SG.hu

MI-nagyi köti le a telefonos csalókat

Egy mesterséges intelligencia által generált angol nagymama kanyargós, időpazarló beszélgetésekkel rabolja a csalók figyelmét. De vajon tényleg eredményes a csalók áradatának visszaszorításában?

Daisy Harris szereti a madarakat - van is egy az ablaka előtt. Szívesen mesél a kötögetésről, a macskáját pedig Bolyhosnak hívják. Szereti a teát és a kekszet. És úgy tűnik, egyszerűen antitalentum az internet kezeléséhez. El tudnád neki magyarázni még egyszer mit kell csinálnia? Ez az általános hangulata az O2 brit telefonszolgáltató által készített nagymamával folytatott beszélgetéseknek, amelyet a cég a telefonos csalók visszaszorítására tett erőfeszítései részeként mutatott be. A társaságnak nincs joga vagy bármilyen lehetősége a csalók kikapcsolására, és nem hatóság, hogy bármilyen eljárást tudjon indítani ellenük. De amikor egy a szolgáltató által ismert csaló tárcsáz, hatalmukban áll őt Daisy-hez irányítani, hogy elpazarolják az idejüket.

Egy potenciális csalóval folytatott beszélgetés során a brit telefontársaság által a telefonos csalások elleni küzdelemre bevetett mesterséges intelligenciájú nagyi ördögien barátságos és mentes az olyan terhektől, mint az alvásigény. "Ezek az emberek nem tudnak csak úgy beszélgetni több ezer csalóval” - mondta Morten Legarth, aki a londoni VCCP reklámügynökséggel együtt segített Daisy kifejlesztésében. "De van egy olyan elképzelés, hogy az MI képes a probléma csökkentésében.”

A telefonos csalások elképesztő méreteket öltöttek: a Hiya biztonsági cég szerint tavaly naponta több tízmillió csaló hívás indult világszerte. Egy csalás elleni konzorcium szerint több mint 1 milliárd dollárt loptak el, úgy, hogy emberek gyanútlanul átadják banki adataikat, jelszavaikat vagy más személyes információikat ártó szándékú személyeknek. Az internet nagyon megkönnyítette ezeket a csalásokat, és bár a csalók nem tesznek különbséget, az idősebb felnőttek számítanak a legkönnyebb prédának. Egy brit tanulmány szerint a 75 év felettiek 40 százaléka számolt be arról, hogy legalább havonta, ha nem naponta kap csaló hívásokat. A probléma Magyarországon is jelentős, a rendőrség rendszeresen próbálja felhívni az idősebb állampolgárok figyelmét az unokázós csalások jellemzőire, mégis szinte hetente számol be a média olyan esetekről, hogy például az átvert idős szülő milliókat dob le ismeretlen embereknek az erkélyről.


Daisy a technológiával kapcsolatos tanácstalanságával és elkötelezettségével - legalábbis kezdetben - tökéletes célpontnak tűnik. Fejlesztői elmondták, hogy az elvárásokhoz igazodtak, gyakran saját nagymamáikból merítettek ihletet. "Sokat merítettem a nagyimból. Mindig a kertjében lévő madarakról beszélt” - mondta Ben Hopkins, aki szintén a VCCP-projekten dolgozott. Ahelyett, hogy szinkronszínészt használtak volna Daisy betanításához, a csapat úgy döntött, hogy egyik kollégájuk nagymamáját veszik igénybe, aki bejött egy teára, és órákig tartó párbeszédeket rögzített.

A másik oldalról szakértőként egy Észak-Írországban élő, Jim Browning néven a YouTube-on posztoló, termékeny csaló segítette az O2-t és a VCCP-t Daisy kifejlesztésében. Olyan technikákkal pumpálta tele, amelyekkel a csalókat a telefonnál tarthatja. A nagymama sokat beszél olyan témákról, mint a hobbija vagy a családja, és technológiai alkalmatlanságot színlel. Az egyik esetben három telefonos csaló egy majdnem egyórás hívás során hiába próbálta arra rávenni Daisyt, hogy írja be a „www.” szót egy webböngészőbe.

Mégis, a csaló hívások puszta mennyiségét tekintve Daisy erőfeszítései kevéssé jelentenek akadályt, inkább csak egy kis sebességkorlátozásnak számít. Az O2 ügyfelei nem tudják továbbítani a kétes hívásokat Daisy-nek; ehelyett ő válaszol néhány különböző telefonszámra a csalók által tárcsázható számjegyek hatalmas szénakazlából. "Bár ez gyakorlati szinten megzavarja a műveleteket, szélesebb értelemben nem állítja meg a csalást” - mondta Elisabeth Carter, a londoni Kingston Egyetem kriminológus docense. Dr. Carter szerint ne próbáljuk követni Daisy példáját a csalókkal való packázásban. Bármennyire is kielégítő érzés lehet, „a legjobb, amit tehetünk, hogy nem veszünk részt a beszélgetésben, letesszük a telefont és jelentjük az esetet” - mondta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!