Berta Sándor

Nő az igény a beszédhangú tájékoztatásra

A Heidelbergi Technológiai Akadémia egyik rendezvényen felszólalók szerint rövid időn belül számítani lehet az internetezőket beszéddel tájékoztató, segítő oldalak széles körű elterjedésére.

Peter Weierich, a Sikom Software munkatársa úgy véli, hogy napjainkban jóval népszerűbbek azok a portálok, ahol a látogatókat beszéddel vagy hanggal tájékoztatják az őket érdeklő információkról, mint ahogy azt eddig hitték. A szakember szerint a beszédtechnológia felhasználható egy Quelle-katalógusból való rendeléskor éppúgy, mint egy koncertjegy-foglaló funkcióval kiegészített turisztikai portálon vagy egy, a beszédfelismerési technológiákon alapuló automatikus jelszógeneráló vagy biztonsági, személyazonosító rendszernél.

Robert Potzel, az European Media Lab kutatója elmondta, az emberek ahhoz vannak szokva, hogy a beszélgetőpartnerük különböző módokon visszajelez nekik, legyen az egy áh, igen, vagy egy ühümm. Így a beszélgetés folyamatos marad. Ezzel szemben a számítógépek és az emberek közötti beszélgetésekben minden egyes párbeszéd után létrejön egy kis szünet. A kutató szerint egy beszélgetésben, amikor a beszélgetőpartner a másik fél mondandójába befűz egy-két odaillő szót vagy mondatot, akkor a beszélgetés intenzív és folyamatos lesz. Egy hasonló beszélgetés kialakítása egy számítógéppel jelenleg szinte elképzelhetetlen, hiszen a számítógép nem rendelkezik azzal a képességgel, amit empátiának, vagyis beleérző képességnek neveznek.


Evelyn Kulessa, az Európai Utazási Biztosító telefonos ügyfélszolgálatának vezetője is beszélt tapasztalataikról. Mint a hölgy elmondta, 2002-ben a közel 450 ezer beérkező hívás 24 százaléka sikertelen volt, vagyis több mint 110 ezer hívás esetében nem jött létre az ügyfélszolgálati munkatárs és a hívott fél közötti telefonbeszélgetés. Ezért a biztosítónál úgy döntöttek, hogy egy új, intelligens rendszert helyeznek üzembe, ahol az odalátogatókat beszéddel is tájékoztatják az információkról. A módszer előnye, hogy a tájékoztatás nonstop, ami egy telefonos ügyfélszolgálat esetében nagyon költséges megoldás és nehezen megvalósítható.

A siker elsöprő volt. Az ügyfélszolgálat jelenleg már 510 ezer hívást regisztrál évente és az ügyfelek 86 százaléka választ kap az őt érdeklő kérdésekre. Szintén előny, hogy csökkent a várakozási idő, és csak azok az ügyfeleket irányítja a számítógép az ügyfélszolgálathoz, akiknek a kérdéseire az intelligens rendszer nem tudott kielégítő választ adni. Kulessa elmondta, hogy a portál elsősorban azoknak az ügyfeleknek segít, akiknek a kárigénye kevesebb mint 250 euró, számukra minden szükséges információt automatizálva is biztosítani tudnak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #12
    "Egyre nagyobb igény van rá.." Hát, szerintem az igény állandó (vakok, stb..), inkább a lehetőség nagyobb.
    A telefon hangmenüktől meg soxor kikészülök, ill kapásból a 0-át nyomom.
  • thhommy #11
    ha van már ien oldal vki tud mondani eggyet?
  • Caro #10
    Nem, és ez a baj. A netet nem lenne szabad ilyen üzleti alkalmazásoknak, mint a flash bekeríteni.
    Nyílt szabványokra van szükség. Felolvasásnál nem feltétlen a gépi hangot értettem.
    Valami MultiMedia File formátumra lenne szükség, ami lehetne a html továbbfejlesztése(hasonlóan tag-es rendszerű, egyebek). Csak tartalmazna még nyílt tömörítőalgoritmusokat, valami egyszerű programkód támogatást, táblázatot számított mezőkkel, stb. És egységesen Unicodera épülne.
  • [HUN]PAStheLoD #9
    Ennek nem sok értelme lenne... a HTML nem erről szól, nem is célja neki. Egy leíró nyelv, ami egyre inkább az interaktivitás felé mutat. Ez a felolvasós dolog pedig már egész jól működik bizonyos böngészők esetén.. persze az XHTMl kódot könnyebb feldolgozni.. tehát könnyebb felolvasni is.
  • Caro #8
    Inkább egy új HTML szabványra lenne szükség.
    Olyan, ami támogatja a hangokat, videókat, interaktív elemeket.
    Pl: ráhúzod az egeret egy gombra, akkor kis ablakban(mint a helyzetérzékeny súgó) megjeleníthet hozzá részletesebb leírást, és elkezdheti felolvasni is.
  • [HUN]PAStheLoD #7
    jó 5let, de ha olyan hosszan beszél, ahogy egynéhány üzleti oldal ír, akkor egy hétig hallgathatja amitől meg meg is süketül a gyengénlátó barátunk :/
  • smv #6
    Bár az Opera alapból tud ilyet, csak az a baj, h angolul. Nem tud valaki hozzá magyar felolvasót?
  • smv #5
    Elmondja szövegesen... Na mind1, hülyén fogalmaztam, meg írni se tudok, de a lényeget értitek.
  • smv #4
    A gyengénlátóknak viszont nem. ÚGy viszont szerintem nem hülye 5let, hogy ha megnyomsz valamilyen gombot, akkor az oldal elmondja szövegesen a tartalát. Úgy nem zavarná a rendesen látókat, és a vakoknak, és gyengénlátóknak igen nagy segítség lenne.
  • Flashy #3
    "Ezért a biztosítónál úgy döntöttek, hogy egy új, intelligens rendszert helyeznek üzembe, ahol az odalátogatókat beszéddel is tájékoztatják az információkról." mér előtte milyen volt a telefonos rendszer beszéd nélkül? :D
    de izé, most ez nem az az automata tájékoztató rendszer amit már nálunk is vagy 15 éve használnak a cégek hogy nyomja meg az 1-est ha X, 2-est ha Y? sőt, valami cigis cég ilyen ingyenes játékvonalán számokat már bemondásra is felismerte egész jól. nemtom mikor de 10 éve biztos volt.
    hogy weboldal beszéljen? nekem ne. nekem megfelelő a leírt információ.