Berta Sándor
Már az iskolabuszokat is ellenőrzik az Egyesült Államokban
Az Egyesült Államokban egyre újabb és újabb ellenőrző-felügyelő rendszereket dobnak piacra. A most bemutatott fejlesztés az iskolabuszok útvonalának és mozgásának másodpercre pontos nyomon követésére és ellenőrzésére irányult.
A legújabb ellenőrző készülék a National Scientific Corporation (NSC) cég IBUS nevű rendszere, amely kombinálja a műholdas helyzetmeghatározást, a vezeték nélküli hálózati (WLAN) és a rádiós chip-technológiát, valamint a SmartCard memóriakártyákat és a World Wide Webet. Az iskolások személyes adatait tartalmazó rádiós chipeket, illetve SmartCard-kártyákat a beszálláskor ellenőrzik. Az információt továbbítják a buszokon található központi számítógépbe, amely képes vezetéknélküli hálózatokhoz csatlakozni, és összeköttetésben áll GPS-szel, globális műholdas helyzetmeghatározó rendszerrel is.
A fedélzeti PC-t, amely nem nagyobb egy WLAN-készüléknél, egy rázkódás- és ütésbiztos alumíniumdobozban helyezték el. Az IBUS nem csak azt jegyzi fel, hogy melyik tanuló melyik megállónál szállt fel, hanem azt is, hogy hol szállt le a járműről. Az iskolai központi számítógéppel a vezeték nélküli hálózatok segítségével kapcsolatban álló fedélzeti rendszer automatikusan kiértékeli az így kapott adatokat és automatikusan riadót fúj, ha például az egyik gyerek hiányzik. Az IBUS összeköttetésben áll a Verify vállalat iVerifed nevű eszközével, amelynek a segítségével a szülők gyakorlatilag valós időben nyomon követhetik az iskolabusz és a csemetéik útját az interneten.
A fedélzeti és az iskolai készülékek összekötése azért is hasznos, mert így például kiderül, hogy egy gyerek lógott-e valamelyik napon az iskolából és ha igen melyik napon, illetve, hogy hogyan viselkedett az illető az iskolában. Erről természetesen a szülők szintén tudomást szerezhetnek a világháló segítségével. Az NSC szerint amennyiben a rendszert kibővítik például az iskolákban is elhelyezett kártyaleolvasókkal, úgy gyakorlatilag egy gyermek egész napjáról pontos információkat lehet kapni, megismerhetők a diákok kedvenc tartózkodási helyei és a szokásaik.
Hogy mennyire lesz népszerű az IBUS az Egyesült Államokban még kérdéses, ám a piac óriási, ugyanis az USA-ban naponta 440 000 iskolabusz közlekedik. Ezek a járművek nap mint nap 24 millió különböző gyereket szállítanak el az iskolába és vissza az otthonaikhoz. Nem is lehet csodálkozni tehát azon, hogy számos iskola máris jelezte: érdekli és szívesen tesztelné az új rendszert. Arról, hogy mit szólnak majd mindehhez a csemeték, egyelőre nem szól a fáma.
A legújabb ellenőrző készülék a National Scientific Corporation (NSC) cég IBUS nevű rendszere, amely kombinálja a műholdas helyzetmeghatározást, a vezeték nélküli hálózati (WLAN) és a rádiós chip-technológiát, valamint a SmartCard memóriakártyákat és a World Wide Webet. Az iskolások személyes adatait tartalmazó rádiós chipeket, illetve SmartCard-kártyákat a beszálláskor ellenőrzik. Az információt továbbítják a buszokon található központi számítógépbe, amely képes vezetéknélküli hálózatokhoz csatlakozni, és összeköttetésben áll GPS-szel, globális műholdas helyzetmeghatározó rendszerrel is.
A fedélzeti PC-t, amely nem nagyobb egy WLAN-készüléknél, egy rázkódás- és ütésbiztos alumíniumdobozban helyezték el. Az IBUS nem csak azt jegyzi fel, hogy melyik tanuló melyik megállónál szállt fel, hanem azt is, hogy hol szállt le a járműről. Az iskolai központi számítógéppel a vezeték nélküli hálózatok segítségével kapcsolatban álló fedélzeti rendszer automatikusan kiértékeli az így kapott adatokat és automatikusan riadót fúj, ha például az egyik gyerek hiányzik. Az IBUS összeköttetésben áll a Verify vállalat iVerifed nevű eszközével, amelynek a segítségével a szülők gyakorlatilag valós időben nyomon követhetik az iskolabusz és a csemetéik útját az interneten.
A fedélzeti és az iskolai készülékek összekötése azért is hasznos, mert így például kiderül, hogy egy gyerek lógott-e valamelyik napon az iskolából és ha igen melyik napon, illetve, hogy hogyan viselkedett az illető az iskolában. Erről természetesen a szülők szintén tudomást szerezhetnek a világháló segítségével. Az NSC szerint amennyiben a rendszert kibővítik például az iskolákban is elhelyezett kártyaleolvasókkal, úgy gyakorlatilag egy gyermek egész napjáról pontos információkat lehet kapni, megismerhetők a diákok kedvenc tartózkodási helyei és a szokásaik.
Hogy mennyire lesz népszerű az IBUS az Egyesült Államokban még kérdéses, ám a piac óriási, ugyanis az USA-ban naponta 440 000 iskolabusz közlekedik. Ezek a járművek nap mint nap 24 millió különböző gyereket szállítanak el az iskolába és vissza az otthonaikhoz. Nem is lehet csodálkozni tehát azon, hogy számos iskola máris jelezte: érdekli és szívesen tesztelné az új rendszert. Arról, hogy mit szólnak majd mindehhez a csemeték, egyelőre nem szól a fáma.