Figyelőnet
Úttalan utakon a digitális televíziózás
Elindult az Antenna Hungária digitális szolgáltatása. Az Antenna Digitalra előfizetők csaknem 100 műsor, négy nagy, több tematikus kis csomag és egyenként megrendelhető csatorna közül válogathatnak.
Már öt éve működik a UPC Direct digitális műholdas szolgáltatás, és egy éve a Jászságban működő PR Telecom kábeltársaság is kínál digitális csomagokat ügyfeleinek. Láthatóan tehát nem az Antenna Hungária az első olyan távközlési társaság, amely alkalmazza az új technológiát a műsortovábbításban. A földfelszíni televíziózás átállására a szabályozás hiányosságai miatt egyelőre még várni kell.
A digitális műsorelosztás a nyugat-európai államokban már mindennapos a nézők számára. Az új technológia nem csupán jobb kép- és hangminőséget biztosít az analógnál, hanem jóval több csatorna továbbítását, és Magyarországon jobbára még ismeretlen szolgáltatások bevezetését teszi lehetővé. Ilyen például az EPG, vagyis az elektronikus programkalauz, vagy a műsorok hozzáférhetőségét szabályozó szülői zár, ezt már az Antenna Hungária is biztosítja ügyfeleinek. Ezek a szolgáltatások és a fizetős csatornák (nálunk eddig csak az HBO-t lehetett önmagában, tehát nem csomagban előfizetni) megjelenése csak a kezdetét jelenti az újdonságoknak.
Decembertől megszűnt az AH analóg műsorelosztása, és az AntennaMikrót felváltotta az Antenna Digital. A korábbi 23 műsort tartalmazó csomag helyett a Budapesten és 30 kilométeres körzetében élők akár 100 programot is nézhetnek, ha az AH szolgáltatását választják. Négy fő- (Induló, Alap, Családi, Extra) és több tematikus (gyerek, film, kultúra, aktív, ismeretterjesztő, zene) csomagot kínál a társaság. Az egyik legnagyobb újdonságnak számít, hogy az HBO-csatornák mellett más műsorok is megrendelhetők egyenként. Az AH arra számít, hogy nem csupán megtartani tudja jelenlegi 65 ezres előfizetői táborát, hanem növelni is, és méltó versenytársává válhat a kábelszolgáltatóknak a fővárosban és vonzáskörzetében. A távközlési vállalat várakozásairól valamennyit elárul az az adat, hogy indulásként 80 ezer digitális dekódert vásárolt.
A digitális műsorterjesztés már nem ismeretlen Magyarországon. Öt évvel ezelőtt indította el a UPC Magyarország UPC Direct elnevezésű digitális műholdas szolgáltatását. A társaság két csomagot kínál, ezek mellé kérhetők további tematikus csomagok, például sport- és erotikus csatornák. A UPC Direct az országban bárhol fogható, és bár havi díja nem olcsó a hagyományos kábelcsomagok áraihoz viszonyítva, alternatívát jelent azok számára, akik nem rendelkeznek kábelcsatlakozással és keveslik a botantennával szabadon fogható három televíziót (M1, Tv2, RTL Klub). Ezzel a lehetőséggel ma mintegy 140 ezren élnek.
A kábelszolgáltatók közül az országban elsőként egy közepes társaság, a Jászságot bekábelező PR Telecom vágott bele a digitális szolgáltatásba 2004 decemberében. A cég tizenegy kistelepülésen több mint húszezer előfizetőt lát el Jászfényszarutól Szolnokig. Az analógban kínált alap- és családi csomag mellé egyenként öt tematikus adót tartalmazó digitális kiscsomagot választhatnak az ügyfelek. A digitális szolgáltatás penetrációja fél év alatt körülbelül öt százalékot ért el a térségben.
Noha a hazai legnagyobb berendezésforgalmazók arra számítottak, hogy ebben az évben tömegesen elindul a kábelhálózatok digitalizálása, a vételhez szükséges dekóderekből még csupán néhány ezer fogyott el. A szolgáltatók egyelőre még óvatosak, hiszen nem kis beruházásról van szó. 2006 azonban az áttörés éve lehet, több nagy és kisebb kábeltársaság is tervezi a digitális szolgáltatások bevezetését. A legtöbb előfizetővel rendelkező UPC Magyarország tervei között is szerepel, bár egyelőre konkrétumokról még nem beszélnek a vezetők. A T-Kábel már kidolgozta digitális kábelcsomagjait, amelyeket az analóg csomagok mellett kínál majd ügyfeleinek Budapest tíz kerületében és hét vidéki településen.
Bizonytalan törvényi szabályozás
A digitális földfelszíni televíziózás elindulása egyelőre még bizonytalan a szabályozás hiánya miatt. Az Európai Unió rendelkezése szerint 2012-ben kell lekapcsolni az analóg földfelszíni sugárzást, addig tehát Magyarországon is meg kell teremteni a technológiaváltás jogszabályi és műszaki feltételeit. Ez utóbbi jelenti a kisebb problémát. Az Antenna Hungária 1996 óta dolgozik a műsorszórás digitalizálásán, a társaság új többségi tulajdonosa, a svájci Swisscom is elkötelezett híve az átállásnak. Terveik szerint a következő években 12 milliárd forintot szánnak erre. A bevezetéshez szükséges jogi előírások megszületése azonban folyamatosan húzódik. Az Országos Rádió és Televízió Testület, valamint az Informatikai és Hírközlési Minisztérium munkabizottsága is dolgozik az ezzel összefüggő törvénymódosító tervezeteken, a javaslatok parlamenti jóváhagyása azonban bizonytalan ideig kitolhatja a módosítások életbelépését, tekintve, hogy az elektronikus hírközlési törvény mellett a médiatörvényhez is hozzá kell nyúlni.
A médiatörvény körüli végtelen huzavonában úgy látszik, a digitális televíziózás szabályozása valahogy kikerült a jogalkotók látóteréből, ezért Kovács Kálmán az alkotmánybírósághoz fordult. A szakminiszter meggyőződése, hogy mind a két alkotmánybírósági beadványa sikerrel jár majd. Szerinte nincs olyan ésszerű ok, amely továbbra is fenntartaná azokat a kereszttulajdonlási korlátokat, amelyek megakadályozzák ezen komplex szolgáltatások kialakulását. A digitális szolgáltatást kínáló vállalatok szerint gyors előrelépés következik majd az informatikai miniszter által benyújtott, a UPC-hez hasonló kábeltévés szolgáltatókat korlátozó, egyharmados médiatörvény megváltoztatásában, ez ugyanis nagyban elősegítené a jövőbeni terveik megvalósítását.
A digitális műsortovábbításban várhatóan néhány éven belül lehetőség lesz arra, hogy nem csupán csatornát, de egy-egy műsort, filmet kérjen a néző, és csak azért fizessen. A technológiával az interaktivitás, vagyis a kétirányú kommunikáció is megvalósul, így elindulhatnak a többszereplős játékok vagy a képernyő előtt ülő nézők bevonásával zajló műsorok. A digitális szolgáltatás vételére a legújabb televíziókészülékek már képesek, ezekből azonban még kevés van a háztartásokban, ezért egy set-top-boxra van szükség. A digitális dekóderekről általában bérleti díj fejében, vagy akár ingyenesen a műsorelosztók gondoskodnak.
Már öt éve működik a UPC Direct digitális műholdas szolgáltatás, és egy éve a Jászságban működő PR Telecom kábeltársaság is kínál digitális csomagokat ügyfeleinek. Láthatóan tehát nem az Antenna Hungária az első olyan távközlési társaság, amely alkalmazza az új technológiát a műsortovábbításban. A földfelszíni televíziózás átállására a szabályozás hiányosságai miatt egyelőre még várni kell.
A digitális műsorelosztás a nyugat-európai államokban már mindennapos a nézők számára. Az új technológia nem csupán jobb kép- és hangminőséget biztosít az analógnál, hanem jóval több csatorna továbbítását, és Magyarországon jobbára még ismeretlen szolgáltatások bevezetését teszi lehetővé. Ilyen például az EPG, vagyis az elektronikus programkalauz, vagy a műsorok hozzáférhetőségét szabályozó szülői zár, ezt már az Antenna Hungária is biztosítja ügyfeleinek. Ezek a szolgáltatások és a fizetős csatornák (nálunk eddig csak az HBO-t lehetett önmagában, tehát nem csomagban előfizetni) megjelenése csak a kezdetét jelenti az újdonságoknak.
Decembertől megszűnt az AH analóg műsorelosztása, és az AntennaMikrót felváltotta az Antenna Digital. A korábbi 23 műsort tartalmazó csomag helyett a Budapesten és 30 kilométeres körzetében élők akár 100 programot is nézhetnek, ha az AH szolgáltatását választják. Négy fő- (Induló, Alap, Családi, Extra) és több tematikus (gyerek, film, kultúra, aktív, ismeretterjesztő, zene) csomagot kínál a társaság. Az egyik legnagyobb újdonságnak számít, hogy az HBO-csatornák mellett más műsorok is megrendelhetők egyenként. Az AH arra számít, hogy nem csupán megtartani tudja jelenlegi 65 ezres előfizetői táborát, hanem növelni is, és méltó versenytársává válhat a kábelszolgáltatóknak a fővárosban és vonzáskörzetében. A távközlési vállalat várakozásairól valamennyit elárul az az adat, hogy indulásként 80 ezer digitális dekódert vásárolt.
A digitális műsorterjesztés már nem ismeretlen Magyarországon. Öt évvel ezelőtt indította el a UPC Magyarország UPC Direct elnevezésű digitális műholdas szolgáltatását. A társaság két csomagot kínál, ezek mellé kérhetők további tematikus csomagok, például sport- és erotikus csatornák. A UPC Direct az országban bárhol fogható, és bár havi díja nem olcsó a hagyományos kábelcsomagok áraihoz viszonyítva, alternatívát jelent azok számára, akik nem rendelkeznek kábelcsatlakozással és keveslik a botantennával szabadon fogható három televíziót (M1, Tv2, RTL Klub). Ezzel a lehetőséggel ma mintegy 140 ezren élnek.
A kábelszolgáltatók közül az országban elsőként egy közepes társaság, a Jászságot bekábelező PR Telecom vágott bele a digitális szolgáltatásba 2004 decemberében. A cég tizenegy kistelepülésen több mint húszezer előfizetőt lát el Jászfényszarutól Szolnokig. Az analógban kínált alap- és családi csomag mellé egyenként öt tematikus adót tartalmazó digitális kiscsomagot választhatnak az ügyfelek. A digitális szolgáltatás penetrációja fél év alatt körülbelül öt százalékot ért el a térségben.
Noha a hazai legnagyobb berendezésforgalmazók arra számítottak, hogy ebben az évben tömegesen elindul a kábelhálózatok digitalizálása, a vételhez szükséges dekóderekből még csupán néhány ezer fogyott el. A szolgáltatók egyelőre még óvatosak, hiszen nem kis beruházásról van szó. 2006 azonban az áttörés éve lehet, több nagy és kisebb kábeltársaság is tervezi a digitális szolgáltatások bevezetését. A legtöbb előfizetővel rendelkező UPC Magyarország tervei között is szerepel, bár egyelőre konkrétumokról még nem beszélnek a vezetők. A T-Kábel már kidolgozta digitális kábelcsomagjait, amelyeket az analóg csomagok mellett kínál majd ügyfeleinek Budapest tíz kerületében és hét vidéki településen.
Bizonytalan törvényi szabályozás
A digitális földfelszíni televíziózás elindulása egyelőre még bizonytalan a szabályozás hiánya miatt. Az Európai Unió rendelkezése szerint 2012-ben kell lekapcsolni az analóg földfelszíni sugárzást, addig tehát Magyarországon is meg kell teremteni a technológiaváltás jogszabályi és műszaki feltételeit. Ez utóbbi jelenti a kisebb problémát. Az Antenna Hungária 1996 óta dolgozik a műsorszórás digitalizálásán, a társaság új többségi tulajdonosa, a svájci Swisscom is elkötelezett híve az átállásnak. Terveik szerint a következő években 12 milliárd forintot szánnak erre. A bevezetéshez szükséges jogi előírások megszületése azonban folyamatosan húzódik. Az Országos Rádió és Televízió Testület, valamint az Informatikai és Hírközlési Minisztérium munkabizottsága is dolgozik az ezzel összefüggő törvénymódosító tervezeteken, a javaslatok parlamenti jóváhagyása azonban bizonytalan ideig kitolhatja a módosítások életbelépését, tekintve, hogy az elektronikus hírközlési törvény mellett a médiatörvényhez is hozzá kell nyúlni.
A médiatörvény körüli végtelen huzavonában úgy látszik, a digitális televíziózás szabályozása valahogy kikerült a jogalkotók látóteréből, ezért Kovács Kálmán az alkotmánybírósághoz fordult. A szakminiszter meggyőződése, hogy mind a két alkotmánybírósági beadványa sikerrel jár majd. Szerinte nincs olyan ésszerű ok, amely továbbra is fenntartaná azokat a kereszttulajdonlási korlátokat, amelyek megakadályozzák ezen komplex szolgáltatások kialakulását. A digitális szolgáltatást kínáló vállalatok szerint gyors előrelépés következik majd az informatikai miniszter által benyújtott, a UPC-hez hasonló kábeltévés szolgáltatókat korlátozó, egyharmados médiatörvény megváltoztatásában, ez ugyanis nagyban elősegítené a jövőbeni terveik megvalósítását.
A digitális műsortovábbításban várhatóan néhány éven belül lehetőség lesz arra, hogy nem csupán csatornát, de egy-egy műsort, filmet kérjen a néző, és csak azért fizessen. A technológiával az interaktivitás, vagyis a kétirányú kommunikáció is megvalósul, így elindulhatnak a többszereplős játékok vagy a képernyő előtt ülő nézők bevonásával zajló műsorok. A digitális szolgáltatás vételére a legújabb televíziókészülékek már képesek, ezekből azonban még kevés van a háztartásokban, ezért egy set-top-boxra van szükség. A digitális dekóderekről általában bérleti díj fejében, vagy akár ingyenesen a műsorelosztók gondoskodnak.