Berta Sándor
Gesztusokkal beszélgethetünk a számítógépekkel?
Az Integrált Áramköröket Vizsgáló Fraunhofer Intézet kutatóinak köszönhetően két-három év múlva bizony már ez sem lesz elképzelhetetlen, hogy gesztusokkal beszélgessünk a számítógépekkel. Mindez az általuk kifejlesztett rendszer segítségével válhat valóra, ugyanis a közeljövőben a számítógépek már nem csak látni fogják a környezetüket, hanem képesek lesznek annak feltérképezésére, illetve az azzal való interakciókra, így például a kommunikációra is.
Az erlangeni mérnökök ezt úgy tudták megvalósítani, hogy elkészítettek egy felhasználóbarát ember-gép kommunikáció programot, amely jelentősen feljavíthatja az eddigi, túl mechanikus, billentyűzettel vagy érintőpanellel folytatott információbevitelt. A folyamat a következőképpen zajlik le: egy átlagos PC, egy videókamera és egy képlopó szoftver segítségével több képet is rögzítenek. A program a különböző formák felismerésével a képadatokból "megalkotja" az adott személy helyzetét, az arcát és a kezeit. Ez az objektumszegmentálás a feltétele annak, hogy a számítógép később követni tudja a kéz- vagy az arcmozgásunkat. Mivel a rendszer szürke árnyalatú képeket használ, így rossz látási viszonyok között is pontos és megbízható végeredményt kapunk.
Logikai játék vezérlése érintés nélkül, csupán a mozdulatok segítségével
Az idei hannoveri CeBIT-en bárki tesztelheti majd a rendszert, amikor is a képernyőn megjelenített puzzle-részeket kézmozdulatokkal tehetjük majd a helyükre. A számítógép a kamera felvétele alapján ismeri fel az adott személyt, és így reagálni tud a mozgásokra. A rendszer a párhuzamosan futó felismerési és kiértékelési feladatokat valós időben végzi.
Christian Küblbeck, az intézet munkatársa szerint a távolabbi cél az, hogy a számítógépes rendszerek vagy a robotok az emberek által egyszerűen és intuitívan kezelhetőek legyenek. A játékpiac mellett az új technológia felhasználható lesz az önállóan működni tudó robotrendszerek irányítására, vagy vandalizmusbiztos információs képernyők és virtuális ablakok létrehozására is.
Az erlangeni mérnökök ezt úgy tudták megvalósítani, hogy elkészítettek egy felhasználóbarát ember-gép kommunikáció programot, amely jelentősen feljavíthatja az eddigi, túl mechanikus, billentyűzettel vagy érintőpanellel folytatott információbevitelt. A folyamat a következőképpen zajlik le: egy átlagos PC, egy videókamera és egy képlopó szoftver segítségével több képet is rögzítenek. A program a különböző formák felismerésével a képadatokból "megalkotja" az adott személy helyzetét, az arcát és a kezeit. Ez az objektumszegmentálás a feltétele annak, hogy a számítógép később követni tudja a kéz- vagy az arcmozgásunkat. Mivel a rendszer szürke árnyalatú képeket használ, így rossz látási viszonyok között is pontos és megbízható végeredményt kapunk.
Logikai játék vezérlése érintés nélkül, csupán a mozdulatok segítségével
Az idei hannoveri CeBIT-en bárki tesztelheti majd a rendszert, amikor is a képernyőn megjelenített puzzle-részeket kézmozdulatokkal tehetjük majd a helyükre. A számítógép a kamera felvétele alapján ismeri fel az adott személyt, és így reagálni tud a mozgásokra. A rendszer a párhuzamosan futó felismerési és kiértékelési feladatokat valós időben végzi.
Christian Küblbeck, az intézet munkatársa szerint a távolabbi cél az, hogy a számítógépes rendszerek vagy a robotok az emberek által egyszerűen és intuitívan kezelhetőek legyenek. A játékpiac mellett az új technológia felhasználható lesz az önállóan működni tudó robotrendszerek irányítására, vagy vandalizmusbiztos információs képernyők és virtuális ablakok létrehozására is.