SG.hu
Több száz embertől válik meg a világ legnagyobb autóipari chipgyártója, az Infineon
A világ legnagyobb autóipari chipgyártója az elektromos járművek iránti gyenge keresletre panaszkodik, ezért éves szinten több százmillió eurós megtakarítási programot jelentett be. Az Infineon munkahelyeket szüntet meg Regensburgban.
A tőzsdén jegyzett vállalat negyedéves számainak ismertetésekor csökkentette előrejelzését és takarékossági programot jelentett be. Jochen Hanebeck vezérigazgató elmondta: "A gazdasági helyzet miatt számos piac gyengén fejlődik, és folytatódik a félvezető-készletek apadása a vevőknél és a forgalmazóknál". Az Infineon most ellenlépéseket kíván tenni, és éves szinten három számjegyű milliós nagyságrendű megtakarításokat tervez. A "Step up" elnevezésű hatékonysági program első hatásai a következő pénzügyi év folyamán várhatóak, intézkedéseket terveznek a termelés, a portfóliókezelés, az árak és a működési költségek terén.
Iparági körökben úgy nyilatkoztak, hogy nem elbocsátási programról van szó, "nem fűnyírószerű leépítés lesz". A lépéseknek egyes területeken a munkahelyekre is hatása lehet, de a drezdai üzem bővítésének részeként azonban például továbbra is 1000 munkavállaló felvételét tervezik. "A következő években tovább fog nőni az összlétszám" - áll a közleményben. A tőzsde pozitívan reagált a bejelentésre, a részvény árfolyama mintegy tíz százalékkal 35 euró fölé emelkedett. Ez azt jelenti, hogy a részvényárfolyam majdnem visszatért az év eleji szintre, azóta ugyanis lefelé tendált.
A félvezetőgyártó vállalat már be is jelentette az első létszámleépítéseket, több száz munkahelyet szüntetnek meg Regensburgban. "A dolgozókat május 7-én tájékoztatták arról, hogy a változások több száz munkahelyet érintenek Regensburgban" - mondta a cég szóvivője. Az átszervezés azonban kötelező elbocsátások nélkül történik majd: természetes fluktuáció, részleges nyugdíjazás és önkéntes elbocsátási megállapodások révén. Az Infineonnak jelenleg mintegy 3100 alkalmazottja van Regensburgban, elsősorban a gyártást érinti a létszámleépítés. A szóvivő hangsúlyozta, hogy Regensburg "továbbra is fontos szerepet fog játszani az innováció helyszíneként".
A növekedési terveket tehát egyelőre visszafogják. Az Infineon a folyó pénzügyi évre (szeptember végéig) már csak 15,1 milliárd euró körüli árbevétellel számol - eredetileg 17 milliárd euró körüli összegre számítottak. A 2022/23-as pénzügyi évben az Infineon 16,3 milliárd eurós bevételt ért el. A beruházásokat 2,9 milliárd euróról 2,8 milliárd euróra csökkentik, a dekarbonizáció és a digitalizáció azonban közép- és hosszú távon is erős strukturális növekedési hajtóerő marad - hangsúlyozta Hanebeck vezérigazgató.
Több oka is van annak, hogy a részvényárfolyam a csökkentett előrejelzés ellenére emelkedett. Először is egyértelmű, hogy az Infineon üzleti kilátásait a külső környezet árnyékolja be, másrészt iparági körökben most az előrejelzés betartására számítanak. Janardan Menon, a Jefferies befektetési bank elemzője még azt is lehetségesnek tartja, hogy a jelenlegi kilátások túl konzervatívak, mert az autóipari és ipari ágazatokban a készletleépítés valószínűleg a végéhez közeledik.
Más chipgyártók is szenvednek az autóipar jelenlegi gyengeségétől. A mesterséges intelligenciához szükséges chipek iránt például jelenleg nagyobb a kereslet. Jean-Marc Chery, az STMicroelectronics vezérigazgatója néhány hete kifejtette, hogy meglepte a gyenge szektor: "Az autóipari félvezetők iránti kereslet az elmúlt negyedév során lelassult a januári várakozásainkhoz képest". Ez nem utolsósorban az elektromos autók visszaesésének köszönhető. Ezekre Kínában nagy a kereslet, az USA-ban és Európában azonban kevésbé. Ez rossz hír a chipgyártók számára: az Infineon szerint egy átlagos elektromos autóban 1300 dollár értékű félvezető található. Ez 550 dollárral több, mint egy benzin- vagy dízelmotoros autóban.
Az Infineon a világ legnagyobb autóipari chipgyártója, piaci részesedése 14 százalékos. Őket az NXP és az STMicroelectronics követi, az európaiak együttesen a piac több mint egyharmadát uralják. Az autóipari chipek értékesítése tavaly tizenkét százalékkal nőtt, de az iparág egészének bevételei jó nyolc százalékkal csökkentek, tehát az autóipari chipek már nem jelentenek növekedési hajtóerőt.
A tőzsdén jegyzett vállalat negyedéves számainak ismertetésekor csökkentette előrejelzését és takarékossági programot jelentett be. Jochen Hanebeck vezérigazgató elmondta: "A gazdasági helyzet miatt számos piac gyengén fejlődik, és folytatódik a félvezető-készletek apadása a vevőknél és a forgalmazóknál". Az Infineon most ellenlépéseket kíván tenni, és éves szinten három számjegyű milliós nagyságrendű megtakarításokat tervez. A "Step up" elnevezésű hatékonysági program első hatásai a következő pénzügyi év folyamán várhatóak, intézkedéseket terveznek a termelés, a portfóliókezelés, az árak és a működési költségek terén.
Iparági körökben úgy nyilatkoztak, hogy nem elbocsátási programról van szó, "nem fűnyírószerű leépítés lesz". A lépéseknek egyes területeken a munkahelyekre is hatása lehet, de a drezdai üzem bővítésének részeként azonban például továbbra is 1000 munkavállaló felvételét tervezik. "A következő években tovább fog nőni az összlétszám" - áll a közleményben. A tőzsde pozitívan reagált a bejelentésre, a részvény árfolyama mintegy tíz százalékkal 35 euró fölé emelkedett. Ez azt jelenti, hogy a részvényárfolyam majdnem visszatért az év eleji szintre, azóta ugyanis lefelé tendált.
A félvezetőgyártó vállalat már be is jelentette az első létszámleépítéseket, több száz munkahelyet szüntetnek meg Regensburgban. "A dolgozókat május 7-én tájékoztatták arról, hogy a változások több száz munkahelyet érintenek Regensburgban" - mondta a cég szóvivője. Az átszervezés azonban kötelező elbocsátások nélkül történik majd: természetes fluktuáció, részleges nyugdíjazás és önkéntes elbocsátási megállapodások révén. Az Infineonnak jelenleg mintegy 3100 alkalmazottja van Regensburgban, elsősorban a gyártást érinti a létszámleépítés. A szóvivő hangsúlyozta, hogy Regensburg "továbbra is fontos szerepet fog játszani az innováció helyszíneként".
A növekedési terveket tehát egyelőre visszafogják. Az Infineon a folyó pénzügyi évre (szeptember végéig) már csak 15,1 milliárd euró körüli árbevétellel számol - eredetileg 17 milliárd euró körüli összegre számítottak. A 2022/23-as pénzügyi évben az Infineon 16,3 milliárd eurós bevételt ért el. A beruházásokat 2,9 milliárd euróról 2,8 milliárd euróra csökkentik, a dekarbonizáció és a digitalizáció azonban közép- és hosszú távon is erős strukturális növekedési hajtóerő marad - hangsúlyozta Hanebeck vezérigazgató.
Több oka is van annak, hogy a részvényárfolyam a csökkentett előrejelzés ellenére emelkedett. Először is egyértelmű, hogy az Infineon üzleti kilátásait a külső környezet árnyékolja be, másrészt iparági körökben most az előrejelzés betartására számítanak. Janardan Menon, a Jefferies befektetési bank elemzője még azt is lehetségesnek tartja, hogy a jelenlegi kilátások túl konzervatívak, mert az autóipari és ipari ágazatokban a készletleépítés valószínűleg a végéhez közeledik.
Más chipgyártók is szenvednek az autóipar jelenlegi gyengeségétől. A mesterséges intelligenciához szükséges chipek iránt például jelenleg nagyobb a kereslet. Jean-Marc Chery, az STMicroelectronics vezérigazgatója néhány hete kifejtette, hogy meglepte a gyenge szektor: "Az autóipari félvezetők iránti kereslet az elmúlt negyedév során lelassult a januári várakozásainkhoz képest". Ez nem utolsósorban az elektromos autók visszaesésének köszönhető. Ezekre Kínában nagy a kereslet, az USA-ban és Európában azonban kevésbé. Ez rossz hír a chipgyártók számára: az Infineon szerint egy átlagos elektromos autóban 1300 dollár értékű félvezető található. Ez 550 dollárral több, mint egy benzin- vagy dízelmotoros autóban.
Az Infineon a világ legnagyobb autóipari chipgyártója, piaci részesedése 14 százalékos. Őket az NXP és az STMicroelectronics követi, az európaiak együttesen a piac több mint egyharmadát uralják. Az autóipari chipek értékesítése tavaly tizenkét százalékkal nőtt, de az iparág egészének bevételei jó nyolc százalékkal csökkentek, tehát az autóipari chipek már nem jelentenek növekedési hajtóerőt.