Hunter
A Space Ship One sikeres próbarepülést hajtott végre
Az első magáncég által kifejlesztett, ember vezette rakétahajtású repülőgép végrehajtotta első próbarepülését a kaliforniai Mojave sivatag felett. A Space Ship One (SS1) egyben az első ilyen repülőgép, ami átlépte a hangsebességet, a próbaút során óránkénti 1490 kilométeres csúcssebességet érve el.
A repülés, ami pontosan 100 évvel a Wright fivérek történelmi első repülése után zajlott igen nagy lépésnek számít a magán űrrepülés ösztönzésére kiírt 10 millió dolláros X-díj elnyeréséért folytatott küzdelemben. Az SS1-et a Scaled Composites fejlesztette ki, melyet a híres repülőgép úttörő, Burt Rutan neve fémjelez. A repülés négyhónapnyi meghajtás nélküli zuhanási és leszállási tesztsorozatot koronázott meg. A megfigyelők véleménye szerint az SS1 repülése a Wright testvérekéhez hasonlóan egy új fejezet kezdetét jelentheti az előttünk álló évszázadban.
Középen Paul Allen, a Microsoft társalapítója és a projekt fő támogatója épp kezet ráz Brian Binnie tesztpilótával, jobbszélen pedig a Scaled Composites alapítója, Burt Rutan áll
"A Wrightokhoz hasonlóan a Scaled Composites új szintre emelte a repülést, és mindezt kormányzati támogatás nélkül érte el" - mondta Rick Tumlinson, a Space Frontier Alapítvány vezetője. A teljes mértékben újrahasznosítható rendszer két járműből áll. Az egyik egy turbojet meghajtású szállítógép, a White Knight, ami a másik egységet, az SS1-et emeli körülbelül 15.000 méteres magasságba, ahol leválva a White Knightról begyújtja újszerű hibrid rakéta hajtóművét.
Az SS1 tesztpilótája Brian Binnie volt, míg a szállítógépet Peter Siebold kormányozta. A leválás pillanatában a két gép 0,55 Mach sebességgel mozgott. Ezután Binnie 60 fokos szögben felhúzta az SS1 orrát, és 15 másodpercre begyújtotta a rakétát. Ez óránkénti 1490 kilométeres sebességre, azaz 1,2 Machra gyorsította fel a gépet, elérve a 20.700 méteres magasságot. Ilyen magasságokban nem járt rakétahajtású repülőgép az X-15 hatvanas évekbeli próbarepülései óta. Végül az SS1 12 perc múlva siklórepülésben tért vissza a kifutópályára. A repülés alatt nem volt semmilyen probléma, a gép kerekei azonban landoláskor részben összecsuklottak és az egyik szárnyvég súrolta a kifutópálya betonját, kisebb sérüléseket okozva a gépen.
A SpaceShipOne-t rakétái 68000 láb magasba emelték
Az X-díj elnyeréséhez a gépnek 100.000 méteres magasságot kell elérnie három fővel a fedélzetén, majd két héten belül meg kell ismételnie ugyanezt a mutatványt. Rutan és munkatársai az elkövetkező hónapokban tovább folytatják óvatos közeledésüket a fenti értékekhez, minden egyes repüléssel egy kicsit magasabbra merészkedve.
Peter Diamandis az X-díj elnöke a New Scientist magazinnak elmondta, a versenybe benevezett 27 csapat közül a Scaled Composites az első, mely emberi próbarepülést hajtott végre. Egy magán finanszírozású rakétával embert reptetni egyértelműen az egyik legnagyobb próbatétel az X-díj felé vezető úton, hangsúlyozta Diamandis. Innentől a sebességre és a szerkezet túlhevülésére kell majd összpontosítaniuk. "Legalább három csapat halad szorosan a nyomukban" - tette hozzá Diamandis. "Nincs kétségem afelől, hogy egy éven belül győztest hirdethetünk."
A repülés, ami pontosan 100 évvel a Wright fivérek történelmi első repülése után zajlott igen nagy lépésnek számít a magán űrrepülés ösztönzésére kiírt 10 millió dolláros X-díj elnyeréséért folytatott küzdelemben. Az SS1-et a Scaled Composites fejlesztette ki, melyet a híres repülőgép úttörő, Burt Rutan neve fémjelez. A repülés négyhónapnyi meghajtás nélküli zuhanási és leszállási tesztsorozatot koronázott meg. A megfigyelők véleménye szerint az SS1 repülése a Wright testvérekéhez hasonlóan egy új fejezet kezdetét jelentheti az előttünk álló évszázadban.
Középen Paul Allen, a Microsoft társalapítója és a projekt fő támogatója épp kezet ráz Brian Binnie tesztpilótával, jobbszélen pedig a Scaled Composites alapítója, Burt Rutan áll
"A Wrightokhoz hasonlóan a Scaled Composites új szintre emelte a repülést, és mindezt kormányzati támogatás nélkül érte el" - mondta Rick Tumlinson, a Space Frontier Alapítvány vezetője. A teljes mértékben újrahasznosítható rendszer két járműből áll. Az egyik egy turbojet meghajtású szállítógép, a White Knight, ami a másik egységet, az SS1-et emeli körülbelül 15.000 méteres magasságba, ahol leválva a White Knightról begyújtja újszerű hibrid rakéta hajtóművét.
Az SS1 tesztpilótája Brian Binnie volt, míg a szállítógépet Peter Siebold kormányozta. A leválás pillanatában a két gép 0,55 Mach sebességgel mozgott. Ezután Binnie 60 fokos szögben felhúzta az SS1 orrát, és 15 másodpercre begyújtotta a rakétát. Ez óránkénti 1490 kilométeres sebességre, azaz 1,2 Machra gyorsította fel a gépet, elérve a 20.700 méteres magasságot. Ilyen magasságokban nem járt rakétahajtású repülőgép az X-15 hatvanas évekbeli próbarepülései óta. Végül az SS1 12 perc múlva siklórepülésben tért vissza a kifutópályára. A repülés alatt nem volt semmilyen probléma, a gép kerekei azonban landoláskor részben összecsuklottak és az egyik szárnyvég súrolta a kifutópálya betonját, kisebb sérüléseket okozva a gépen.
A SpaceShipOne-t rakétái 68000 láb magasba emelték
Az X-díj elnyeréséhez a gépnek 100.000 méteres magasságot kell elérnie három fővel a fedélzetén, majd két héten belül meg kell ismételnie ugyanezt a mutatványt. Rutan és munkatársai az elkövetkező hónapokban tovább folytatják óvatos közeledésüket a fenti értékekhez, minden egyes repüléssel egy kicsit magasabbra merészkedve.
Peter Diamandis az X-díj elnöke a New Scientist magazinnak elmondta, a versenybe benevezett 27 csapat közül a Scaled Composites az első, mely emberi próbarepülést hajtott végre. Egy magán finanszírozású rakétával embert reptetni egyértelműen az egyik legnagyobb próbatétel az X-díj felé vezető úton, hangsúlyozta Diamandis. Innentől a sebességre és a szerkezet túlhevülésére kell majd összpontosítaniuk. "Legalább három csapat halad szorosan a nyomukban" - tette hozzá Diamandis. "Nincs kétségem afelől, hogy egy éven belül győztest hirdethetünk."