SG.hu·

Az IP-televízióé a jövő?

Avatott szakértők a Müncheni Médianapok nevű rendezvény keretében beszéltek arról, hogy hamarosan világszerte el fognak terjedni a szélessávú internet-hozzáféréseken nézhető televíziók.

"Ez lehet a XXI. század egyik sikersztorija, hiszen a jövő az IP és ettől már csak egy lépés, hogy az IP maga váljon televíziószabvánnyá" - nyilatkozta a rendezvényen Armin Cremerius-Günther, a Microsoft Németország Windows Kliens Üzleti Csoportjának a vezetője. Hasonlóképpen vélekedik Stefanie Lemcke New York-i médiakonzultáns is. "Hamarosan az internet és a televízió egybe fog olvadni és már a vilghálón fogunk tévét nézni. Új generációk fognak felnőni, akiknek ez teljesen természetes lesz és akiknek ezt nagyon könnyen elfogadják majd."

Klikk ide! Klikk ide!
Microsoft IP-TV - klikk a nagyobb változathoz

Régóta lehet hallani olyan véleményeket, miszerint a személyi számítógép, az internet és a digitális televízió előbb-utóbb egyetlen készülékké fog összeolvadni. Azonban Camille Zubayr, az ARD német televízió programigazgatóságának médiakutatási vezetője szerint sokan megfeledkeznek arról, hogy az ehhez szükséges technika még nem terjedt el és még az olyan fejlett országokban sem elérhető, mint Németország.

Ezzel a véleménnyel egyetértett Olaf Castritius, az NBC Universal Global Networks menedzserigazgatója is. "Mutassanak valakit, aki végig akar és fog nézni egy 90 perces játékfilmet a mobiltelefonja apró kijelzőjén. A szakembereknek tudomásul kellene venniük, hogy az emberek viselkedéséhez, életéhez kell alkalmazkodni és nem az emberek fognak alkalmazkodni a technológiákhoz. Az emberek még négy-öt év múlva is televíziót fognak nézni nem pedig internetes műsorokat" - jósolta a szakember.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© Gregorius2005. 11. 01.. 15:54||#44
Így van, ezért nem volt világos, amit az elõbb írtál. És a tisztán multicast jellegen kívül nem a csak a tisztán on-demand változat létezik, de teljesen mindegy milyen mértékben kívánják kicsit megbontani a tisztán multi-cast jelleget, az rögtön felveti az általam felvetett problémát. Ha pedig egyáltalán nem bontják meg, akkor éppen azok a többletszolgáltatások nem fognak létezni, amikrõl beszélsz.

Legalábbis az én véleményem szerint.

Számokba meg nem kell belemenni, úgysem mond semmivel többet nekem így az affin transzformációk lineáris homogén ábrázolása után a perspektivikus koordinátarendszerben. Értem enélkül is, amit mondasz, csak nem értek vele egyet teljesen. <#kacsint>
© dez2005. 11. 01.. 14:30||#43
Tökéletesen tisztában vagyok vele, amiket leírtál. De azt is tudom, hogy a p2p nem csak ennyi, és nem lehet csak úgy "kikapcsolni".
© shabba2005. 11. 01.. 13:41||#42
Ha nem multicast jellegû lenne hanem sima webcast akkor ahhoz az isten összes sávszélja sem lenne elég. Gondolj bele ha mondjuk 100ezer független kapcsolódás mézné a tv-t mondjuk 7Mbps-es MPEG-4-es bitrátável. Az összesen 700Gbps. És a százezer még egy olyan kicsi országhoz passzol mint a miénk, mi lenne ott ahol egy-két nagyságrenddel több a user, 70Tbps? Ráadásul tök pazarlás is lenne.

Ha veszek mondjuk 100 csatornát, abból legyen 20HD 10Mbps-en, és 80SD 5Mbps-en az összesen 600Mbps. Ez akár a mai gigabit gerincek is elbírják, és az IP alapú DSLAM-oknak is GE uplinkje van és képesek kezelni nagymértékû multicast forgalmat. Ami gond az last mile mert 5-10Mbps nagyon kevés elõfizetõhöz tud eljutni. Ráadásul egy háztartásban manapság is lehet több tv készülék amin függetlenül nézik a mûsort, szóval ez a sávszél igény csak fokozódik. És ugye ha megy a TV - márpedig az mehet csak úgy háttértv-ként is, hisz lazán bekapcsoljuk ha du. hazajöttük a munkából és megy este lefekvésik akkor is ha nem ülünk elõtte - és foglalja a sávszélt az nem lehet ok arra hogy adatszolgálatásra pedig ezért nem marad. Épp ezért a last mile szûkössége jelenleg a legnagyobb probléma ezen szolgáltatások elérhetõségénél.

A VoD már jobban eszi a sávszélt de azt nem járatják állandóan úgy mint egy tv-t ráadásul a fizetõs jellege is képvisel egyfajta korlátot ami visszafogja a mértéktelen használatát. Ugye a tékában sem éljük le az eletünket heti 2-3 filmmel bõven elvagyunk. Itt inkább a csúcsidõ effektus ami gondot okoz hisz a háztartások döntõ része egy késõ esti idõpontban fogja úgy gondolni na õ most "kivesz" egy filmet. Azért ezen is lehet segíteni ha elõrendeléses offline formában teszik inkább. Mondjuk kijelöli korábban mit szeretne offline letöltõdik a kért anyag a PVR merevlemezére és ha kész akkor indulhat a mozi, nem kötelezõ annak sem realtime streamben mennie.

És hogy van olyan hálózat ami már multicast ad jelenleg is. Ez most mint konkurens fog fellépni és nagy valószínûséggel nem is az ár hanem a szolgálatás kínálat bõsége lesz amivel versenyezni fognak. Egyébként ktv cégek ki is használják a saját kábelük eddigi multicast jellegét és nem IP-n adják a DTV-t hanem a hagyományos módon. IP-re csak azt teszik ami szükségszerû. De még tisztán optika kapcsolódásoknál is ahol három hullámhosszt használnak(adás,vétel,broadcast) ott is élnek azzal hogy a DTV-t nem pakolják IP alá(Ilyen pl. a Verizon féle FIOS TV). Persze telco cégeknél ahol továbbra is egy lerövidített réz last mile az átviteli közeg ott nincs ilyenre lehetõség így marad a tiszta IPTV, erre jó példa az SBC féle project LightSpeed.

Egyvalami biztos ha valaki elõrukkol valami új szolgáltatással annak legalább annyit kell nyújtania mint a piacon már jelen levõk mert különben senkit nem fog érdekelni. Épp ezért igen magasak az elvásrások IPTV terén az egyesült államokban hisz ott a DTV-nek már elég komoly múltja van a több száz csatorna kínálathoz és a HDTV-hez hozzászoktak a nézõk így számukra IP alapon is minimálisan ezt a szintet kell biztosítani. Idehaza ahol még mindig analóg a mûsorszórás és a HDTV ismeretlen fogalom sokkal könnyebb lenne elkápráztatni az embereket akár valami gyengébb minõségû digitálissal, mert nekik még az is újdonságszámba menne.
© shabba2005. 11. 01.. 13:12||#41
Egyébként ahogy nõ a tripleplay által várható többlet bevétel és az adatszolgálatásnak már nincs kizárólagos hálózatfenntartó szerepe úgy lesz majd egyre olcsóbb.

Azért vedd figyelembe az IPTV még elég erõsen jõvõbeli dolog ott ahol nincs meg a hozzá szükséges infrastruktúra. Márpedig az valahol úgy minimálisan 30Mbps körül kezdõdik.
© shabba2005. 11. 01.. 12:53||#40
A munkaadóm most már több mint nyolc éve egy kis magáncég aminek a profilja programozáshoz kapcsolódik. fatávhoz annyi közöm hogy van egy vezetékes elõfizetés a lakásban, de ezzel úgy gondolom még további 2.5 millión hasonlóan vannak.

Képzeld én is a sokat töltõk közé tartozom, viszony nem is járok szemellenzõvel és tisztában vagyok hogy ezzen a cselekedetemmel egy szûkebb réteghez tartozom ami a létszámához képest a teljes forgalom aránytalanul nagy százalékáért felelõs. És bizony ezen nagy forgalom döntõ része p2p ami nem épp legális forrásból táplálkozik.

Az hogy fizetsz havidíjat az IPTV-re az nemtom miért gond, a normál ktv-re is fizetsz. Ha eddig járták tékába filmet kölcsönözni, ott is fizettél minden kölcsönzés után. A Video on Demand semmi más mint egy onlány videotéka.

Ha pedig a médiatulajnak lesz egy szép nagy archivált mûsoranyaga ahonnan egy téka szerûen utólag megnézheted az elmulasztott mûsorokat akkor azért miért ne kérhetne pénzt ugyanúgy ahogy a tékában is fizetni kell. Elvégre itt egy téka filmes kínálatán felül mást is kapsz, és az utólagos hozzáférsért kell fizetni. Mert ha beállítottad a PVR-t és rögzítetted a kívánt adást akkor ugyanúgy meglesz mintha most felvennéd videora.

Attól mert más az átviteli közeg a szolgáltatások terén nincs igazán új a nap alatt. Ezekhez eddig is hozzájuthattál csak más szolgáltatóktól és nem a díványon csücsülve. Annyi változik hogy átviteli közeg azonos lesz és minden szolgáltatás majd ezen keresztül jut el hozzád, legyen az tv, (video)telefon, adat, onlány videotéka, stb.
© Gregorius2005. 11. 01.. 08:47||#39
Nem tudom, hogy az üzletpolitikában miért vagy te ennyire biztos? Néztünk már nagyobbat az internet fejlõdésében is.
Ha pedig tisztán multicast jellegû lesz az IPTV, na az lenne a legnagyobb marhaság véleményem szerint. Olyan hálózat, ami tisztán multicast jellegben mûködik, és TV mûsort sugároz, már van.
© dez2005. 11. 01.. 02:30||#38
"egy szûk kör warez igényeinek és internet tökrözési ösztönök kielégítésére"

Huh, már bocs, de te már teljesen hozzánõttél a munkaadód (ha jól sejtem T-Com) mentalitásához? Ez itt kb. olyan, mintha azt írnád, ide lõjetek, kis köcsögök!

Ráadásul ez komoly csúsztatás, amellett, hogy sértõ ledegradálás. Nem mindenki tölt le mindent, mivel lehetetlen is lenne, hanem ami érdekli. (Legalább érdekli õket valami! De ti majd tesztek róla, hogy ezt "visszaszorítsátok", ugyi?)

Pl. nagyszerû dolog begyûjteni azokat a filmeket, zenéket, stb., amiket szeretünk, és talán gyerekkorunkban halottunk/láttunk utoljára, tudni, hogy megvan, és bármikor elérhetõ. Nem pedig több ezer Ft/DVD, vagy akár x száz forint/megnézés alapon (ha egyátalán benne van az elérhetõ DVD v. payperview kínálatban).

Azt hiszem, a szûk kör az inkább itt lesz: akik megengedhetik maguknak, hogy az összes arra érdemes filmet láthassák, zenét hallhassák, stb. <És fityiszt mutassanak azoknak, akik nincsenek ebben a helyzetben.> (De ugye ezek csak eladandó termékek, hol van az elõírva, hogy mindenkinek minden "fontosat" látnia kell...)

A havi ~10eFt, amibe a netszolgáltalás kerül már kevés, mi? Többet akartok kisajtolni a lakosságból. (Többtízezret, amibõl majd nagy kegyesen térítitek a netet.)

És nem is olyan szûk az a kör. Kb. minden 2. fiatal, akinek van nethozzáférése.

De inkább vissza a '20-as évekbe, amikor a szegényebbeknek (társadalom nagyobbik része persze, ma a "kevésbé tehetõsek") kuss volt...

Ja, telefonálni lehet majd a hagyományos módon, ingyenes tartalmakat elérve (anyám, barátnõm, stb.), vagy ott is csak fizetõs tartalom lesz?
© shabba2005. 11. 01.. 02:01||#37
Magáról az IPTV-rõl. Ahogy dez írta korábban a DTV-hez képest egy újabb lépcsõfok. Végülis csak az átviteli közeg változik ami magában hordoz pár új tulajdonságot, legfontosabb a nagyobb fokú interaktívítás. Errõl pedig korábbi IPTV-s cikk alkalmával már írtam ugyanúgy kétélû fegyver mint bármi más. Lehet hasznos a fogyasztónak is de a szolgálató is ugyanúgy kiaknázza a saját érdekei szerint. Szolgáltatói szemszögbõl a reklám része a legdöntöbb érv, mert sokkal célzottabban lehet reklámozni mint korábban, persze elõfizetõi oldalról ez még inkább tolakódónak fog érzõdni. Le merem fogadni hogy idõvel a set-top boxok firmwarejeinek hackelése is nagyüzemi méreteket fog ölni ahogy a tv-zõk ugyanúgy ráunnak a popup és egyéb tolakodó reklámra ahogy a neten is megvolt ez az evolúciós fázis.

A digitális tv eljövetele ugyanúgy törvényszerû kényszer szolgálató oldalról. Az egyre növekvõ elvásárok a szûkös és adott kapacitások optimálisabb elosztását követeli így a pazarlóbb analógnak idõvel mennie kell. Pl. egy ktv szolgálató kábelén jelenleg is megy analóg tv és net esetleg még ip telefon is egyidõben. De a netnet idõvel egyre több tér kell a rendelkezésre álló sávszélbõl miköben a csatorna kínálatot is bõvíteni kellene de ez együtt nehéz lesz. Épp elég gondot okoz majd a hazai késõi átállás hisz jó ideig apárhuzamosan analóg és digitális mûsorszórás duplán eszi az erõforrásokat. De ha már az analóg kiesik elég sok kapacitás szabadul fel a digitális tv és net bõvítésére persze csak addig amíg újra el nem fogy a kábelben rejlõ "erõ". Végül úgysem marad már alternatíva mint a totális átállás optikára.

De mûhódon is ugyanúgy jelentkezik a kapacitás korlátossága, és ez a HDTV mûsorok terjedésével mégjobban fokozódik. Nem véletlen hogy egyre jobban próbálják nyomni az újabb generációs codecek és szabványokat mert mind a sávszél optimalizását szolgálja.

És ez kapacitás korlátosság ugyanúgy jelentkezik a netnél is. Nem véletlen hogy egyre jobban terjed világszerte a pay-as-you-go model vagy limitálnak bizonyos attríbútumok mentén.

Persze azt is látni kell az IPTV még elég távoli dolog hisz elõbb a szükséges infrastruktúrát is meg kell teremteni. A hagyományos PSTN hálózatokon alapuló DSL megoldások nem nyújtanak elégséges sávszélt egy valódi tripleplay jellegû szolgálatáshoz. Ahhoz totál át kell építeni, közelebb kell vinni az optikát a fogyasztóhoz. És minél közelebb viszik annál alkalmasabbá válik a hálózat. De egy ilyen hálózat megteremtése sok pénz és sok idõ, 2010-15-ig ezzel még jól ellesznek a telcok hogy szélesebb körben is elterjedhessen.
© shabba2005. 11. 01.. 01:38||#36
Kár most elkezdeni aggódni. Szerintem sosem volt kétséges hogy a netszolgáltatók nem egy szûk kör warez igényeinek és internet tökrözési ösztönök kielégítésére építik a hálózatot hanem azért mert pénzt akarnak keresni vele, lehetõleg minél többet. Elég naív dolog azt hinni hogy a netszolgálató csak azért építi a csövet hogy aztán a tartalmat ingyen és bérmentve szervírozza a fogyasztónál. Ezt sem a tartalom tulajdonosok nem szívlelnék sem a szolgálatónak nem jó üzlet ingyen adni azt amibõl pénzt is lehet csinálni. Elég hamar felismerték a szolgálatók a tartalom az ami után pénzt kell kérni, az átviteli közeg csak az ezen tranzakcióhoz szükséges infrastruktúra ami ebbõl mellékesen is fedezhetõ.
© dez2005. 11. 01.. 01:19||#35
Igen, ez a beetetés idõszaka, aztán jön majd a kemény üzlet.

A fizetõképes kerestet sokkal kisebb lesz, de kit érdekel, a bevétel ugyanannyi lesz, mint most a sima elõfizetésbõl, vagy még több.