Alex

A játékok növelik a munkakedvet

Egy Utrecht Egyetemének tudósai által 60 alkalmazotton végzett kutatás szerint az egyszerű számítógépjátékok növelik a termelékenységet és a munkakedvet. A felmérés szerint változott a csapat munkához való hozzáállása és egyszerűen jobban érezték magukat a helyükön.

Számtalan nagyvállalat letiltja a számítógépen alapesetben rajtalévő játékokat is, mivel véleményük szerint az csak hátráltatja a dolgozókat. Jeffrey Goldstein professzor szerint ez hibás szemlélet, mivel a játék pozitívan befolyásolja a dolgozók hangulatát és a lógások számát is csökkenti.

A kutatásnak helyet adó cég utáni hosszú keresés után a kutatócsapat véletlenszerűen csoportokra bontotta az öt különböző munkaterületről származó alkalmazottakat. Egy részüknek engedélyezték a Windowsba épített pasziánsz és aknakereső használatát, míg a kontrollcsoportoknál letiltották.

"Azt mondtuk nekik, hogy mától egy hónapon át naponta egy órát játszhatnak, melynek időpontját ők határozzák meg." - nyilatkozta Goldstein professzor. A játékosok rendszeresen feljegyezték hangulatukat és érzéseiket, és rögzítették napi játékbeosztásukat is.

Az eredmény a munka és szakmájuk iránti érzéseiket mérte. "A játszó csoportok fejlődést mutattak mindkét területen" - mondta Goldstein. Egy pasziánsz kirakása megtörheti a nap egyhangúságát, és segít a kikapcsolódásban a további bonyolult munkafolyamatok előtt.

Nemcsak a játék maga, hanem a munkanap tetszőleges beosztása, rugalmasságának növelése is hasznos. Goldstein szerint a kutatás még nagyon korai szakaszban van, és a megállapítások csak kezdetlegesek lehetnek. Célja nagyobb szabású felmérés végrehajtása, bonyolultabb, stratégiai döntéseket vagy szerepjátékot igénylő szoftverekkel.

"Könnyedén el tudom képzelni hogy a játékoknak különböző hatásuk van. Például egy szövetségi játékban, ha a munka maga is versenyszerű, mint például az eladás, akkor fokozódhat a verseny." Még fontosabb a munkakerülés csökkentése - ha a dolgozók boldogabbak a munkahelyükön, kevesebbet vannak távol.

A pasziánszhoz vagy az aknakeresőhőz hasonló egyszerű játékok szórakoztatóak, és szociális előnyei is vannak. A professzor korábban öregotthonban végzett felmérést, és megállapította, hogy sok játék esetén javultak a kognitív képességek (felismerés) és az általános közérzet is jelentősen nőtt. Goldstein eredményeit a Digital Games Research Association (Digitális Játékokokat Kutató Szövetség) első hollandiai konferenciáján fogja bemutatni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)