Berta Sándor
A személyre szabott televíziós műsoroké a jövő
Néhány éven belül könnyen előfordulhat, hogy leülünk a televízió képernyője elé és mi döntjük el, hogy az adott műsornak melyik részletére vagyunk kíváncsiak. Az ötlet, legyen bármilyen futurisztikus, hamarosan valósággá válhat.
A tervek szerint a jövőben bárki törölheti majd a Titanic szerelmes jeleneteit, vagy bármely másik film őt nem érdeklő képsorait, esetleg eldöntheti, hogy a Star Wars filmekben csak az akciójelenetekre kíváncsi. Mindez úgy lehetséges, hogy nemrég elkezdődött egy európai projekt, amelynek a célja egy ambíciózus cél: a televíziótartalmak személyre szabott megjelenítésének megvalósítása. A New Media for a New Millennium (NM2) nevű programot többek között az Európai Unió is támogatja, nem kevesebb, mint 7,5 millió euróval.
A néző nem csak a filmekbe szólhat bele majd ily módon, hanem akár a film történetébe, cselekményébe, vagy egy jelenetbe is. Az NM2-ben olyan vállalatok vesznek részt mint a British Telecom, számtalan nagy európai egyetem (Cambridge, Ulster, Malmö, Helsinki), vagy a Sony NetServices. Maga a projekt 2004 szeptemberétől 2007 augusztusáig tart. A program fő célja, hogy a nézők, illetve a felhasználók olyan új gyártási eljárásokat és módszereket dolgozzanak ki, amelyeknek a segítségével a film- és a zenei ipar személyre szabott multimédiás tartalmakat (legyenek azok filmek, videoklipek stb.) tud készíteni. Ezzel párhuzamosan olyan új szoftvereket is kifejlesztenek, amelyek lehetővé teszik, hogy a televíziónéző maga irányíthassa a televízióműsorokat.
A projekt három éves időtartama alatt összesen hét tesztprodukciót készítenek majd el a szakemberek, ezek közül az egyik egy finn kísérleti televíziós showműsor lesz amelyet SMS-ekkel a nézők irányíthatnak majd és például egy-egy előre meghatározott szó segítségével meghatározhatók lesznek a show egyes karakterekei is. Ezen kívül átdolgozzák a Gormenghast nevű BBC-produkciót is - amely Mervyn Peake trilógiája - így a nézők több változat közül is választhatnak. Ezekhez a munkákhoz azonban a legkorszerűbb technológiákra van szükség, így például szélessávú internet-hozzáférésekre, olcsó adattárolókra, és hálózatokra kötött "intelligens perifériákra".
Doug Williams, a programban résztvevő British Telecom szakembere szerint jelenleg a televízió csak egy "buta készülék", amely csupán arra képes, hogy jeleket fogjon és azokat a néző felé továbbítsa. A projekt keretében azonban a szakemberek "megtanítják" a televízióknak, hogy az egyes tartalmakra úgy tekintsenek, mint a legókockákra, amelyeket többféleképpen is össze lehet rakni, mégis megkapjuk a végeredményt.
Az NM2-koordinátora, Peter Stollenmayer szerint a projekt legfőbb újdonsága az lesz, hogy - ha minden a tervek szerint alakul - a nézők néhány éven belül közvetlen kapcsolatban lesznek a televízióműsorokkal és meghatározhatják majd, hogy milyen jelenetet akarnak látni vagy hallani. A nézők tehát már nem passzív szemlélői, hanem aktív résztvevői és irányítói lesznek a televíziós műsoroknak.
A tervek szerint a jövőben bárki törölheti majd a Titanic szerelmes jeleneteit, vagy bármely másik film őt nem érdeklő képsorait, esetleg eldöntheti, hogy a Star Wars filmekben csak az akciójelenetekre kíváncsi. Mindez úgy lehetséges, hogy nemrég elkezdődött egy európai projekt, amelynek a célja egy ambíciózus cél: a televíziótartalmak személyre szabott megjelenítésének megvalósítása. A New Media for a New Millennium (NM2) nevű programot többek között az Európai Unió is támogatja, nem kevesebb, mint 7,5 millió euróval.
A néző nem csak a filmekbe szólhat bele majd ily módon, hanem akár a film történetébe, cselekményébe, vagy egy jelenetbe is. Az NM2-ben olyan vállalatok vesznek részt mint a British Telecom, számtalan nagy európai egyetem (Cambridge, Ulster, Malmö, Helsinki), vagy a Sony NetServices. Maga a projekt 2004 szeptemberétől 2007 augusztusáig tart. A program fő célja, hogy a nézők, illetve a felhasználók olyan új gyártási eljárásokat és módszereket dolgozzanak ki, amelyeknek a segítségével a film- és a zenei ipar személyre szabott multimédiás tartalmakat (legyenek azok filmek, videoklipek stb.) tud készíteni. Ezzel párhuzamosan olyan új szoftvereket is kifejlesztenek, amelyek lehetővé teszik, hogy a televíziónéző maga irányíthassa a televízióműsorokat.
A projekt három éves időtartama alatt összesen hét tesztprodukciót készítenek majd el a szakemberek, ezek közül az egyik egy finn kísérleti televíziós showműsor lesz amelyet SMS-ekkel a nézők irányíthatnak majd és például egy-egy előre meghatározott szó segítségével meghatározhatók lesznek a show egyes karakterekei is. Ezen kívül átdolgozzák a Gormenghast nevű BBC-produkciót is - amely Mervyn Peake trilógiája - így a nézők több változat közül is választhatnak. Ezekhez a munkákhoz azonban a legkorszerűbb technológiákra van szükség, így például szélessávú internet-hozzáférésekre, olcsó adattárolókra, és hálózatokra kötött "intelligens perifériákra".
Doug Williams, a programban résztvevő British Telecom szakembere szerint jelenleg a televízió csak egy "buta készülék", amely csupán arra képes, hogy jeleket fogjon és azokat a néző felé továbbítsa. A projekt keretében azonban a szakemberek "megtanítják" a televízióknak, hogy az egyes tartalmakra úgy tekintsenek, mint a legókockákra, amelyeket többféleképpen is össze lehet rakni, mégis megkapjuk a végeredményt.
Az NM2-koordinátora, Peter Stollenmayer szerint a projekt legfőbb újdonsága az lesz, hogy - ha minden a tervek szerint alakul - a nézők néhány éven belül közvetlen kapcsolatban lesznek a televízióműsorokkal és meghatározhatják majd, hogy milyen jelenetet akarnak látni vagy hallani. A nézők tehát már nem passzív szemlélői, hanem aktív résztvevői és irányítói lesznek a televíziós műsoroknak.