SG.hu
Fehér felsőbbrendűség az X-en, menekülnek a hirdetők
Neves márkák özöne állította le az X-en zajló reklámkampányait, súlyos reputációs csapást mérve Elon Musk közösségi médiavállalatára, miután a milliárdos nyilvánosan lájkolt egy a fehér felsőbbrendűség hívei által vallott antiszemita összeesküvés-elméletet.
A nagy horderejű hirdetői lázadásban a világ legnagyobb médiavállalatai, például a Disney, a Paramount, az NBCUniversal, a Comcast, a Lionsgate és a Warner Bros. Discovery is részt vesz. Az X több hírügynökség szerint az Apple-t is elvesztette, de a cég nem kívánt megnyilatkozni a kérdésben. A korábban Twitter néven ismert X platformról való kivonulások szédítő tempója és mértéke a Musk ellen egyre szélesedő ellenérzések közepette történik, mivel Musk egyre hangosabban szélsőséges nézeteket támogat. Ez pedig újabb kétségeket vet fel a vállalkozás jövőjét illetően, amely Musk és az X vezérigazgatója, Linda Yaccarino ígérete szerint már jövőre ismét nyereségessé válik.
"Kimondtad a tényleges igazságot." - Musk egyetlen mondattal padlóra küldte az X-et
Musk szerdán egyetértett az X-en egy olyan poszttal, amely azt állította, hogy a zsidók gyűlöletet szítanak a fehérek ellen, szerinte az összeesküvés-elméletre hivatkozó felhasználó "a tényleges igazságot" mondta. Ez az összeesküvés-elmélet azt állítja, hogy zsidó emberek és baloldaliak a fehér lakosság etnikai és kulturális felváltását tervezik a nem fehér bevándorlókkal, ami "fehér népirtáshoz" vezet. Ez éles bírálatokat váltott ki széles körben, többek között a Fehér Ház részéről is, akik bejegyzésükben elítélték, hogy Musk támogatja ezt a "förtelmes" antiszemita összeesküvés-elméletet. Muskot "az antiszemita és rasszista gyűlölet visszataszító támogatásával" vádolták, amely "ellentétes mind az alapvető értékeinkkel, mint az amerikaiakéval". "Elfogadhatatlan ez az ocsmány hazugság egy hónappal a zsidó nép számára a holokauszt óta leghalálosabb nap után" - mondta Andrew Bates, a Fehér Ház szóvivője, utalva a Hamász palesztin iszlamista csoport október 7-i, Izrael elleni támadására.
A vállalatok bojkottját az IBM indította el csütörtökön, miután a Media Matters nevű progresszív médiafigyelő csoport jelentése szerint hirdetései Adolf Hitlert és a náci pártot népszerűsítő tartalmak mellé kerültek. Az IBM pénteki közleményében kifejezetten felhívta a figyelmet a dologra, és azt "teljesen elfogadhatatlan helyzetnek" nevezték. "Az IBM zéró toleranciát tanúsít a gyűlöletbeszéddel és a diszkriminációval szemben, és azonnal felfüggesztettünk minden hirdetést az X-en, amíg kivizsgáljuk ezt a teljesen elfogadhatatlan helyzetet" - mondta az IBM szóvivője.
Az IBM érthetően nem szeretné, ha náci tartalmak mellett jelennének meg a reklámjai
Erre válaszul egy blogbejegyzésben az X azzal vádolta a Media Matters-t, hogy agresszívan keresett nácibarát tartalmakat, oly módon, hogy "félrevezette a valós felhasználói élményt", és "félrevezethette a hirdetőket". "A Media Matters egy gonosz szervezet" - írta. A vállalat megjegyezte, hogy a jelentésben idézett nácibarát posztok kevés reakciót kaptak; az egyik említett poszt láthatóságát pedig azóta csökkentették "A szólásszabadság, nem az elérés" politikájuk alapján.
Egy Hitler-idézet, majd utána egy Oracle reklám
Az X-en szombat kora reggel közzétett bejegyzésében Musk perrel fenyegetőzött a Media Matters ellen. "Amikor hétfőn megnyílik a bíróság, utána a másodperc töredéke múlva az X Corp termonukleáris pert fog indítani a Media Matters és mindazok ellen, akik összejátszottak ebben a csalárd támadásban a cégünk ellen" - írta Musk az X-en közzétett bejegyzésében, anélkül, hogy megnevezte volna a többi felet. "A Media Matters for America egy olyan történetet tett közzé, amely teljesen félretájékoztat az X-en lévő valóságról, egy újabb kísérletet téve a szólásszabadság aláásására és a hirdetők félrevezetésére" - áll a Musk által közzétett nyilatkozatban. Azzal vádolta a Media Matters-t, hogy egy alternatív fiókot hozott létre, amelynek célja, hogy "félretájékoztassa a hirdetőket" a posztjaikkal kapcsolatban.
A csoport elnöke a CNN-nek adott nyilatkozatában így reagált: "Ha tényleg beperel minket, mi fogunk nyerni. Musk távol áll attól a szólásszabadság szószólója szereptől, akinek mondja magát. Egy zsarnok, aki érdemtelen perekkel fenyegetőzik, hogy megpróbálja elhallgattatni az általa is megerősített, pontosnak bizonyuló tudósításokat" - mondta Angelo Carusone, a Media Matters elnöke. "Musk elismerte, hogy a kérdéses hirdetések az általunk azonosított nácibarát tartalmak mellett futottak." Musk már korábban is jogi lépésekkel fenyegetett meg másokat, például az Anti-Defamation League-et, egy az antiszemitizmus ellen küzdő nonprofit szervezetet, amelyet az X hirdetési bevételeinek elvesztéséért okol. Az ADL-t azonban még nem perelte be.
Linda Yaccarino, az X vezérigazgatója pénteken egy bejegyzésében azt írta, hogy "az X rendkívül egyértelmű volt az antiszemitizmus és a diszkrimináció elleni küzdelemre irányuló erőfeszítéseinkkel kapcsolatban. Ennek abszolút nincs helye sehol a világon". "Leszögezve a nyilvánvaló dolgot: bárki, aki akármilyen csoport népirtását szorgalmazza, fel lesz függesztve erről a platformról. A legnagyobb hirdetők közül sokan a legnagyobb elnyomói az önök szólásszabadsághoz való jogának" - írta Musk pénteken az X-en, miközben a platform reklámmentes, fizetős Premium+ verzióját népszerűsítette.
A Media Matters nevű megfigyelőcsoport elemzése megállapította, hogy az IBM mellett az Apple, a Comcast, az NBC és az Oracle hirdetései is megjelentek hasonló tartalmak mellett. Az X szóvivője közölte, hogy a Media Matters csütörtöki jelentésében azonosított nácibarát fiókok többé nem lesznek jogosultak a monetizációra, vagyis ezeken az oldalakon többé nem fognak hirdetések futni. Augusztusban két másik márka, az NCTA - az Internet and Television Association - és a Gilead Sciences szüneteltette az X-en való költését, miután hirdetéseik szintén nácibarát tartalmak mellett futottak.
Az X-en azóta szaporodtak el az antiszemita és rasszista tartalmak, hogy Musk 2022-ben megvásárolta azt. Csökkentette a tartalom moderálását, ami a polgárjogi csoportok szerint a gyűlöletbeszéd ugrásszerű növekedését eredményezte, és emiatt a hirdetők is távol tartják magukat a platformtól. Az antiszemitizmus az utóbbi években egyre nagyobb méreteket ölt világszerte. A Hamász palesztin iszlamista csoport október 7-én megtámadta Izraelt, amire válaszul Izrael bevonult a gázai övezetbe. Az ADL szerint az Egyesült Államokban az antiszemita incidensek közel 400%-kal nőttek az egy évvel korábbi időszakhoz képest.
A nagy horderejű hirdetői lázadásban a világ legnagyobb médiavállalatai, például a Disney, a Paramount, az NBCUniversal, a Comcast, a Lionsgate és a Warner Bros. Discovery is részt vesz. Az X több hírügynökség szerint az Apple-t is elvesztette, de a cég nem kívánt megnyilatkozni a kérdésben. A korábban Twitter néven ismert X platformról való kivonulások szédítő tempója és mértéke a Musk ellen egyre szélesedő ellenérzések közepette történik, mivel Musk egyre hangosabban szélsőséges nézeteket támogat. Ez pedig újabb kétségeket vet fel a vállalkozás jövőjét illetően, amely Musk és az X vezérigazgatója, Linda Yaccarino ígérete szerint már jövőre ismét nyereségessé válik.
You have said the actual truth
— Elon Musk (@elonmusk) November 15, 2023
"Kimondtad a tényleges igazságot." - Musk egyetlen mondattal padlóra küldte az X-et
Musk szerdán egyetértett az X-en egy olyan poszttal, amely azt állította, hogy a zsidók gyűlöletet szítanak a fehérek ellen, szerinte az összeesküvés-elméletre hivatkozó felhasználó "a tényleges igazságot" mondta. Ez az összeesküvés-elmélet azt állítja, hogy zsidó emberek és baloldaliak a fehér lakosság etnikai és kulturális felváltását tervezik a nem fehér bevándorlókkal, ami "fehér népirtáshoz" vezet. Ez éles bírálatokat váltott ki széles körben, többek között a Fehér Ház részéről is, akik bejegyzésükben elítélték, hogy Musk támogatja ezt a "förtelmes" antiszemita összeesküvés-elméletet. Muskot "az antiszemita és rasszista gyűlölet visszataszító támogatásával" vádolták, amely "ellentétes mind az alapvető értékeinkkel, mint az amerikaiakéval". "Elfogadhatatlan ez az ocsmány hazugság egy hónappal a zsidó nép számára a holokauszt óta leghalálosabb nap után" - mondta Andrew Bates, a Fehér Ház szóvivője, utalva a Hamász palesztin iszlamista csoport október 7-i, Izrael elleni támadására.
A vállalatok bojkottját az IBM indította el csütörtökön, miután a Media Matters nevű progresszív médiafigyelő csoport jelentése szerint hirdetései Adolf Hitlert és a náci pártot népszerűsítő tartalmak mellé kerültek. Az IBM pénteki közleményében kifejezetten felhívta a figyelmet a dologra, és azt "teljesen elfogadhatatlan helyzetnek" nevezték. "Az IBM zéró toleranciát tanúsít a gyűlöletbeszéddel és a diszkriminációval szemben, és azonnal felfüggesztettünk minden hirdetést az X-en, amíg kivizsgáljuk ezt a teljesen elfogadhatatlan helyzetet" - mondta az IBM szóvivője.
Az IBM érthetően nem szeretné, ha náci tartalmak mellett jelennének meg a reklámjai
Erre válaszul egy blogbejegyzésben az X azzal vádolta a Media Matters-t, hogy agresszívan keresett nácibarát tartalmakat, oly módon, hogy "félrevezette a valós felhasználói élményt", és "félrevezethette a hirdetőket". "A Media Matters egy gonosz szervezet" - írta. A vállalat megjegyezte, hogy a jelentésben idézett nácibarát posztok kevés reakciót kaptak; az egyik említett poszt láthatóságát pedig azóta csökkentették "A szólásszabadság, nem az elérés" politikájuk alapján.
Egy Hitler-idézet, majd utána egy Oracle reklám
Az X-en szombat kora reggel közzétett bejegyzésében Musk perrel fenyegetőzött a Media Matters ellen. "Amikor hétfőn megnyílik a bíróság, utána a másodperc töredéke múlva az X Corp termonukleáris pert fog indítani a Media Matters és mindazok ellen, akik összejátszottak ebben a csalárd támadásban a cégünk ellen" - írta Musk az X-en közzétett bejegyzésében, anélkül, hogy megnevezte volna a többi felet. "A Media Matters for America egy olyan történetet tett közzé, amely teljesen félretájékoztat az X-en lévő valóságról, egy újabb kísérletet téve a szólásszabadság aláásására és a hirdetők félrevezetésére" - áll a Musk által közzétett nyilatkozatban. Azzal vádolta a Media Matters-t, hogy egy alternatív fiókot hozott létre, amelynek célja, hogy "félretájékoztassa a hirdetőket" a posztjaikkal kapcsolatban.
A csoport elnöke a CNN-nek adott nyilatkozatában így reagált: "Ha tényleg beperel minket, mi fogunk nyerni. Musk távol áll attól a szólásszabadság szószólója szereptől, akinek mondja magát. Egy zsarnok, aki érdemtelen perekkel fenyegetőzik, hogy megpróbálja elhallgattatni az általa is megerősített, pontosnak bizonyuló tudósításokat" - mondta Angelo Carusone, a Media Matters elnöke. "Musk elismerte, hogy a kérdéses hirdetések az általunk azonosított nácibarát tartalmak mellett futottak." Musk már korábban is jogi lépésekkel fenyegetett meg másokat, például az Anti-Defamation League-et, egy az antiszemitizmus ellen küzdő nonprofit szervezetet, amelyet az X hirdetési bevételeinek elvesztéséért okol. Az ADL-t azonban még nem perelte be.
Linda Yaccarino, az X vezérigazgatója pénteken egy bejegyzésében azt írta, hogy "az X rendkívül egyértelmű volt az antiszemitizmus és a diszkrimináció elleni küzdelemre irányuló erőfeszítéseinkkel kapcsolatban. Ennek abszolút nincs helye sehol a világon". "Leszögezve a nyilvánvaló dolgot: bárki, aki akármilyen csoport népirtását szorgalmazza, fel lesz függesztve erről a platformról. A legnagyobb hirdetők közül sokan a legnagyobb elnyomói az önök szólásszabadsághoz való jogának" - írta Musk pénteken az X-en, miközben a platform reklámmentes, fizetős Premium+ verzióját népszerűsítette.
A Media Matters nevű megfigyelőcsoport elemzése megállapította, hogy az IBM mellett az Apple, a Comcast, az NBC és az Oracle hirdetései is megjelentek hasonló tartalmak mellett. Az X szóvivője közölte, hogy a Media Matters csütörtöki jelentésében azonosított nácibarát fiókok többé nem lesznek jogosultak a monetizációra, vagyis ezeken az oldalakon többé nem fognak hirdetések futni. Augusztusban két másik márka, az NCTA - az Internet and Television Association - és a Gilead Sciences szüneteltette az X-en való költését, miután hirdetéseik szintén nácibarát tartalmak mellett futottak.
Az X-en azóta szaporodtak el az antiszemita és rasszista tartalmak, hogy Musk 2022-ben megvásárolta azt. Csökkentette a tartalom moderálását, ami a polgárjogi csoportok szerint a gyűlöletbeszéd ugrásszerű növekedését eredményezte, és emiatt a hirdetők is távol tartják magukat a platformtól. Az antiszemitizmus az utóbbi években egyre nagyobb méreteket ölt világszerte. A Hamász palesztin iszlamista csoport október 7-én megtámadta Izraelt, amire válaszul Izrael bevonult a gázai övezetbe. Az ADL szerint az Egyesült Államokban az antiszemita incidensek közel 400%-kal nőttek az egy évvel korábbi időszakhoz képest.