SG.hu

Alapértelmezetté válik a Google keresőben lévő MI-válasz

A Google kereső eddig csak kérésre, opcionálisan adott MI-által generált válaszokat, de mostantól alapesetben is ez fog történni.

Tavaly a Google a "Search Generative Experience" (generatív keresési élmény), azaz "SGE" elindításával a keresésbe is bekerült a cég MI-alapú chatbotja. Regisztrálás esetén az SGE is figyelt a keresőszavakra és a linkek fölé rakta be a válaszát. Tehát a szokásos 10 kék link alulra került, de ahhoz át kellett görgetni a Google ChatGPT-klónjának eredményein. Ez a tervezési döntés nagyban leértékeli a forrásokra mutató webes hivatkozásokat. Mostantól pedig a Google elkezdi megjeleníteni az SGE eredményeit azon felhasználóknak is, akik nem jelentkeztek be a "Labs kísérletbe", de egyelőre csak az Amerikai Egyesült Államokban. A Google szóvivője szerint visszajelzést szeretnének kapni azoktól, akik nem kifejezetten az SGE-t választották, hogy megtudják "a lakosság szélesebb köre hogyan találja hasznosnak ezt a technológiát."

Egyes felhasználók automatikusan látják majd a chatbot válaszait olyan lekérdezéseknél, ahol a Google szerint az "különösen hasznos lehet". A funkció "olyan lekérdezéseknél lesz bekapcsolva, amelyek összetettebbek, vagy olyan kérdéseket tartalmaznak, ahol hasznos lehet, ha többféle weboldalról kapunk információt - például "hogyan szedhetem le a koszt a festett falakról." Az nem világos, hogy ki lehet-e majd lépni ebből a lehetőségből, de valószínűleg nem: a Google Search nemrégiben nagy vezetői átrendeződésen ment keresztül, Liz Reid vette át az irányítást, aki korábban az SGE csapatát vezette. Emiatt a jövőben szinte biztosan sokkal több mesterséges intelligenciával kapcsolatos dolgot fogunk kapni a keresésben.


És hogy miért kellene kimaradni belőle? A Google annyira fontosnak tartja a betöltési sebességet a keresés szempontjából, hogy minden találati oldal tetején van egy időgeneráló kijelzés. Általában a Google kereső fél másodperc alatt betöltődik. Az SGE engedélyezésével a Keresés a találatok felett egy üres csevegőrobottal töltődik be, amely egy betöltési pörgőt mutat, és körülbelül öt másodpercig, vagyis tízszer hosszabb időbe telik, mire a csevegőrobot olyan információkat mutat, amelyeket elkezdhetünk átnézni.

A Google Search egy eszköz, és a csavarhúzó nem kalapács. Ha chatbot kerül a keresőbe, az azzal a bizarr elvárással jár, hogy minden keresési lekérdezés egy kérdés, amire van válasz. A Google kereső sokaknak az első lépés a világhálón való navigálás felé, de ezentúl a konkrét Wikipédia oldal, vagy egy gyártó saját, hiteles honlapja helyett egy chatbot tolakodik előre. Az SGE egyik friss elemzése szerint a lekérdezések 91 százalékára, tehát szinte mindenre adott választ a chatbotjuk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ellaberin #4
    Nagyon üzleti útra terel mindent a gúgli, ezzel egyre hazugabb is. Ráadásul a tárhely elfogyására hivatkozva törlik is már a korábbi bejegyzéseket, így az a tétel sem igaz már, hogy minden fentmarad az internet bugyraiban.
    Téves az irány mindenfelé, de sajnos nem is látszik körvonalazódni alternatíva, no meg ha lenne is befalná szőröstől-bőröstől.
    A Bing nekem meg egy vicc.
  • Sequoyah #3
    Mindig ember donti el, azt nem lehet megkerulni. Kerdes, hogy melyik ember.
    A mostani google talalatokat latva, ahol az elso 5 talalat hirdetes, a masodik 5 pedig ugyanaz az 5 de a hirdetes cimke nelkul, gyanus hogy a fizetett tartalom lesz az eloterben...

    En valtottam a Bing-re egyebkent, ami mar most is ad AI talalatot, kulon fulon. Es eddig jonak tunik, jobbnak mint az eddigi Google.
  • kvp #2
    "Szóval akkor honnan fogja megtudni egy aktuális eseményre a chatbot, hogy mit kell kirakni?"

    A kulso fel altal szponzoralt hivatalos forrasokbol. Tehat onnantol azon emberek hatarozzak meg az igazsagot, akiknek van eleg tokejuk arra, hogy a generativ MI-ket "ingyen" ellassak a sajat igazsagukkal. Ebben az is elonyos, hogy keves forras leven keves helyen kell visszamenolegesen modositani ha az aktualis igazsag eppen megvaltozik.

    Viszont a jelenlegi generativ chatbot-ok minoseget elnezve meg akkor is hazudnak, ha egyebkent elejuk rakjak az igazsagot.
  • Cat #1
    Engem a Google hosszútávú terve érdekelne, 10+ éves távon. Oké, hogy a chatbotjuk válaszol, de az csak úgy tud válaszolni, ha van újság vagy egyéb dolog, amiben kereshet. Ha a keresőből nem kattintanak át az újságra, akkor az előbb utóbb bezár, hiszen senki nem olvassa, így nem jelenik meg rajta reklám. Szóval akkor honnan fogja megtudni egy aktuális eseményre a chatbot, hogy mit kell kirakni?