Alex

A mobiltelefonok és a nyomtatott sajtó

Újságírók szerint az új kommunikációs módszerek - mint a mobiltelefonok üzenetküldési lehetősége - azonnali voltuk és közvetlenségük miatt a rádió, a televizió és a nyomtatott sajtó piacát veszélyeztetik.

A Los Angeles Times, USA Today és a New York Post neves napilapok kiadói európai kollégáikkal egy kétnapos megbeszélésen cserélték ki nézeteiket az iparágat általánosan sujtó csökkenő példányszám problémájával kapcsolatban. A spanyol El Mundo lap újságírója, Pedro J. Ramirez véleménye szerint a most felnövő generáció hatalmas kihívás elé állítja a hagyományos médiaágakat, mivel ők már a fontos hírekről, pletykákról szinte azonnal értesülnek SMS üzenetekben. Példaként a március 11-én Madridban 191 halálos áldozatot követelő robbantásokat hozta fel, ahol ráadásul a napilapokban állandóan a kormány hivatalos álláspontja szerepelt, miszerint az ETA baszk terrorszervezet a felelős, nem pedig az Al-Kaida.

Európa más országaiban sem rózsás a helyzet, hisz például a fejlett világban Olaszországban a legkisebb az újságvásárlók aránya: 10-ből mindössze egy ember vesz napilapot, míg a japánoknál egyharmad az arány.

Gondos piackutatások megállapították, hogy a fiatalok véleménye szerint az újságok nyelvezete elavult, és sokszor a tévében már látott baleseteket vagy a valóságshow-k eseményeit közlik hírként. A hatást erősíti a mobiltelefonszolgáltatók piaci versenye, bekapcsolódásuk a tartalomszolgáltató iparba, mivel már szinte mindegyiknél elő lehet fizetni a fontos eseményekről, hírekről azonnal tudósító SMS-ekre. A tendencia elemzésénél a bulvár folytonos és egyenlőre megállíthatatlannak tűnő erősődését sem lehet figyelmen kívül hagyni, mivel a pletykák elolvasására a mobiltelefon kis kijelzője is tökéletesen megfelel.

A találkozón az amerikaiak is beszámoltak tapasztalataikról, álláspontjuk szerint speciálisan a fiatalok számára szoló újságokat kell inditani, ahonnan természetes módon szokhatnak át a komolyabb lapokra. Lachlan Murdoch, a New York Posft vezetője az ausztráliai fejlődésről beszélt, ahol oktatási programokba kapcsolódtak be, és különszámokat készítettek például az iskolai sporteseményekről, továbbá magukat a fiatalokat is bevonták az újságkészítés folyamatába.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #10
    :-) Ti má' Lmontátok a lényeget..
    meg amúgy is, most üres az agyam.
  • Nenrandil #9
    LOL
  • peterke #5
    munkahelyen olyan 1,5-2 óránként csekkolom a fontosabb híreket (index, sg, ph, kretén, totlcar). otthon hétvégén kicsit elfoglaltabb vagyok ;) csak naponta 4-5ször. emellett hetente, kéthetente, havonta frissülő internetes magazinok (pl. matula). néha játékhírek (mondjuk gs).
    ha valamiért véletlenül látok egy tévés híradót, mindig vagy röhögő, vagy sírógörcsöt kapok, mert egyrészt már unalomig hallottam az összest hírt, másrészt felháborítóan túlozva hallom vissza őket... (mondjuk néha ez a neten is előfordul)
    emellett ugyan miért vennék újságot?
    régen azt szokták mondani, hogy mert azt a wc-n is lehet olvasni. én most már úgy vagyok vele, hogy a mellékhelyiségbe pihenni járok, ott már nem akarok megtudni semmit... :DDD
  • FtranX #4
    ezzel én is így vagyok, viszont az újságoknak megvan az az előnye, hogy órán is lehet őket olvasni. :)
  • Lacc #2
    Egyetértek. Mióta van netem (ami azt jelenti elég régóta :)), egy darab újságot nem vettem. A világ híreit naprakészen megtalálom neten, a technikai jellegűeket szintúgy.
    Gyakran előfordul, hogy ha néha megbámulom az újságosánál a sok színes borítós giccses magazin fedlapját, olyan híreket és cikkeket (legalábbis azok címét) látok, amiről már 2 hete olvastam online.
  • Flashy #1
    a nyomtatott sajtot nem a mobiltelefonok hanem az internetes sajto veszelyezteti.