SG.hu

Jelentős a növekedés az on-line reklámpiacon

[Médiainfo] Idén hozzávetőleg 35%-kal növekedik az on-line reklámköltés - derül ki a red-stars által 2001-óta a médiatulajdonosok körében rendszeresen lebonyolított felmérés eredményeiből.

A red-stars felmérésének középpontjában ezúttal is az internetes médiatulajdonosok reklámpiaci bevételeivel összefüggő tapasztalatai és következtetései állnak. A kutatás 4-6 havonta vizsgálja az on-line médiapiac sarkalatos pontjait. 2003 telén a médiatulajdonosok az on-line piac 1,7-1,8 milliárd forint net-net valós reklámköltésére számítottak, amely tökéletesen fedi a 2003-as esztendő internetes költésének utólagosan számba vett adatait, és az ügynökségi jutalékokkal kiegészítve igen közel áll a Magyar Reklámszövetség által nemrégiben publikált 2,2-2,4 milliárd forintos szakértői becsléshez.

Idén tavasszal a pillanatnyi helyzetnek megfelelően további növekedést jósolnak a megkérdezettek. A bizakodó hangulatot már az év eleji adatok is alátámasztani látszanak, ami alapján ez az összeg év végére elérheti a 2,4 milliárd forintot, ami közel 35 százalékos növekedést jelent az elmúlt évhez képest. A médiatulajdonosok szerint a tavalyi lényegében stagnáló, sőt kis mértékben csökkenő tarifaárakhoz képest idén már kisebb áremelkedés várható. A legtöbb esetben ez nem éri el az infláció értékét, és főként azon médiumoknál lehet rá számítani, ahol megnövekedett a kereslet a hirdetési felületek iránt.

Az On-line Média Jövőkép Felmérés keretében megkérdezettek szerint elsősorban az FMCG szektor talált rá leginkább az Internetben rejlő hirdetői lehetőségekre. A 2003-as téli felmérés elkészítésekor még nem volt ennyire egyértelmű a helyzet, de a korábbi eredményeket is vizsgálva érzékelhető volt, hogy lépésről-lépésre foglalják el az ebbe a kategóriába sorolható hirdetők az őket megillető helyet. Többen említették még az ingatlanos és pénzügyi területen szolgáltató cégeket is az aktívabb hirdetők között, hiszen a költésekből továbbra is jelentős a részesedésük. A válaszadók hasonlóan a múlt évhez képest többet várnak az autós cégektől, de ugyanígy növekedést várnak még az FMCG, valamint az utóbbi időben mindig hiányolt IT szektortortól is. Utóbbiak esetében a hirdetések igencsak elmaradoztak.

A médiatulajdonosok reklámbevételeinek több mint 30 százalékához az on-line ügynökségeken keresztül jutnak, a klasszikus/offline ügynökségek és azok interaktív részlegei a költés több mint 1/3-át, a közvetlen ügyfelek pedig nem sokkal kevesebb mint 30 százalékát teszik ki (ez utóbbi 2003 nyarán még csak 15 százalék volt). Összességében a 2003-as évhez képest kiegyenlítődni látszik a struktúra. Ebben nagy szerepet játszik a közvetlen ügyfelek egyre nagyobb számú megjelenése, aminek következtében főképp az on-line ügynökségek részesedése csökkent. Az offline ügynökségek és interaktív részlegeik vélhetően a nemzetközi ügyfeleknek is köszönhetően egyre nagyobb szerepet vállalnak az internetes reklámpiacon, ami egyúttal a piac elfogadottságát, a hazai Internet nagykorúvá válását is jelzi.

Az on-line reklámeszközök területén szinte minden médium a szponzoráció további erősödését várja (ez már tavaly is nagy hangsúlyt kapott részükről), ami valószínűleg részben az idén megrendezendő eseményeknek (foci EB, olimpia) is köszönhető. A folyamat mindenesetre már most is érezhető, egyre több ilyen jellegű megjelenés látható. Konszenzus jött létre abban is, hogy a hirdetések mérete tovább nő (ez is visszatérő elem a felmérésben), és hogy egyre nagyobb szerep juthat a video streaming megoldásoknak, amit segít a nagyobb sávszélességgel rendelkező felhasználók bővülő köre.

A többség szerint az idén még semmilyen hatással nem lesz az on-line reklámpiacra a pop-up ablakok tervezett automatikus szűrése az Internet Explorer következő verziójában. A későbbiekben pedig legfeljebb jönnek majd újabb formák, illetve a már ma is gyakran használt layer-es megoldások vehetik át szerepüket. A médiatulajdonosok a tendencia továbberősödését várják a piactól, reményeik a jövőre nézve igencsak kedvezőek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!