SG.hu

Több száz embertől válik meg a világ legnagyobb autóipari chipgyártója, az Infineon

A világ legnagyobb autóipari chipgyártója az elektromos járművek iránti gyenge keresletre panaszkodik, ezért éves szinten több százmillió eurós megtakarítási programot jelentett be. Az Infineon munkahelyeket szüntet meg Regensburgban.

A tőzsdén jegyzett vállalat negyedéves számainak ismertetésekor csökkentette előrejelzését és takarékossági programot jelentett be. Jochen Hanebeck vezérigazgató elmondta: "A gazdasági helyzet miatt számos piac gyengén fejlődik, és folytatódik a félvezető-készletek apadása a vevőknél és a forgalmazóknál". Az Infineon most ellenlépéseket kíván tenni, és éves szinten három számjegyű milliós nagyságrendű megtakarításokat tervez. A "Step up" elnevezésű hatékonysági program első hatásai a következő pénzügyi év folyamán várhatóak, intézkedéseket terveznek a termelés, a portfóliókezelés, az árak és a működési költségek terén.

Iparági körökben úgy nyilatkoztak, hogy nem elbocsátási programról van szó, "nem fűnyírószerű leépítés lesz". A lépéseknek egyes területeken a munkahelyekre is hatása lehet, de a drezdai üzem bővítésének részeként azonban például továbbra is 1000 munkavállaló felvételét tervezik. "A következő években tovább fog nőni az összlétszám" - áll a közleményben. A tőzsde pozitívan reagált a bejelentésre, a részvény árfolyama mintegy tíz százalékkal 35 euró fölé emelkedett. Ez azt jelenti, hogy a részvényárfolyam majdnem visszatért az év eleji szintre, azóta ugyanis lefelé tendált.

A félvezetőgyártó vállalat már be is jelentette az első létszámleépítéseket, több száz munkahelyet szüntetnek meg Regensburgban. "A dolgozókat május 7-én tájékoztatták arról, hogy a változások több száz munkahelyet érintenek Regensburgban" - mondta a cég szóvivője. Az átszervezés azonban kötelező elbocsátások nélkül történik majd: természetes fluktuáció, részleges nyugdíjazás és önkéntes elbocsátási megállapodások révén. Az Infineonnak jelenleg mintegy 3100 alkalmazottja van Regensburgban, elsősorban a gyártást érinti a létszámleépítés. A szóvivő hangsúlyozta, hogy Regensburg "továbbra is fontos szerepet fog játszani az innováció helyszíneként".


A növekedési terveket tehát egyelőre visszafogják. Az Infineon a folyó pénzügyi évre (szeptember végéig) már csak 15,1 milliárd euró körüli árbevétellel számol - eredetileg 17 milliárd euró körüli összegre számítottak. A 2022/23-as pénzügyi évben az Infineon 16,3 milliárd eurós bevételt ért el. A beruházásokat 2,9 milliárd euróról 2,8 milliárd euróra csökkentik, a dekarbonizáció és a digitalizáció azonban közép- és hosszú távon is erős strukturális növekedési hajtóerő marad - hangsúlyozta Hanebeck vezérigazgató.

Több oka is van annak, hogy a részvényárfolyam a csökkentett előrejelzés ellenére emelkedett. Először is egyértelmű, hogy az Infineon üzleti kilátásait a külső környezet árnyékolja be, másrészt iparági körökben most az előrejelzés betartására számítanak. Janardan Menon, a Jefferies befektetési bank elemzője még azt is lehetségesnek tartja, hogy a jelenlegi kilátások túl konzervatívak, mert az autóipari és ipari ágazatokban a készletleépítés valószínűleg a végéhez közeledik.

Más chipgyártók is szenvednek az autóipar jelenlegi gyengeségétől. A mesterséges intelligenciához szükséges chipek iránt például jelenleg nagyobb a kereslet. Jean-Marc Chery, az STMicroelectronics vezérigazgatója néhány hete kifejtette, hogy meglepte a gyenge szektor: "Az autóipari félvezetők iránti kereslet az elmúlt negyedév során lelassult a januári várakozásainkhoz képest". Ez nem utolsósorban az elektromos autók visszaesésének köszönhető. Ezekre Kínában nagy a kereslet, az USA-ban és Európában azonban kevésbé. Ez rossz hír a chipgyártók számára: az Infineon szerint egy átlagos elektromos autóban 1300 dollár értékű félvezető található. Ez 550 dollárral több, mint egy benzin- vagy dízelmotoros autóban.

Az Infineon a világ legnagyobb autóipari chipgyártója, piaci részesedése 14 százalékos. Őket az NXP és az STMicroelectronics követi, az európaiak együttesen a piac több mint egyharmadát uralják. Az autóipari chipek értékesítése tavaly tizenkét százalékkal nőtt, de az iparág egészének bevételei jó nyolc százalékkal csökkentek, tehát az autóipari chipek már nem jelentenek növekedési hajtóerőt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #6
    A nyugati autoipari chipgyartok problemajat a nyugati technologiai export korlatozasokra adott kinai valasz okozza. A kinai allampart kozponti bizottsaganak dontese kimondja, hogy 2025-tol kinai termekbe csak kinai chipet rakhatnak, tehat minden elektronikai alkatreszt is Kinaban kell gyartani. Mivel az uj elektromos autok nagyreszet Kinaban allitjak elo, ezert ezen piacrol egyszeruen kiestek a nyugati gyartok. Az europai termeles pedig csokken, mivel a nyugati gyartok nem tudnak a kinaiakkal versenykepes aron elektromos autokat gyartani, foleg ugy, hogy az akkumulator gyartasi kapacitasok nagyresze jelenleg meg Kinaban talalhato es csak azt exportaljak kulfoldre ami felesleg, tehat nem kerul helyben felhasznalasra.

    Velemenyem szerint felfutas varhato az europai elektromos auto gyartasi kapacitasokban is, ha megkezdodik a kinai aksik europai tomeggyartasa. Ekkor mind a nyugati gyartoknak, mind az idokozben idetelepulo kinai gyartoknak meglesz a lehetoseguk arra, hogy nyugati technologiat hasznaljanak a gyartas soran. A kinai gyartok eseten nem vagyok biztos benne, hogy erre igenyt tartanak majd.

    A fenti terveket keresztul huzhatja egy EU-s szankcios csomag Kina ellen, effektive lezarva a teljes kereskedelmet Kina es az EU kozott, ahogy tettek Oroszorszag eseten. Ekkor az EU mar csak az USA-n keresztul tud majd kereskedeni Kinaval, ahogy tortenik az most Oroszorszag eseten is. (kivetel Magyarorszag, de ha ez igy marad, akkor emiatt mi is tovabbi belso szankciokat kaphatunk az EU-tol)
  • mortep #5
    Ezekre a kérdésekre választ kell tudjanak adni, elvileg azért vannak ott és ezért rendelkeznek kiterjedt apparátussal és nem utolsósorban ezért kapnak hatványozottan nagyobb bért meg minden egyéb juttatást, mert ez a felelősség az övék!

    Közgazdasági alaptétel, hogy a piac és a körülmények folyamatosan változnak ugyanakkor a változásokhoz a vállalatoknak alkalmazkodni kell tudniuk, különben tönkre mennek. Alap közgáz!
  • Sequoyah #4
    Minden uj technologia ilyen. A dotcom lufi is ilyen volt, a kriptonal meg folyamatban van, es az AI is ilyen lesz.
    Eleinte mindenki sok penzt keres csak azzal hogy a tipikus buzzwordot rairjak a termek nevere. Aztan az emberek rajonnek hogy nem tudjak hogy lesz ebbol valodi profit, es a lufi kipukkan. De vegul azert csak kitalaljak mire jo ez.
  • Sequoyah #3
    Nem lettem volna felso vezeto ebben a jarvany-utani szituacioban, mert csupa rossz megoldas all rendelkezesukre.
    Mert mit csinaljanak?
    - Tartsak szinten a termelest, es noveljek csak az arat ahogy a kereslet no? Logikusan ez lenne a megoldas, de szidni fogja oket mindenki mas, a politikusokat veleertve.
    - Noveljek a termelest hogy a pillanatnyi igenyeket kielegitsek, akkor is ha tudni hogy ez ideiglenes helyzet? A plusz kapacitas az veszteseget fog okozni, es leepiteseket kell bejelenteni.

  • Kotomicuki #2
    Ez volna a kockázatvállas, amit ugye egyeseknek nem kell alkalmazniuk...
    Úgy döntöttek, hogy egy, már a kezdetekkor bizonytalan jövőjű dologra építenek és az - szokás szerint, mint szinte minden, ebben a talmi világban - nem úgy muzsikál, mint azt a zokosok előre elgondolták.

    ---

    "nem fűnyírószerű leépítés lesz" ... "A következő években tovább fog nőni az összlétszám" - áll a közleményben.
    majd pár sorral lejjebb:
    A félvezetőgyártó vállalat már be is jelentette az első létszámleépítéseket, több száz munkahelyet szüntetnek meg Regensburgban.

    ...és még csodálkoznak, hogy miért tart ott az egyre lepusztuló világunk, ahol...

    ---

    "A mesterséges intelligenciához szükséges chipek iránt például jelenleg nagyobb a kereslet."

    Na, ez lesz a következő lufi, ami csak akkor nem pukkan ki, ha karhatalmilag kötelezővé teszik.
    ...és az erre utaló jelek már megjelentek, sajnos - ezek szerint itt is mögöttes szándék és tartalom van, különben nem volna ekkora egyetértés és össztűz a kötelező bevezetése körül.
    Utoljára szerkesztette: Kotomicuki, 2024.05.10. 14:34:55
  • mortep #1
    Nem is olyan rég még chiphiány volt úgy kb. mindenhol, az autóiparban eléggé jelentősen... épp ezért egy autóra min. fél de inkább 1 évet kellett várni.

    A felső vezetők ilyenkor néhány ostoba majomnak tűnnek, mint akik az ágról tépkedik le a leveleket és tulajdonképpen nem is tudják, hogy mit csinálnak de folytatják mert pillanatnyilag jónak vélik (elnézést a majmoktól)
    Utoljára szerkesztette: mortep, 2024.05.10. 13:49:09