SG.hu
Valószínű, hogy az EU digitális piaci törvénye nem fogja megváltoztatni a status quo-t
Az Európai Unió megpróbálja lazítani az olyan cégek markát, mint az Apple, a Microsoft és a Google a digitális gazdaság felett. A 2022-ben elfogadott digitális piacokról szóló törvény (Digital Markets Act, DMA) célja, hogy a technológiai ipar kevésbé legyen monopolisztikus, az általa megcélzott techóriásoknak holnap meg kell szüntetniük azokat a tisztességtelen versenyelőnyöket, amelyek lehetővé tették számukra, hogy uralják az adott piacot.
Egyes szakértők azonban úgy vélik, hogy a status quo valószínűleg nem fog változni. E vállalatok közül sokan jelentettek be megfelelési terveket a DMA-ra válaszul, és ezek a változtatások - ahogy az egy saját maguk által kidolgozott tervtől elvárható - többnyire nem valószínű, hogy hatalomvesztést eredményeznek. És akkor ott van az Apple, amely a jelek szerint egyenesen rosszindulatú megfelelésre törekszik, hátrányos helyzetbe hozva az európai fejlesztőket.
Egy tavaly szeptemberi rendelet értelmében az Alphabet, az Amazon, az Apple, a Meta, a ByteDance és a Microsoft "kapuőrnek" minősült - a DMA ezt a kifejezést a jelentős piaci erővel rendelkező, alapvető platformszolgáltatásokat nyújtó technológiai óriásokra alkalmazza. Ezek közé a szolgáltatások közé tartoznak az olyan keresőmotorok, mint a Google Search, az olyan üzenetküldő szolgáltatások, mint a WhatsApp és a Facebook Messenger, valamint az olyan operációs rendszerek, mint az Android, a Windows és az iOS.
A DMA konkrét kötelezettségeket fogalmaz meg ezekre az alapvető platformszolgáltatások számára, amelyek célja, hogy a fogyasztók számára bővítsék a nagyobb versenyt generáló lehetőségeket. Az üzenetküldő alkalmazásoknak például interoperábilisnak kell lenniük a versenytársakkal, az alkalmazásboltok pedig nem kényszeríthetik a fejlesztőket a fizetési rendszerek, személyazonosság-szolgáltatók és egyéb, a kapuőr vállalat által üzemeltetett szolgáltatások használatára. A kapuőröknek holnapig kell megfelelniük ezeknek a szabályoknak, különben súlyos, akár a vállalat teljes globális forgalmának 10 százalékát kitevő bírsággal kell számolniuk.
A jogszabály által megcélzott vállalatok válaszai igen eltérőek voltak. Néhányan, mint például a Meta, az Apple, a Microsoft és a ByteDance, fellebbezést nyújtottak be a kapuőrként és alapvető platformszolgáltatásként való besorolásuk ellen, az iMessage és a Bing pedig sikeresen kivételt kapott. A TikTok anyavállalata, a ByteDance azonban nem tudta megállítani a kijelölést, miután arra panaszkodott, hogy a DMA-szabályok arra kényszerítenék, hogy nyilvánosságra hozzon privát, stratégiai fontosságú információkat. A megjelölés felfüggesztése több időt biztosított volna a TikTok számára a megfelelésre, de az uniós bíróság elutasította a vállalat kérelmét, miután úgy ítélte meg, hogy a TikTok számára nem áll fenn a "súlyos és helyrehozhatatlan kár" veszélye.
Max von Thun, az Open Markets Institute európai és transzatlanti partnerségekért felelős igazgatója szerint a ByteDance álláspontja "gyenge lábakon áll", de megjegyezte, hogy az amerikai technológiai óriások kihívójaként való pozicionálása még mindig elég lehet ahhoz, hogy az EU-t megingassa. A kontinens még nem hozott végleges döntést a ByteDance fellebbezéséről, de az elutasítás azt jelenti, hogy a cégnek legalább ideiglenesen meg kell felelnie a DMA szabályainak, amikor azok holnap hatályba lépnek. Az olyan vállalatok, mint az Amazon, a Meta és a Google ahelyett, hogy fellebbeztek volna a kijelölésük ellen, egyszerűen csak bejelentették a DMA-ra válaszul végrehajtott változtatásokat. Von Thun szerint ezek a bejelentések "a felszínes megfelelés irányába mutatnak, amelynek célja a szabályozói dobozok kipipálása, anélkül, hogy valódi veszélyt jelentenének a kapuőrök piaci dominanciájára". Ez megnehezíti annak felmérését, hogy a fogyasztók és a kisebb versenytársak valójában mennyit nyerhetnek.
Jan Penfrat, az Európai Digitális Jogok (EDRi) vezető politikai tanácsadója szerint a kapuőrök által javasolt változtatások egyike sem "vezetett érdemi változáshoz azokban a hatalmi struktúrákban, amelyek segítenek abban, hogy ezek a vállalatok a csúcson maradjanak", bár megjegyzi, hogy egyes intézkedéseknek időbe telik, amíg eredményeket hoznak. Az Alphabetnek például mostantól lehetővé kell tennie, hogy az emberek eltávolíthassák a Google-alkalmazásokat az androidos telefonjaikról - lehetséges, hogy ez a kisebb szolgáltatók javára válhat, bár ez még várat magára.
Az Apple App Store platformja volt a DMA egyik legnagyobb célpontja, az évek során az alternatív fizetési módok tiltása, valamint az alkalmazásfejlesztők bevételének akár 30 százalékának elvonása miatt került tűz alá. Az Apple eredetileg azt állította, hogy valójában öt különálló alkalmazásboltot üzemeltet, amelyek mindegyike kényelmesen túl kicsi ahhoz, hogy kapuőrnek nevezzék őket. Ez a hivatkozás von Thun szerint "rosszhiszemű kísérletnek tűnt arra, hogy a megfelelés alól kibújjon azáltal, hogy mesterséges megkülönböztetést alkalmaz egy nyilvánvalóan egységes szolgáltatásra". Penfrat szerint az Apple az a kapuőr, amelyet a DMA a legsúlyosabban sújthat, mivel több versenytárs is képes kihívni az Apple alkalmazásbolt-dominanciáját, köztük a Spotify és az Epic. "Az Apple sok pénzt keres az alkalmazásbolt-monopóliumával, több mint 85 milliárd dollárt évente, ezért különösen ellenállnak az érdemi változásoknak".
Amikor a fellebbezés nem vált be, az Apple inkább más megközelítést választott. A január 25-én bejelentett új szabályok, amelyeket a DMA-ra válaszul az iOS-szoftvereket az Európai Unióban kibocsátó fejlesztőkre vonatkozóan jelentett be, elég, ha csak annyit mondunk, hogy felborzolták a kedélyeket. Az iOS 17.4-gyel az EU-ban lakók számára bevezetésre kerülő változások technikailag megfelelnek a DMA szabályainak, de új, a fejlesztők számára terhes feltételekkel járnak. A bejövő irányelvek csökkentenék az Apple által a harmadik fél alkalmazásboltjaiban elhelyezett alkalmazásokért járó jutalékot, de 0,5 eurós "alaptechnológiai díjat" kényszerítenének ki, ha azok elérik az egymillió letöltést - az egyetlen alternatíva az lenne, ha maradnának a vállalat eredeti 15-30 százalékos jutalékmértékénél.
Ez a korlátozott számú felhasználóval rendelkező alkalmazások esetében még rendben is lehet, de ezek a díjak gyorsan összeadódhatnak, ha egy cég a saját sikere áldozatává válik. David Heinemeier Hansson, a Ruby on Rails megalkotója által hozott példa szerint a Metának évente 135 millió dollárt kellene fizetnie az Apple-nek csak azért, hogy az Instagramot egy konkurens alkalmazásboltban üzemeltesse. Penfrat odáig ment, hogy ezeket a változtatásokat "rosszindulatúnak" nevezte, mondván, hogy valójában sokkal rosszabbá tehetik a helyzetet a fejlesztők számára, akik megpróbálnak megszabadulni az Apple alkalmazásbolt monopóliumától. "Az Apple jelenlegi javaslata alapján valószínűtlennek tűnik, hogy bárki is megpróbálná megkérdőjelezni a kapuőr monopóliumát. Egyszerűen nem éri meg. Ha az EU Bizottsága ezt átengedi, a DMA értelmetlen."
Az Apple korábban úgy döntött, hogy megszünteti a progresszív webes alkalmazások (PWA-k) támogatását az EU-ban, és egészen odáig ment, hogy a DMA-t hibáztatta. Miután az EU egy vizsgálat indítását lebegtette be ellene, a vállalat visszavonta ezt a döntést. A PWA-k továbbra is létezni fognak - bár a Safari által használt motorra, a WebKitre kell majd épülniük. A DMA-nak adott válaszlépések egyikeként az Apple az EU-ban engedélyezi a harmadik féltől származó böngészők számára, hogy saját motorjukat használják az iOS-ben. Az ezeken a böngészőkön keresztül letöltött PWA-k azonban továbbra is a Safari WebKitjére lesznek utalva.
"A sorok között olvasva a Big Tech stratégiája a DMA-val szemben az, hogy olyan változtatásokat vezet be, amelyek látszólag megnyitják a falakat, de valójában nem működőképesek vagy nem vonzóak a vállalkozások és a felhasználók számára" - mondta von Thun. "Ahelyett, hogy elfogadja az ilyen nem megfelelő intézkedéseket, az EU Bizottságának konzultálnia kellene az azokból feltételezhetően hasznot húzó vállalkozásokkal, és ezt a visszajelzést felhasználva jobbításra kellene sarkallnia a kapuőröket." A DMA által megcélzott kapuőrök mindegyikének még jóvá kell hagyatnia az Európai Bizottsággal a javaslatait. Januárban egy uniós biztos azt mondta, hogy a szervezet "határozott lépéseket" fog tenni, ha úgy érzi, hogy a javasolt megoldások nem elég jók.
Egyes szakértők azonban úgy vélik, hogy a status quo valószínűleg nem fog változni. E vállalatok közül sokan jelentettek be megfelelési terveket a DMA-ra válaszul, és ezek a változtatások - ahogy az egy saját maguk által kidolgozott tervtől elvárható - többnyire nem valószínű, hogy hatalomvesztést eredményeznek. És akkor ott van az Apple, amely a jelek szerint egyenesen rosszindulatú megfelelésre törekszik, hátrányos helyzetbe hozva az európai fejlesztőket.
Egy tavaly szeptemberi rendelet értelmében az Alphabet, az Amazon, az Apple, a Meta, a ByteDance és a Microsoft "kapuőrnek" minősült - a DMA ezt a kifejezést a jelentős piaci erővel rendelkező, alapvető platformszolgáltatásokat nyújtó technológiai óriásokra alkalmazza. Ezek közé a szolgáltatások közé tartoznak az olyan keresőmotorok, mint a Google Search, az olyan üzenetküldő szolgáltatások, mint a WhatsApp és a Facebook Messenger, valamint az olyan operációs rendszerek, mint az Android, a Windows és az iOS.
A DMA konkrét kötelezettségeket fogalmaz meg ezekre az alapvető platformszolgáltatások számára, amelyek célja, hogy a fogyasztók számára bővítsék a nagyobb versenyt generáló lehetőségeket. Az üzenetküldő alkalmazásoknak például interoperábilisnak kell lenniük a versenytársakkal, az alkalmazásboltok pedig nem kényszeríthetik a fejlesztőket a fizetési rendszerek, személyazonosság-szolgáltatók és egyéb, a kapuőr vállalat által üzemeltetett szolgáltatások használatára. A kapuőröknek holnapig kell megfelelniük ezeknek a szabályoknak, különben súlyos, akár a vállalat teljes globális forgalmának 10 százalékát kitevő bírsággal kell számolniuk.
A jogszabály által megcélzott vállalatok válaszai igen eltérőek voltak. Néhányan, mint például a Meta, az Apple, a Microsoft és a ByteDance, fellebbezést nyújtottak be a kapuőrként és alapvető platformszolgáltatásként való besorolásuk ellen, az iMessage és a Bing pedig sikeresen kivételt kapott. A TikTok anyavállalata, a ByteDance azonban nem tudta megállítani a kijelölést, miután arra panaszkodott, hogy a DMA-szabályok arra kényszerítenék, hogy nyilvánosságra hozzon privát, stratégiai fontosságú információkat. A megjelölés felfüggesztése több időt biztosított volna a TikTok számára a megfelelésre, de az uniós bíróság elutasította a vállalat kérelmét, miután úgy ítélte meg, hogy a TikTok számára nem áll fenn a "súlyos és helyrehozhatatlan kár" veszélye.
Max von Thun, az Open Markets Institute európai és transzatlanti partnerségekért felelős igazgatója szerint a ByteDance álláspontja "gyenge lábakon áll", de megjegyezte, hogy az amerikai technológiai óriások kihívójaként való pozicionálása még mindig elég lehet ahhoz, hogy az EU-t megingassa. A kontinens még nem hozott végleges döntést a ByteDance fellebbezéséről, de az elutasítás azt jelenti, hogy a cégnek legalább ideiglenesen meg kell felelnie a DMA szabályainak, amikor azok holnap hatályba lépnek. Az olyan vállalatok, mint az Amazon, a Meta és a Google ahelyett, hogy fellebbeztek volna a kijelölésük ellen, egyszerűen csak bejelentették a DMA-ra válaszul végrehajtott változtatásokat. Von Thun szerint ezek a bejelentések "a felszínes megfelelés irányába mutatnak, amelynek célja a szabályozói dobozok kipipálása, anélkül, hogy valódi veszélyt jelentenének a kapuőrök piaci dominanciájára". Ez megnehezíti annak felmérését, hogy a fogyasztók és a kisebb versenytársak valójában mennyit nyerhetnek.
Jan Penfrat, az Európai Digitális Jogok (EDRi) vezető politikai tanácsadója szerint a kapuőrök által javasolt változtatások egyike sem "vezetett érdemi változáshoz azokban a hatalmi struktúrákban, amelyek segítenek abban, hogy ezek a vállalatok a csúcson maradjanak", bár megjegyzi, hogy egyes intézkedéseknek időbe telik, amíg eredményeket hoznak. Az Alphabetnek például mostantól lehetővé kell tennie, hogy az emberek eltávolíthassák a Google-alkalmazásokat az androidos telefonjaikról - lehetséges, hogy ez a kisebb szolgáltatók javára válhat, bár ez még várat magára.
Az Apple App Store platformja volt a DMA egyik legnagyobb célpontja, az évek során az alternatív fizetési módok tiltása, valamint az alkalmazásfejlesztők bevételének akár 30 százalékának elvonása miatt került tűz alá. Az Apple eredetileg azt állította, hogy valójában öt különálló alkalmazásboltot üzemeltet, amelyek mindegyike kényelmesen túl kicsi ahhoz, hogy kapuőrnek nevezzék őket. Ez a hivatkozás von Thun szerint "rosszhiszemű kísérletnek tűnt arra, hogy a megfelelés alól kibújjon azáltal, hogy mesterséges megkülönböztetést alkalmaz egy nyilvánvalóan egységes szolgáltatásra". Penfrat szerint az Apple az a kapuőr, amelyet a DMA a legsúlyosabban sújthat, mivel több versenytárs is képes kihívni az Apple alkalmazásbolt-dominanciáját, köztük a Spotify és az Epic. "Az Apple sok pénzt keres az alkalmazásbolt-monopóliumával, több mint 85 milliárd dollárt évente, ezért különösen ellenállnak az érdemi változásoknak".
Amikor a fellebbezés nem vált be, az Apple inkább más megközelítést választott. A január 25-én bejelentett új szabályok, amelyeket a DMA-ra válaszul az iOS-szoftvereket az Európai Unióban kibocsátó fejlesztőkre vonatkozóan jelentett be, elég, ha csak annyit mondunk, hogy felborzolták a kedélyeket. Az iOS 17.4-gyel az EU-ban lakók számára bevezetésre kerülő változások technikailag megfelelnek a DMA szabályainak, de új, a fejlesztők számára terhes feltételekkel járnak. A bejövő irányelvek csökkentenék az Apple által a harmadik fél alkalmazásboltjaiban elhelyezett alkalmazásokért járó jutalékot, de 0,5 eurós "alaptechnológiai díjat" kényszerítenének ki, ha azok elérik az egymillió letöltést - az egyetlen alternatíva az lenne, ha maradnának a vállalat eredeti 15-30 százalékos jutalékmértékénél.
Ez a korlátozott számú felhasználóval rendelkező alkalmazások esetében még rendben is lehet, de ezek a díjak gyorsan összeadódhatnak, ha egy cég a saját sikere áldozatává válik. David Heinemeier Hansson, a Ruby on Rails megalkotója által hozott példa szerint a Metának évente 135 millió dollárt kellene fizetnie az Apple-nek csak azért, hogy az Instagramot egy konkurens alkalmazásboltban üzemeltesse. Penfrat odáig ment, hogy ezeket a változtatásokat "rosszindulatúnak" nevezte, mondván, hogy valójában sokkal rosszabbá tehetik a helyzetet a fejlesztők számára, akik megpróbálnak megszabadulni az Apple alkalmazásbolt monopóliumától. "Az Apple jelenlegi javaslata alapján valószínűtlennek tűnik, hogy bárki is megpróbálná megkérdőjelezni a kapuőr monopóliumát. Egyszerűen nem éri meg. Ha az EU Bizottsága ezt átengedi, a DMA értelmetlen."
Az Apple korábban úgy döntött, hogy megszünteti a progresszív webes alkalmazások (PWA-k) támogatását az EU-ban, és egészen odáig ment, hogy a DMA-t hibáztatta. Miután az EU egy vizsgálat indítását lebegtette be ellene, a vállalat visszavonta ezt a döntést. A PWA-k továbbra is létezni fognak - bár a Safari által használt motorra, a WebKitre kell majd épülniük. A DMA-nak adott válaszlépések egyikeként az Apple az EU-ban engedélyezi a harmadik féltől származó böngészők számára, hogy saját motorjukat használják az iOS-ben. Az ezeken a böngészőkön keresztül letöltött PWA-k azonban továbbra is a Safari WebKitjére lesznek utalva.
"A sorok között olvasva a Big Tech stratégiája a DMA-val szemben az, hogy olyan változtatásokat vezet be, amelyek látszólag megnyitják a falakat, de valójában nem működőképesek vagy nem vonzóak a vállalkozások és a felhasználók számára" - mondta von Thun. "Ahelyett, hogy elfogadja az ilyen nem megfelelő intézkedéseket, az EU Bizottságának konzultálnia kellene az azokból feltételezhetően hasznot húzó vállalkozásokkal, és ezt a visszajelzést felhasználva jobbításra kellene sarkallnia a kapuőröket." A DMA által megcélzott kapuőrök mindegyikének még jóvá kell hagyatnia az Európai Bizottsággal a javaslatait. Januárban egy uniós biztos azt mondta, hogy a szervezet "határozott lépéseket" fog tenni, ha úgy érzi, hogy a javasolt megoldások nem elég jók.