogkezelő megoldása, a gyártók pedig - elsősorban a Samsung, a Sony és a Creative - pedig hordozható lejátszóik kapcsán érintettek az ügyben. A cél közös, ez pedig megtörni Steve Jobsék fölényét, ám ez mindeddig nem sikerült. A Napster tehát, amely úgy gondolta - és továbbra is kitart emellett -, hogy a Microsoft "ökoszisztéma" és a Windows Media formátum végül mindenképp győzedelmeskedik, némileg bakot lőtt.
A vezérigazgató egyben elismerte, hogy cége - amely márkanevén kívül tulajdonképpen semmit sem birtokolt - igencsak megküzdött a piacon a befektetőkért (részvényesekért) és partnerekért. Bár folyton felbukkannak a cég felvásárlásáról szóló mendemondák, Gorog ezúttal is tagadta, hogy bármikor is komolyan foglalkoztak volna az eladás gondolatával. Véleménye szerint a piacon 12-24 hónapon belül alapvető változások következnek be, mivel az Apple nem tudja majd tartani a versenyt a nagy gyártók és a Microsoft táborával. Igaz, ez utóbbi cégeknek nehezebb dolguk van, hiszen nem az egy eszköz, egy technológia elvet követik.
Chris Gorog, a Napster első embere az egyszerre három helyszínen, New Yorkban, Párizsban és Hong Kongban zajló Reuters Global Technology, Media and Telecoms Summit rendezvényen beszélt cége kilátásairól, illetve gyengélkedésének okairól. Ezek között legfontosabbnak a Microsoft és a nagyobb gyártók hibáit, tévedéseit említette, amelyek révén az Apple folyamatosan fenn tudja tartani megszerzett egyeduralmát az online zenei piacon.
Az egykor oly népszerű szolgáltatást megalapító vállalat romló mutatóiról már januárban beszámoltunk. Akkor többek között megtudhattuk, hogy bár az előfizetők száma három hónap alatt 12 százalékkal nőtt, megduplázva az egy évvel korábbi eredményüket, a cég mégsem termel nyereséget. Mi több, tavaly novemberben 13,6 milliós veszteségről adtak hírt, és helyzet azóta sem javult - felmerült a szolgáltatás eladásának, illetve a cég felszámolásának ötlete is, enyhébb változatként pedig a tömeges elbocsátás jött szóba.
Gorog mostani nyilatkozatában másokra hárította a felelősséget. Szerinte ugyanis elsősorban a Microsoft és a szórakoztatóelektronikai piac jelentősebb szereplőinek hibája, hogy mindeddig nem sikerült kikezdeni az iTunes/iPod sikerét. A szoftvercég saját formátuma, illetve digitális jogkezelő megoldása, a gyártók pedig - elsősorban a Samsung, a Sony és a Creative - pedig hordozható lejátszóik kapcsán érintettek az ügyben. A cél közös, ez pedig megtörni Steve Jobsék fölényét, ám ez mindeddig nem sikerült. A Napster tehát, amely úgy gondolta - és továbbra is kitart emellett -, hogy a Microsoft "ökoszisztéma" és a Windows Media formátum végül mindenképp győzedelmeskedik, némileg bakot lőtt.
A vezérigazgató egyben elismerte, hogy cége - amely márkanevén kívül tulajdonképpen semmit sem birtokolt - igencsak megküzdött a piacon a befektetőkért (részvényesekért) és partnerekért. Bár folyton felbukkannak a cég felvásárlásáról szóló mendemondák, Gorog ezúttal is tagadta, hogy bármikor is komolyan foglalkoztak volna az eladás gondolatával. Véleménye szerint a piacon 12-24 hónapon belül alapvető változások következnek be, mivel az Apple nem tudja majd tartani a versenyt a nagy gyártók és a Microsoft táborával. Igaz, ez utóbbi cégeknek nehezebb dolguk van, hiszen nem az egy eszköz, egy technológia elvet követik.