Napi Online

Digitálisan pontosabb, de drágább is a célzott reklám

A csatornaszám emelkedésével kibontakozó médiapiaci szegmentáció következtében a célközönség eléréséhez a mainál jóval több csatornán kell majd jelen lenni, ami jelentősen drágíthatja a televíziós reklámozást.

Az biztos, hogy jelentősen átalakítja a magyarországi televíziós reklámpiacot a digitális technológia 2012-ig lezáruló bevezetése. Macher Szabolcs, az OMD Médiaügynökség ügyvezető igazgatója szerint a következő négy-öt évben megerősödik ugyan az online-média szerepe, a televízió azonban megőrzi dominanciáját a reklámpiacon, igaz, egészen más szerkezetben, mint ma. A digitális televíziózáshoz kapcsolódó új szolgáltatások valószínűleg lassan terjednek majd, minthogy a kezdetben igen költséges technológiára nem lesz túl nagy igény - véli Szemes Éva, a Marketing Concept ügyvezető igazgatója -, középtávon azonban fel lehet készülni az ezek nyomán bekövetkező reklámpiaci átrendeződésre.

A digitális technológia révén ugyanis akár több százra nőhet a piacon jelen lévő csatornák száma, ami a televíziós reklámpiac szétdarabolódásának irányába hat. A ma a két országos kereskedelmi adó által uralt piac (a televíziós reklámköltés mintegy háromnegyede az RTL Klubhoz és a TV2-höz fut be) szegmentálódik: a nézők tévénézésre fordított idejüket több, illetve más csatornák között osztják majd el.

A reklámozóknak pedig követniük kell a változásokat, magyarán, a maival azonos nagyságú célközönség eléréséhez valószínűleg jóval több adón kell reklámidőt vásárolniuk, illetve más promóciós eszközökkel megjelenni, mint most. Ez bizonyosan magasabb költségszintet jelent, mint a jelenlegi egy vagy két csatornára jutó megjelenés. Macher szerint a piac szegmentálódása a televíziók oldaláról tarifaemelést válthat ki, a hirdetőknek már csak ezért is magasabb reklámkiadásra kell számítani.

A reklámanyagok előállítási költségeinek meghatározó tételei (a forgatási költségek) pusztán a digitalizáció miatt nem változnak, inkább az utómunkálatok igényelnek plusz ráfordítást. A digitális technológiával megvalósítható reklámblokk-szűrésnek köszönhetően ugyanis valamelyest háttérbe szorulhat a klasszikus tévéspot, míg az úgynevezett on-demand (a néző által szerkeszthető) tartalmak, az interaktivitás, valamint a műsorokban való termékelhelyezés és a szponzoráció nagyobb szerephez juthat.

Az árak alakulásáról máshogy vélekedik Serényi János, a McCann Erickson ügyvezető igazgatója, szerinte a nagyobb csatornakínálatnak, illetve a növekvő hirdetési felületnek köszönhetően csökken az ezer néző elérésére számított tarifa. Elképzelhető, hogy a tévécsatornák a jövőben összeállnak egymással, illetve internetes portálokkal, és csomagban értékesítik reklámidejüket. A digitális televíziózás a mainál sokkal célzottabb hirdetési lehetőségeket kínál a cégeknek - állítja Serényi. A szakértő szerint a nézők hiányolják az informatív szerepet is betöltő reklámokat.

Nagy-Britanniában például - ahol már működik a digitális műsorszórás -, sokan élnek a személyre szabott reklámblokk lehetőségével, vagyis meghatározzák, milyen témájú hirdetést szeretnének megnézni. A célirányosabb hirdetési tevékenységet segítik ezen túl az úgynevezett set-top-boxok, amelyeket a tévénézők otthonában telepítenek az antenna vagy a kábel, illetve a tévék közé, hogy "lefordítsák" a digitálisan érkező jeleket a tévékészülékek "nyelvére". Ezek segítségével információkat gyűjthetnek a csatornákkal és szolgáltatásokkal kapcsolatos nézői preferenciákról - teszi hozzá Szemes. Serényi úgy véli, hogy a célzott marketingnek ugyan számos előnye van, ugyanakkor adatvédelmi problémákat is felvet, mivel a néző médiafogyasztási adatait értékesíthetik a csatornák.

A digitális műsorszórás lehetővé teszi az osztott képernyős reklámozást, vagyis a hirdetések elkülönített területen, kép a képben mutathatók adás közben. Feltűnhetnek a képernyőn apró reklámgombok is, amelyekre kattintva a néző internetes jellegű oldalakra juthat, ahol további információkat szerezhet. A műsorvezetők ruházatát például a maitól egészen eltérő módon is lehet majd használni: a nézők ugyanis rögtön a képernyőn utánajárhatnak, hol és milyen áron szerezhető be a termék, ha az megtetszik nekik. Egy interaktív ablak segítségével pedig akár kérdéseket is feltehetnek a termékkel kapcsolatban, vagy jelentkezhetnek annak kipróbálására.

Az új hirdetési formák azonban számos szabályozási problémát is felvetnek: megnehezítik például a reklámok időtartamának, illetve a termékek elhelyezésének korlátozását. Az Európai Bizottság a múlt héten fogadta el az új televíziós irányelv tervezetét, amely lazítana az ezekkel kapcsolatos szabályozáson. A tévésorozatokban, filmekben engedélyeznék a kereskedelmi cikkek, szolgáltatások megjelentetését - igaz, ezt a néző előzetes tájékoztatásához kötnék. Továbbra is tilos lesz a nézőket félrevezető reklámokat sugározni vagy a terméket túlságosan előtérbe tolva hirdetni. Kedvező a csatornákra nézve, hogy megszűnne a hirdetések blokkosításának kötelezettsége, óránként viszont továbbra sem lehetne 12 percnél több reklámot közölni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Komolytalan #14
    Nem ismered őket. 1ik weboldal és webes alkalmazás fejlesztéssel foglalkozik (főleg intrás alkalmazás mostanában), másik online játékok fejlesztésével (apró (reklám)játékokra gondolj), harmadik meg csak tartalék, de hát fel kellett vágni és 3 jobban hangzik mint 2:-D
  • Hegyikecske #13
    meik 3 cég?
    :D
  • slackface #11
    hehe "vegyél vissza kicsit a lendületből" Kiez Te??? " összes nálunk fogható csatornára előfizetésem van (bocsika)"
    Dugd fel magadnak a tévédet seggfej.

    "látatlanban is ki merem jelenteni, hogy nálad jobban állok anyagilag (bocsika)"

    Te akkora egy nagy baszadék vagy..hogy mondhatsz ilyet? Modera pls.. bann foreva.
    Ilyen stílussal én a helyedben hangtompítót csavarnék a pofámra vagy nem itt fitogtatnám azt a kevés kis iq-mat.
    Nyugodtan ki lehet hagyni az sg látogatását ezentúl..nem leszel kitéve nagy veszélynek életed során..hidd el.
    De ha mégis maradnál én csak azt kívánom neked karácsony alkalmából,hogy hagyjon ki a szívverésed csak 5 percre és ha az nem lenne elég üssön el a betonkeverő és nyomjon rajtad egy mad-max kört.

  • IoIa #10
    Szerintem vegyél vissza kicsit a lendületből. Egyrészt azért, mert egészen véletlenül az összes nálunk fogható csatornára előfizetésem van (bocsika), másrészt azért, mert így látatlanban is ki merem jelenteni, hogy nálad jobban állok anyagilag (bocsika), szóval ne magadból indulj ki.
    Még sosem vettem reklám DVD-t, de biztos úgy van, ahogy írod.
  • Hegyikecske #9
    "A digitális műsorszórás lehetővé teszi az osztott képernyős reklámozást, vagyis a hirdetések elkülönített területen, kép a képben mutathatók adás közben." <<qrvajó, kell ez nekünk? én ottartok h már új tvt sem éri meg venni, előbb legyen értelmes adás mint a gsőzikét 2méteres interaktív adásba sugátoznák...
  • scooterbr #8
    "továbbra sem lehetne 12 percnél több reklámot közölni."

    Ez aztán fasza. Most egy óra alatt van vagy félóra reklám és nem tudja nézni műsort mert elalszik a reklámok alatt.
  • NEXUS6 #7
    Ja, nekem ilyen szempontból valamelyik rádió reklám "tetszett" a legjobban.
    Egy csákó percekig áradozik, hogy van az életének értelme, meg mennyire boldog, meg dinamikus, meg megvilágosodott, meg milyen jó a szex is mostanában.
    Erre a végén benyögi, hogy mert a shell kúton tankolt.

    Kész!
  • Cat #6
    Itt a kábelszolgáltatónak fizetsz, hogy foghasd a csatornát - a csatorna ebből nem sokat lát, kb. előfizetőnként max. 5-10 eurócentet.

    De ez ugyanigy van az élet más területén is: kimész az utcára, megveszed az ujságot, és az oldalak legalább 20%-án reklámok vannak. Megveszed a BKV jegyet, lemész a metroba (ahova csak az mehet le, aki fizet), és tele van oriásplakátokkal meg reklámtáblákkal. Szóval millió példa van még.
  • Commandante #5
    "Nem informál, hanem megpróbál befolyásolni, alapvetően még csak nem is becsapni, hanem valahogy az érzelmeimre hatva. "

    Pontosan. Ma mar nem a termeket, hanem az eleterzest probaljak elani (na jo, most nem a "szar de legalabb olcso" kategoriara gondolok).
  • Komolytalan #4
    "Szal sajnos a reklám azon a tévedésen alapul, hogy marketinggel a minőség pótolható (a szart is el lehet adni)."
    Sajnos ez nem tévedés hanem tény.