Rónai György
Egyre romlik a Sony piaci helyzete
A japán elektronikai óriás 3 év alatt több, mint 20 ezer dolgozójától tervez megválni, ami körülbelül 13 %-a a cég teljes létszámának. Az átalakítást és újrastruktúrálást a cég a riválisokkal szembeni előnyének növelése miatt lesz kénytelen elvégezni.
A három éves terv költsége várhatóan az eredeti tervek tízszerese lesz - nagyjából 3.1 milliárd dollár -, azonban a cég szerint elkerülhetetlen ahhoz, hogy szembe tudjanak nézni a folyamatosan változó mobil piaccal, a csökkenő kereslettel és profittal.
Ezzel egyidőben a Sony bejelentette, hogy szövetségre lép a dél koreai riválisával, a Samsunggal, és ezentúl együttes erővel fognak LCD TV képernyőket tervezni és gyártani. A szövetség sokat jelent a Sony számára, hiszen egy olyan piacon állhat talpra újra, amelyen még messze elmarad riválisaitól. A lemaradás oka, hogy a Sony eddig főleg a drágább, kevésbé keresett plazma kijelzőkre koncentrált.
Nobuyuki Idei, a Sony vezetője - van ok az aggodalomra
Több elemzés szerint a Sonynak több időre lesz szüksége ezen terv megvalósításához, mégis azonban jó kezdeményezésnek vélik. "Jelenleg a tervet egy nagyon pozitív lépésként ítélem meg. Igazuk van abban, hogy drasztikus lépésekre van szükség, de a lényeg, hogy a vezetőség most már nem csak beszél róla, hanem valóban meg is teszik ezeket a változtatásokat." - mondta el John Yang, a tokiói Standard & Poor's egyik elemzője.
A Sony sokáig a szórakoztató elektronikai piac egyik legnagyobb szereplője volt, azonban most a 2003 első negyedévi veszteségei miatt nagy nyomás nehezedik rá. A sokak által "áprilisi sokk"-nak nevezett tőzsdei esés pár nap leforgása alatt elvitte a cég értékének negyedét. A Sony visszatérése azóta is bizonytalan, ugyanis a PlayStation 2 eladásai sem a tervek szerint alakultak, valamint a Sony Music sem volt képes nagyobb slágereket előadó énekeseket felkarolni.
A Sony részvényárfolyama az utóbbi egy év folyamán
Kilenc hónap visszaesés után először szeptemberben nőttek a cég eladásai, és akkor is csak 0,4 %-kal, de a profit még így is 25 %-kal volt alacsonyabb mint előző évben. A jen árfolyamának gyors emelkedése sem tett jót a cégnek, mivel emiatt a japán termékek tengerentúli ára jelentősen nőtt.
A megszűnő állások egyharmada, mintegy 7000 poszt otthon, azaz Japánban szűnik meg. A Sony elektronikai üzletágain kívül várhatóan a pénzügyi részlegek is kiválnak, és új cégként fognak üzemelni - persze a Sony neve alatt -, ezzel is tovább javítva a cég pénzügyi rugalmasságát.
Mintegy 20000 ember veszti el az állását
A megfigyelők szerint mindemelett a Sony termékskálája is nagyon egysíkú, változtatásokat tesz szükségessé. Sokkal fontosabb azonban, hogy ma már a hírnév, és a márka sem tudja megvédeni a céget a riválisok olcsóbb termékeitől. Annak ellenére, hogy a számítástechnikai és mobil eladások jók, a profit mégis vészesen alacsony.
Nobuyuki Idei ügyvezető igazgató szerint a Sony túl későn kapott észbe a profit maximalizálást illetően, és ez hajtotta bele a céget a Samsunggal való szövetségbe, holott a Samsung pont az egyik legnagyobb szálka a cég szemében. Most a Samsung profitja gyors ütemben nő, és a mobil, valamint a megjelenítők piacán is ő számít a vállalat legnagyobb riválisának.
A három éves terv költsége várhatóan az eredeti tervek tízszerese lesz - nagyjából 3.1 milliárd dollár -, azonban a cég szerint elkerülhetetlen ahhoz, hogy szembe tudjanak nézni a folyamatosan változó mobil piaccal, a csökkenő kereslettel és profittal.
Ezzel egyidőben a Sony bejelentette, hogy szövetségre lép a dél koreai riválisával, a Samsunggal, és ezentúl együttes erővel fognak LCD TV képernyőket tervezni és gyártani. A szövetség sokat jelent a Sony számára, hiszen egy olyan piacon állhat talpra újra, amelyen még messze elmarad riválisaitól. A lemaradás oka, hogy a Sony eddig főleg a drágább, kevésbé keresett plazma kijelzőkre koncentrált.
Nobuyuki Idei, a Sony vezetője - van ok az aggodalomra
Több elemzés szerint a Sonynak több időre lesz szüksége ezen terv megvalósításához, mégis azonban jó kezdeményezésnek vélik. "Jelenleg a tervet egy nagyon pozitív lépésként ítélem meg. Igazuk van abban, hogy drasztikus lépésekre van szükség, de a lényeg, hogy a vezetőség most már nem csak beszél róla, hanem valóban meg is teszik ezeket a változtatásokat." - mondta el John Yang, a tokiói Standard & Poor's egyik elemzője.
A Sony sokáig a szórakoztató elektronikai piac egyik legnagyobb szereplője volt, azonban most a 2003 első negyedévi veszteségei miatt nagy nyomás nehezedik rá. A sokak által "áprilisi sokk"-nak nevezett tőzsdei esés pár nap leforgása alatt elvitte a cég értékének negyedét. A Sony visszatérése azóta is bizonytalan, ugyanis a PlayStation 2 eladásai sem a tervek szerint alakultak, valamint a Sony Music sem volt képes nagyobb slágereket előadó énekeseket felkarolni.
A Sony részvényárfolyama az utóbbi egy év folyamán
Kilenc hónap visszaesés után először szeptemberben nőttek a cég eladásai, és akkor is csak 0,4 %-kal, de a profit még így is 25 %-kal volt alacsonyabb mint előző évben. A jen árfolyamának gyors emelkedése sem tett jót a cégnek, mivel emiatt a japán termékek tengerentúli ára jelentősen nőtt.
A megszűnő állások egyharmada, mintegy 7000 poszt otthon, azaz Japánban szűnik meg. A Sony elektronikai üzletágain kívül várhatóan a pénzügyi részlegek is kiválnak, és új cégként fognak üzemelni - persze a Sony neve alatt -, ezzel is tovább javítva a cég pénzügyi rugalmasságát.
Mintegy 20000 ember veszti el az állását
A megfigyelők szerint mindemelett a Sony termékskálája is nagyon egysíkú, változtatásokat tesz szükségessé. Sokkal fontosabb azonban, hogy ma már a hírnév, és a márka sem tudja megvédeni a céget a riválisok olcsóbb termékeitől. Annak ellenére, hogy a számítástechnikai és mobil eladások jók, a profit mégis vészesen alacsony.
Nobuyuki Idei ügyvezető igazgató szerint a Sony túl későn kapott észbe a profit maximalizálást illetően, és ez hajtotta bele a céget a Samsunggal való szövetségbe, holott a Samsung pont az egyik legnagyobb szálka a cég szemében. Most a Samsung profitja gyors ütemben nő, és a mobil, valamint a megjelenítők piacán is ő számít a vállalat legnagyobb riválisának.