Rónai György

Egyre romlik a Sony piaci helyzete

A japán elektronikai óriás 3 év alatt több, mint 20 ezer dolgozójától tervez megválni, ami körülbelül 13 %-a a cég teljes létszámának. Az átalakítást és újrastruktúrálást a cég a riválisokkal szembeni előnyének növelése miatt lesz kénytelen elvégezni.

A három éves terv költsége várhatóan az eredeti tervek tízszerese lesz - nagyjából 3.1 milliárd dollár -, azonban a cég szerint elkerülhetetlen ahhoz, hogy szembe tudjanak nézni a folyamatosan változó mobil piaccal, a csökkenő kereslettel és profittal.

Ezzel egyidőben a Sony bejelentette, hogy szövetségre lép a dél koreai riválisával, a Samsunggal, és ezentúl együttes erővel fognak LCD TV képernyőket tervezni és gyártani. A szövetség sokat jelent a Sony számára, hiszen egy olyan piacon állhat talpra újra, amelyen még messze elmarad riválisaitól. A lemaradás oka, hogy a Sony eddig főleg a drágább, kevésbé keresett plazma kijelzőkre koncentrált.


Nobuyuki Idei, a Sony vezetője - van ok az aggodalomra

Több elemzés szerint a Sonynak több időre lesz szüksége ezen terv megvalósításához, mégis azonban jó kezdeményezésnek vélik. "Jelenleg a tervet egy nagyon pozitív lépésként ítélem meg. Igazuk van abban, hogy drasztikus lépésekre van szükség, de a lényeg, hogy a vezetőség most már nem csak beszél róla, hanem valóban meg is teszik ezeket a változtatásokat." - mondta el John Yang, a tokiói Standard & Poor's egyik elemzője.

A Sony sokáig a szórakoztató elektronikai piac egyik legnagyobb szereplője volt, azonban most a 2003 első negyedévi veszteségei miatt nagy nyomás nehezedik rá. A sokak által "áprilisi sokk"-nak nevezett tőzsdei esés pár nap leforgása alatt elvitte a cég értékének negyedét. A Sony visszatérése azóta is bizonytalan, ugyanis a PlayStation 2 eladásai sem a tervek szerint alakultak, valamint a Sony Music sem volt képes nagyobb slágereket előadó énekeseket felkarolni.


A Sony részvényárfolyama az utóbbi egy év folyamán

Kilenc hónap visszaesés után először szeptemberben nőttek a cég eladásai, és akkor is csak 0,4 %-kal, de a profit még így is 25 %-kal volt alacsonyabb mint előző évben. A jen árfolyamának gyors emelkedése sem tett jót a cégnek, mivel emiatt a japán termékek tengerentúli ára jelentősen nőtt.

A megszűnő állások egyharmada, mintegy 7000 poszt otthon, azaz Japánban szűnik meg. A Sony elektronikai üzletágain kívül várhatóan a pénzügyi részlegek is kiválnak, és új cégként fognak üzemelni - persze a Sony neve alatt -, ezzel is tovább javítva a cég pénzügyi rugalmasságát.


Mintegy 20000 ember veszti el az állását

A megfigyelők szerint mindemelett a Sony termékskálája is nagyon egysíkú, változtatásokat tesz szükségessé. Sokkal fontosabb azonban, hogy ma már a hírnév, és a márka sem tudja megvédeni a céget a riválisok olcsóbb termékeitől. Annak ellenére, hogy a számítástechnikai és mobil eladások jók, a profit mégis vészesen alacsony.

Nobuyuki Idei ügyvezető igazgató szerint a Sony túl későn kapott észbe a profit maximalizálást illetően, és ez hajtotta bele a céget a Samsunggal való szövetségbe, holott a Samsung pont az egyik legnagyobb szálka a cég szemében. Most a Samsung profitja gyors ütemben nő, és a mobil, valamint a megjelenítők piacán is ő számít a vállalat legnagyobb riválisának.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Csudri #4
    Na ne röhögtess! Méghogy tv-video-dvd jó? A Magyarországra kerülő Sony tv-k olyan szarok, mint az állat! Mióta Lengyelországban rakják össze, azóta egy hulladék az egész! A Sony dvd-k sincsenek éppen a topon, a cd ill. dvd írókról meg inkább nem is mondok semmit! Sok embernek az írható Sony cd-kkel is gondjai vannak (nekem azok eddig mind frankók voltak). Régen tényleg minőséget produkált a Sony, de ma már csak árában van egy szinten a Panasonic-kal ill. a Philips-szel!
  • rolika #2
    "PlayStation 2 eladásai sem a tervek szerint alakultak"

    nem tudom mit terveztek, ha a mostani eladások nem elegendőek nekik